Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe chipsetvifter?

DarkSlayer

Anbefalte innlegg

Teit spørsmål på en måte, men det er faktisk litt vrient dette.

Husker ikke navn på HK MSI ett eller annet amd64, men den har en chip vifte som bråker. Så da var tanken å bare bytte vifte (så lurt).

Problem 1:

Er at vifta på MÅ være lav, fordi skjermkortet går rett over vifta. Liten klarrering.

Problem 2:

Er at skruehullene er på hjørnet av chipen. 5,9cm avstand mellom hullene.

Jeg har gjort 2 bomkjøp allerede. Ene vifta var den på komplett, men den har ikke montering på hjørnene, og mye kortere avstand enn 5,9. Den andre kjøpte eg på microplex, riktig avstand, men feil kontakt (jeg leste ikke med svært liten utydelig skrift at den var 2pinns).

Men å finne noen som selger lave, chipset vifter, med 3pins kontakt, og 5,9cm skrueavstand, og montering i hjørnene .... det finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg prøvde å "presse" den forsiktig på, men det ble ikke liv i vifta. Er også litt usikker på hvilke av pinnene som det skal opprettes kontakt mot.

Men den 2-pins saken er skikkelig trang ser eg, så jeg vet ikke om det går an å bare presse den på.

Det er ikke min maskin, så jeg liker ikke helt å "bøye" ting. En annen ting er at jeg har ikke loddebolt, og heller ikke løse 3-pins kontakter.

Lenke til kommentar

det går fin å tre en 2pins kontakt nedpå en 3pins. bare å bruke de 2 rette pinnene.

og hvis du skal ha en chipsettkjøler som er best mulig for minst mulig pris;

ta en gammel prosessorkjøler. socket 7 kjølere er bra. det beste er om du finner en p3 kjøler eller noe av den størrelsen. så kjøper du artic alumina termisk lim og limer den på. holder som støpt. hvis du ikke har en gammel prosessorkjøler, kjøper du heller en billig cpu vifte som du limer fast, evt skjærer til så de passer. Disse blir da ofte så store at du kan kjøre uten vifte og allikevel overklokke ganske bra.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

du har sikkert MSI kort, hadde samme problemet, hvor tykk er den delen som er over chipset.? som du allerede har sett er jo chipsetet ganske lite. så det jeg gjorde var og kjøpe passiv zalman kjøler og lime den fast. den har ca 4 ganger så stor flate som chipsettet så jeg limte det slik at det lå i hjørnet på kjøleren. skjønnte du dette?

det følger med termisk lim, hvisikke er det andre måter og gjøre dette på. men det koster mere penger.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Men da er problemet igjen at AGP-kortet er rett over chipsetviften, og da tviler jeg på at det er plass til så mange slike kjølere.

5245393[/snapback]

Nå er jeg ikke helt med deg? Komponenter/kjøler på AGP kortet peker jo bort fra chipsettet. Uansett så ordner du jo slike tilpasningsproblemer med en baufil og litt saging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...