Gå til innhold

oppdatering til MCE2005 HJELP!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har lenge hatt lyst til å bygge en liten sak til å ha under tv'n i stua. Men blir ikke klok av det, og har vel lagt hele greia på hylla etterhvert, siden alt bare er klart med tanke på HDTV osv...

Det jeg lurer på nå, er å slenge inn et tv kort (evt eksternt) i en P3 1 Ghz dell som jeg har. Bare for å teste et system, og evt bli glad i rasket igjen. nå ligger den godt og støver ned, men en p3 med 768 ram må jo være nok til å ta opp litt tv og spille av musikk? har en 250 gb disk liggende som jeg kan slenge inn. Så egentlig hvis det her fungerer, er det kostnaden ved å kjøpe et tv kort som står igjen. og det tenker jeg å kjøpe brukt for å få minst mulig utlegg...

det jeg skal bruke den til er:

*EPG

*ta opp litt tv i ny og ne

*spille av musikk

*vise bilder

*ha musikksamlingen liggende

den gamle maskinen er en optiplex 150, en ganske usexy sak. men den er forholdsvis stille.

den har innebygget lan+lyd+skjermkort men problemet er at PCI portene er mye kortere enn vanlig! (vet ikke om det er dette som kalles low-profile? )

det som kanskje er best er å finne et grafikkort som har tv og er "low-profile" ? eller? noen som vet om det finnes noen som lager dette?

og hvis det finnes, så må vel jævelskapet (beklager "fransken") være sertifisert til MCE2005 også....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på nå, er å slenge inn et tv kort (evt eksternt) i en P3 1 Ghz dell som jeg har.

det jeg skal bruke den til er:

*EPG

*ta opp litt tv i ny og ne

*spille av musikk

*vise bilder

*ha musikksamlingen liggende

det som kanskje er best er å finne et grafikkort som har tv og er "low-profile" ? eller? noen som vet om det finnes noen som lager dette?

og hvis det finnes, så må vel jævelskapet (beklager "fransken") være sertifisert til MCE2005 også....?

5194931[/snapback]

Hei!

Er du ute etter å teste MCE05 må du (som du helt riktig resonnerer) ha et MCE05-støttet tv-kort. Dette betyr i praksis et kort som har onboard MPEG2-enkoder (altså i hardware). De billigste kortene som gir OK kvalitet er basert på NVTV-chippen til nvidia (f.eks. XFX sitt kort). Disse bør ligge på ca. 350-500 i OEM versjon (sjekk prisguiden), og er alt du trenger. Dessuten trenger du en MCE05 fjernkontroll og mottager. Denne har meget god rekkevidde og ergonomi, og anbefales sterkt. Burde koste ca 350-400 i OEM versjon.

Siden du ikke legger stor vekt på avspillig av filmer osv, antar jeg at skjermkortet du har er bra "nok" og ikke trenger oppgradering (med mindre du ikke har tv-utgang da, det finnes forøvrig også egne bokser som konverterer VGA til S-video/composite mye bedre enn en ordinær TV-ut fra PC uansett, så dette kan fint brukes) . Uansett spesifiserer du ikke at du har en HD-oppløst TV, så da er det heller ikke så viktig :) Skal du kjøre dette senere, trenger du et godt skjermkort, men det kan du utsette. Sjekk at du har AGP port på Dell'en, det er overraskende mange DELL maskiner i lavere prisklasse som ikke har det.

Noe mer du lurer på? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...