Gå til innhold

Hjælp til nyt kamera ønskes, evt. Pentax S6?


Anbefalte innlegg

Står og skal ha' nyt kamera, men er meget i tvivl om hvilket et jeg skal vælge......!

 

Har følgende krav:

 

Rigtig god billedkvalitet.

Hurtig (fra jeg trykker på knappen til billedet tages)

2.5" skærm.

 

Pris omkring 3k norske kr.

 

Har overvejet Pentax S6 men er lidt bange for at det er for langsomt. Har tidligere haft Samsung som jeg bestemt ikke synes er hurtig nok.

 

Håber på respons fra jer.

Endret av BFoss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er også veldig spent på dette kameraet..

prøver å finne tester men har ikke funnet mye..så hvis noen ser en ordentlig test av dette kameraet si fra!

5194510[/snapback]

 

Får mitt i posten i kveld/morgen, så da kan jeg legge ut litt om mine inntrykk i morgen kveld tenker jeg.

 

Hadde også Pentax Optio S4i, og syntes det var ganske raskt. Så vidt jeg vet er S6 hakket raskere. Du bør også ta en kikk på enkelte av Casio sine EXILIM kameraer - tilsvarende konstruksjon og ganske raske.

 

Se også denne tråden for flere kommentarer:....lommekamera

 

Ligger noen bilder og en liten test ute på CyberCity.se

Lenke til kommentar

Hallo i luken!

 

Siden jeg har et F10 som matcher det du leter etter, tillater jeg meg å reklamere litt for det :)

 

Dine krav er god bildekvalitet, stor skjerm, og hurtighet.

Så vidt jeg vet, utfyller F10 dette og gjør en bra jobb på flere andre punkter.

 

En av ulempene med dette kameraet, er at skjermen har litt dårlig oppløsning(rundt 117.000 punkter) og har ikke optisk søker(hvem trenger det i 2005 :roll: ), og er veldig automatisk(kan være både positivt og negativt).

 

 

Personlige erfaringer er at skjermen er "dejlig" med sine 2.5 tommer, og opløsningen synes jeg ikke ødelegger så mye.

 

Det har veldig bra blitz, og har veldig lite støy på høy iso(1600).

 

 

Prisen er rett under 3000,-

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Mange som velger bort kamera på grunn av mangelen på optisk søker, og selv synes jeg det er en fordel. Nå har verken Fuji F10 eller Optio S6 optisk søker da, så det er ikke et tema i så måte.

 

Hvorfor en fordel? Det er fortsatt vanskelig å se skjermen i dagslys, selv på de nyeste kameraene. Ja, det går fint ann på de beste, men det er ikke lett å se om fargetemperatur og fokus er stilt riktig. Samtidig så ser du omtrent ingenting om sollyset faller rett på skjermen. I tillegg kan du spare litt batteri. For eksempel, hvis batteriindikatoren begynner å blinke, så kan du skru av skjermen og få tynt ut enda litt flere bilder av kameraet enn normalt.

 

Mange foretrekker også å bruke optisk søker for å holde kameraet mest mulig stødig.

 

Så personlig håper jeg flere og flere kameraprodusenter innser at de mister mange kunder på grunn av mangelen på optisk søker. De prioriterer heller 0,1" større skjerm... noe JEG mener at vi ikke trenger i 2005 :)

 

Men for å komme tilbake til topic, så er nok F10 sett under ett et bedre kamera enn Optio S6, hovedsaklig på grunn av at det er litt større og har plass til skarpere optikk og større bildebrikke. Det er viktig. Er man imidlertid innstilt på et minst mulig kamera, ville jeg anbefalt Optio S6.

Lenke til kommentar

Så hvis det handler om billedkvalitet så vil du anbefale F10......?

 

Har også i mellemtiden set et eller andet sted at batteriet til S6 ikke er så pokkers godt, er det rigtigt?

 

Hvilke kamera har flest billeder på et fuldt opladet batteri, S6 eller F10?

Lenke til kommentar

Oki tak for det. Jamen så tror jeg at det bliver et F10 kamera.

 

Kan se at jeg i Tyskland kan få det for 2100 N Kr, hvilket vist er en ganske god pris.

 

Lige en ting mere, er det noget med at man i Norge skal betale toll og avgift hvis man køber ind fra tyske hjemmesider? Tænker på EU

Lenke til kommentar
Oki tak for det. Jamen så tror jeg at det bliver et F10 kamera.

 

Kan se at jeg i Tyskland kan få det for 2100 N Kr, hvilket vist er en ganske god pris.

 

Lige en ting mere, er det noget med at man i Norge skal betale toll og avgift hvis man køber ind fra tyske hjemmesider? Tænker på EU

5199676[/snapback]

Alt over 200kr må du betale moms for(25%).

 

Eller du kan be dama di kjøpe kameraet for deg(slik at det blir en presang) og forhåpentligvis slippe moms og toll.

 

Pris på toll er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Jeg har nu ikke noget problem, jeg er dansker og bor i Danmark, så jeg kan handle 100% frit med Tyskland, men kom bare til at tænke på jer fra Norge I har jo ikke den mulighed. Og priserne i Tyskland især net-priserne er noget for ikke at sige, meget lavere end i Danmark og især Norge, det virker som om priserne i Norge er højere end i Danmark.

Jeg kan få et F10 kamera for 2450 norske kroner på nettet i Danmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...