Gå til innhold

Hvilken harddisk til 259IEN

Explorer

Anbefalte innlegg

Vel, som topic sier så trenger jeg altså litt hjelp med valg av harddisk til min bestilte Netshop 259IEN-bærbar.

Har satt opp et par ting som er viktige:

1. Minst 80GB plass

2. Støysvak!

I utgangspunktet valgte jeg en 80GB Samsung 5400rpm ATA100 Silent Seek. Virket som en grei harddisk til en overkommelig pris. Den var ikke på lager da jeg bestilte maskinen, men den var satt som "ubekreftet" til idag (23.11-05). Sendte en mail til Netshop og fikk vite at 80GB harddisker til bærbare var mangelvare idag og kanskje heller burde skifte til en harddisk av annen størelse.

Seagate har jeg god erfaring med når det gjelder kvalitet og støynivå, desverre så er den harddisken de har inne på Netshop litt i dyreste laget (2500,- for en 100GB disk, dette er dog 7200rpm).

Er det verdt prisforskjellen, med tanke på hastighetsforskjellen (5400 rpm vs. 7200rpm) og stønivå? Har ikke egentlig behov for mer enn 80GB ettersom jeg har bestilt en 300GB ekstern disk.

Ellers så skal vel 259IEN være av nye Sonoma-standaren til Intel, skal ikke denne støtte Serial-ATA?

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjølv den maskina som du ventar på. I min ligg det ein Fujitsu 100 gig 5400 og er kjempenøgd både med fart og støy.

Du vil ikkje tene så mykje på dei to typene i fart (5400 vs. 7200). Dette gjeld spesielt for bærbare pc-ar. Trur å huske at 7200 hadde aksesstid på 10 ms og 5400 hadde 11 msek.

Ja; brikkesettet Sonoma støttar seriell HD. Det er også her eit stort spørsmål om du tenar så mykje i forhold til kostnaden.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...