Gå til innhold

Test av Fujifilm FinePix S9500


Anbefalte innlegg

Fujifilm har hatt stor suksess siste halvåret med kompaktmodellen F10 som får strålende omtaler, ikke minst på grunn av lite støy ved høye ISO-verdier. Nå er ultrazoomen S9500 her og igjen er det egenskapene ved høy ISO som fremheves. S9500 har 28-300mm zoom og er først med ni megapiksler i et ultrazoomkamera.

Les mer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser poenget ditt. Det er definitivt mye grønt i himmelen i enkelte testbilder. Må imidlertid innrømme at jeg ikke husker eksakt hvilke nyanser himmelen hadde ta jeg tok testbildene. Det som er sikkert er at det var litt spesielt lys den ettermidddagen med lettskyet vær og solen ganske lavt. Skyene er halvveis i sollys og forgrunnen i skygge. Det gir veldig høy kontrast og (sannsynligvis) litt forskjellig fargebalanse i de to delene av bildet.

 

Sjekket Stortingsbildet og den blå kanalen har nesten ingen info, mens i den grønne (og røde) er det mer tegning. Dessverre har jeg ikke raw versjoner av bildene, så det vi ser er en kombinasjon at sensorens følsomhet i de ulike kanalene OG hvitbalanseprosesseringen som er gjort i forbindelse med konverteringen fra raw til jpg i kameraet.

 

S9500 har åpenbart prioritert eksponeringen av forgrunnen og det er jo et fornuftig valg. Dessverre går det her litt ut over himmelen, men med et begrenset dynamisk omfang til disposisjon og varianser i hvitbalansen er dette et vanskelig motiv for alle kameraer. Du kan jo også se på Stortingsbildet i galleriet for FZ30 som er tatt i litt lignende lys, selv om det her er litt sol også i forgrunnen så kontrasten er ikke fullt så stor.

 

Hvis du sjekker Samsung Pro 815 galleriet kan du forøvrig se hva dette kameraet har fått ut av samme situasjon. Bildene er tatt med minutters mellomrom, se for eksempel mannen på krakken til venstre foran Stortinget (Dessverre hadde jeg ikke stilt klokken på Pro 815 ennå så exif informasjonen er feil).

Har gått gjennom testbildene og ikke funnet noe eksempel tatt med raw, og kameraet er levert så jeg kan vel egentlig ikke si noe mer enn dette. Kan ikke fra testbildene se at dette er noen stor sak for s9500. Et av eksemplene i tråden du linket til var tydligere, men vanskelig å si noe mer om disse utover at det ser ut til å være lignende forhold med skygge i hovedmotivet og delvis solbelyste skyer.

Lenke til kommentar

Kanskje det andre testbildet av Rådhuset gjengir mer korrekt hvordan himmelen var når testbildene ble tatt.

 

http://galleriet.akam.no/album2051/aab

 

Forutsatt at bildet av Rådhuset med grønnskjær på himmelen er tatt nært i tid skulle fargen på himmelen vært blå og ikke grønn. Med min bakgrunn med samme fenomen med F810 er jeg overbevist om at fargen på himmelen på alle de tre testbildene jeg har nevnt er feil.

 

Jeg trekker følgende konklusjon:

 

Når 9500 er på grensen til utbrenning av himmelen kan den gå over til grønn(turkis) istedenfor blå. Dette viser testbilder både hos digit og akam.

 

Kristallo her på forumet har følgende forklaring på fenomenet:

 

Den grønne farven i Fuji eksemplene oppstår på det punktet den grønne kanalen og den blå kanalen blir utbrent. Den røde kanalen følger ikke på sånn at man får en overgang fra blått til hvitt som ser naturlig utbrent ut men ender opp på turkis istedet.

 

Om dette fenomenet gjelder alle 9500 og hvor ofte dette oppstår gjenstår å se.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det dekker de fleste situasjoner for veldig mange brukere.

Lysstyrke ved vidvinkel er F2.8, mens lysstyrken på full tele er F4.9 og det kunne gjerne vært bedre.

For eksempel har konkurrenten Panasonic FZ30 blender F3.2 ved maks tele (som er hele 420mm).

Spesielt med tanke på at S9500 mangler optisk bildestabilisator er det synd at S9500 ikke beholder F2.8 gjennom hele området.

 

Mener akam.no med dette at kameraet egentlig burde kosta opp i mot 30000 kr?

Det ville nemlig vært resultatet av en zoom-linse med F2.8 over hele zoom-området.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mener akam.no med dette at kameraet egentlig burde kosta opp i mot 30000 kr?

Det ville nemlig vært resultatet av en zoom-linse med F2.8 over hele zoom-området.

5296420[/snapback]

 

Panasonic FZ20 har F2.8 over hele zoomområdet, og det koster ikke 30000. FZ30 har 12x zoom og F2.8-F3.2 Hvorfor skulle dette være noe større problem/dyrere å få til for Fuji enn for Panasonic?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...