Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe trådløst pci kort eller USB dings

Anbefalte innlegg

Trenger et billig og bra trådløst kort til en stasjonær. Hastigheten er ikke relevant, pc'en blir så godt som kun brukt til surfing og lese mail. At den klarer å vedlikeholde forbindelsen derimot er viktig. Signalet går igjennom en murvegg og et par andre vegger.

Noen som har noe å anbefale, enten et kort eller en usb sak. Thank you.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prisen på et PCI kort noe særlig å si for ytelsen og sende/mottak styrke??

Har selv en stasjonær PC som er i sokkelleilighet hvor senderen er i etasjen over, det er en murvegg i mellom. Jeg vurderer enten pci eller usb tilkobling til nettverket. pci med løs antenne eller usb enhet med kjøteledning slik at usb "dingsen" kan flyttes noe rundt for optimal mottak.

For meg er stabilt og høy sende mottakskvalitet viktig. Vil bl.a. se på web TV m.m.

Er det noen fordeler eller ulemper med tilkobling på pci eller usb, altså noen vurderinger jeg bør ta for og imot pci eller usb tilkobling?

Har prøvd et Netgear pci kort med antenne bak, opplevde svært dårlig signal og måtte sette PCen noe opp i høyden for å kune få lav signalkvalitet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Kjøpte en "Jensen Scandinavia Wireless USB Adapter Air.Link 6511" til bærbare jobb-pc da den ikke har innebygd tråløst. Data rate opp til 11 Mbps. Det holder det hvis du bare skal surfe og sjekke mail. Sammen med en 5 m usbkabel er den også lett å plassere der det er best forhold. Denne kostet 299,- hos Telebutikken.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer pci kort med løs antenne (vedlagt bilde).

Fordelen med en usb plugg er at man kan dytte den i andre PCer ved behov og hive seg på nettet, kjekt når man vurderer å kjøpe en brukt laptop. Så kan man bytte på usb pluggen mellom aktuelle maskiner man er på.

Er det noe som tilsier at usb "pluggene" har dårligere sende/mottak kapasitet enn ordinære antenner på pci kort?

Jeg vil selvsagt bruke en usb kabel på stasjonær PC, så pluggen står mest mulig fritt til å benytte radiosignalene.

Fikk ikke lagt ved bilde, link til bilde:

http://www.komplett.no/mlf/produkt/bilder/cds/I229772.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Er det noe som tilsier at usb "pluggene" har dårligere sende/mottak kapasitet enn ordinære antenner på pci kort?

Jeg vil selvsagt bruke en usb kabel på stasjonær PC, så pluggen står mest mulig fritt til å benytte radiosignalene.

Nei, de usb kortene er helt sikkert like gode, men du burde ha en forlengelsekabel, slik at kortet kommer mer ut i "friluft".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...