Albatross Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Er ganske grønn når det gjelder eksterne lydkort, så jeg trenger litt hjelp... Har begynt å mekke musikk i Cubase, og har da (som mange andre før meg) oppdaget softsynthenes fantastiske verden. Det som ikke går så greit er å jamme i sanntid, fordi forsinkelsen fra jeg trykker ned tangenten til lyden kommer i høyttaleren er minst et halvt sekund... Å spille inn notedataene først og så spille av i Cubase etterpå går helt fint. Ettersom jeg likevel trenger et eksternt lydkort med analoge innganger (til gitar og vokal bl.a.) lurer jeg på om det er mulig å slå to fluer i en smekk her. Finnes det et rimelig (<5000kr) eksternt lydkort med gode innganger som også har så lav latency at jeg kan jamme med softsynther i sanntid? (For opplysningens skyld tar jeg med at jeg bruker et Casio PX-400R Stage Piano som midi-kilde.) Takker for alle svar:-) Albatross Lenke til kommentar
perottol Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Må lydkortet være eksternt? kan høres ut som om du trenger et lydkort med god lydkvalitet, midi og asio-drivere. Innnebygde PCI-kort er som oftest billigere. Vil anbefale et kort med 2 inn/ut. Da kan du ta opp i stereo og du kan lytte i stereo (koble til stereoanlegg), samt at kortet må ha midi inn og ut. Det kan også være proktisk å kjøpe et lydkort med preamp med xlr-inngang. Da har du muligheten til å koble en mikrofon rett på lydkortet. Det viktigte for deg er at lydkoret har gode drivere. Det må ha ASIO2.0, og en lav latency. Kontakt en musikkforhandler (IKKE dataforhandler!) med disse spesifikasjonene: - Min 2 inn - Min 2 ut - Midi inn/ut - Mic preamp med xlr og phantom-power - ASIO2.0 - Latency ned mot ca 3-6 mS Hva med et "Gina 3G"? Her får du iallfall et utrolig bra kort med veldig bra drivere. Koster 3890,- på Marios/Sound1: http://www.sound1.no Lenke til kommentar
Vetahutt.2 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 3800 må da være litt mye for et lydkort for en førstegangskjøper? Eksternt forslag, også for dyrt, men men, har ikke testa denne sjøl, se etter brukererfaringer på nettet: http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23357 På salg også, så jeg... Men selv har jeg lagd musikk på interne kort, et gammalt audigy player har holdt for meg. Hva er vitsen med KJEMPEspecs på utstyret når produktet uansett ikke gis rett ut på cd, lissom. Det er vel ofte heller snakk om mp3 til hjemmesider, demoinnsending, bærbare spilleren til muttern etc. Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Takker for utfyllende svar! 3800 må da være litt mye for et lydkort for en førstegangskjøper? Hehe, takk for omtanken.. Det viktigste for meg er at det funker bra, og jeg betaler heller litt mer for noe som ikke gjør at jeg ønsker at jeg hadde kjøpt noe bedre. Grunnen til at jeg ønsker meg en ekstern pakke er fordi jeg ønsker muligheten til å bytte mellom stasjonær og bærbar PC. Litt enklere når man skal gjøre opptak et annet sted enn i heimen:-) Når det gjelder MIDI så kjører jeg det via USB (pianoet har både USB og MIDI-utgang), men vet ikke om USB gir høyere latency enn MIDI? Har også en micpreamp fra før med både jack og XLR ut og inn, og denne funker også fint til gitar. Det viktigste er altså low latency og god kvalitet på inngangene, og hvis ikke MIDI gir lavere latency enn USB så spiller MIDI-innganger liten rolle. Hvis det derimot er en fordel å kjøre MIDI fra pianoet rett i den eksterne boksen skal jeg selvsagt gjøre det! Så... forandrer dette anbefalingene, eller er det disse to modellene jeg skal sjekke ut først? Albatross Lenke til kommentar
perottol Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Midi gir nok garantert lavere latency enn USB. USB-en på keyboardet ditt må uansett ha en driver, og ved bruk av midi-port så ligger disse driverne hos lydkortet. Ved kjøp av bra lydkort så er driverne ofte veldig bra, og utvikling av drivere er dyrt, og her skorter det hos billigere produsenter. Vil si meg enig i at "Vetahutt.2" sitt forslag var bra, spesielt siden det var på tilbud. Jeg startet i det små, og kjøpte et lydkort som var "sånn passe bra". Etter hvert som om jeg ble mer nerd så gjorde jeg det samma en gang til ... kjøpte et litt bedre lydkort. Nylig tok jeg like så godt og slo til og kjøpte meg noe med bra lydkvalitet, og jeg angrer ikke; lyden er bedre, Cubase jobber mye lettere grunnet bedre drivere og latency 1,5 ms er umerkelig. Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Høres ut som om QuataFire 610 er tingen! Takker og bukker for svar. USB-en på keyboardet ditt må uansett ha en driver, og ved bruk av midi-port så ligger disse driverne hos lydkortet. Aha! Det tenkte jeg ikke på. Se, der lærte jeg noe i dag også! Albatross. PS. Hvis man legger merke til 1,5 ms latency bør man kanskje vurdere mentalundersøkelse Endret 23. november 2005 av Albatross Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Midi gir nok garantert lavere latency enn USB. USB-en på keyboardet ditt må uansett ha en driver, og ved bruk av midi-port så ligger disse driverne hos lydkortet. Har vanskelig for å tro at dette er korekt, eller kan kanskje bare si "jeg vet at dette ikke er korekt". Midi er jo et utrolig enkelt "system" og krever så å si ingen båndbredde. Har selv brukt/bruker usb som alternativ og har over hodet ingen problemer. Til trådstarter. Hvilken output setting bruker du i cubase? brukte i mine tidligere dager et creative audigy 5.1 kort med ASIO driver og hadde selv ikke da så store latency problemer. Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Hvilken output setting bruker du i cubase? Tja, si det... Før jeg så spørsmålet ditt, hadde jeg allerede kjøpt og installert Qauatfire 610-boksen... Det jeg vet er at jeg har en bærbar PC med et ESS Maestro-kort, og at jeg måtte kompensere rundt 450 ms i Band-in-a-Box for at MIDI-recording skulle havne riktig. I cubase var aldri det noe problem, men spilling med VST i sanntid kom ikke på tale. Med QF-boksen er ikke latency noe problem, men derimot finnes det nok av andre problemer å ta av.. Vi nevner i fleng: Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 Hvilken output setting bruker du i cubase? Tja, si det... Før jeg så spørsmålet ditt, hadde jeg allerede kjøpt og installert Quatafire 610-boksen... Det jeg vet er at jeg har en bærbar PC med et ESS Maestro-kort, og at jeg måtte kompensere rundt 450 ms i Band-in-a-Box for at MIDI-recording skulle havne riktig. I cubase var aldri det noe problem, men spilling med VST i sanntid kom ikke på tale. Med QF-boksen er ikke latency noe problem, men derimot finnes det nok av andre problemer å ta av. Vi nevner i fleng: - tidvis ustabilt - tidvis kjempeoverstyrt på alle innganger og utganger. Løste seg så langt ved reboot. - alle latency-settinger utenom 10 ms gir nesten samme støyen (også >10ms) - helt dødt på utgang 3-8. Men ellers er lyden knallbra, og jeg kunne fint spille av The Grand uten problemer. Mon tro det blir en tur innom selger imorgen... Albatross Lenke til kommentar
catosim Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Hei Bruker selv et QF 610 kort, og opplever ingen av de problemene du opplever. Tror det må være specs på maskinen eller oppsettet ditt som gjør at det oppleves så ustabilt. Jeg kjører ned i 4 ms latency, men da får jeg litt klicks 'n pops. Ellers har jeg opplevd at når jeg kjører en ekstern Harddisk via USB, så skaper dette problemer for lydkortet, som gir seg utslag i mere støy. Kortet er koblet til laptopen via FW busen. Kjører du via FW eller USB 2.0? Mange opplever at FW funker best til eksterne lydkort, rett og slett en bedre overføringsprotokoll for musikk- Lykke til Ca2 Endret 26. november 2005 av catosim Lenke til kommentar
Albatross Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Har sjekka litt rundt på internasjonale forum, og det ser ut som om problemene jeg opplever med kortet er ganske typiske. Antakelig skyldes det inkompatibilitet mellom QF610 og ulike FW-brikkesett, samt at driverne ikke er spesielt gode (takler liten variasjon i maskinvare utover det "optimale"). F.eks. så gjorde 1.19-oppdateringen at MIDI 1 og 2 ut byttet plass... Ikke bra Albatross Lenke til kommentar
catosim Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hmm...interessant. Jeg har lurt litt på det samme, og forsåvidt også erfart at driverne ikke er optimale. Jeg forsøkte å kjøre QF via et pcmcia FWkort, men gjett om laptopen chrashet..... Sliter fortsatt med dette selv om jeg har avinstallert pcmcia kortet, får opp blue screen med melding om kritisk feil. Ihvertfall så er det skuffende at ESI QF ikke har kommet med nye drivere. Selv om oppsettet mitt fungerer til dels glimrende, vil jeg sjekke enda mer nøye når jeg skal bytte til et annet lydkort. Hvis du vurderer Roland Edirol, så kan jeg tipse deg om at du må reboote systemet hver gang du skal foreta endringer i latencyen, og dette fremstår som idiotisk for meg. Er i hovedsak grunnen til at jeg ikke vurderer dette kortet. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå