Gå til innhold

Hjelp til teoriprøver-fart og bremse beregning

frank_jarle

Anbefalte innlegg

Heisann, lurte litt på om noen kunne hjelpe med regnestykke, eller det vil si "teorien" bak det.

Har et regnestykke som vi tok på skolen

25Km/t har en bremselengde på 2m

ved 50km/t blir den følgende.

50/25=2*2*2=8m

ved 75Km/t blir den følgende:

75/25=3*3*3*2 = 18m

ved 100Km/t blir den:

100/25=4*4*2 = 32m

Nå har jeg tatt en elektronisk prøve test på internet og da fikk jeg oppgitt andre hastigheter.

Ved 40Km/t er bremselengden 10m

hva blir den ved 80Km/t?

blir det da som følger?

80/40=2*2*10 = 40m ?

Alså man deler den raskeste farta med den laveste, dette tallet ganger man med seg selv 2 ganger, så ganger man inn den oppgitte bremselengde til den laveste farta?

eller blir det å dele den raskeste farta med den laveste, gange dette tallet med seg selv 2 ganger pluss at mang ganger med 2 på slutten?

sto ikke noe i teoriboka om regning på dette og det er en stund siden jeg har vært hos kjørskolen

Er det noen som har litt tips til den elektroniske teoriprøven hos biltilsynet, som f.eks får man oppgitt hvor mange svar alternativer man kan krysse ut, eller må man bare gjette seg frem til hva de vil ha av svar?

All hjelp mottaes med stor takk, har prøven til fredag så håper noen har litt hjelp på lager

Frankie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så meget for raskt svar, nå slipper jeg å grubble på dette i hele dag....Så da regner jeg med at det blir f.eks 2*2*bremselengde oppgitt under den laveste hastigheten da?

Fy søren å jeg suger i matte. Hvis de går den andre veien da, hvis man får oppgitt bremselengde på den høyeste hastigheten og skal finne den på den laveste hastigheten?

Frankie

Lenke til kommentar

Eks: Bremselengde ved 30km/t = 15m

Da vil den være 60m ved 60km/t, 120m ved 90km/t, 240m ved 120km/t

Om den er 70m ved 80km/t vil den være 70/4 ved 40km/t, 70/4/4 ved 20km/t osv...

Lengder kontra fart er 100% oppdiktet for situasjonen :p

Er hvertfall slik jeg tolket det når jeg hadde teorien. Om andre har bedre forslag/forklaringer eller ser at jeg er helt på bærtur, tar jeg imot kritikk ;)

Lenke til kommentar
Heisann, lurte litt på om noen kunne hjelpe med regnestykke, eller det vil si "teorien" bak det.

Har et regnestykke som vi tok på skolen

25Km/t har en bremselengde på 2m

ved 50km/t blir den følgende.

50/25=2*2*2=8m

ved 75Km/t blir den følgende:

75/25=3*3*3*2 = 18m

ved 100Km/t blir den:

100/25=4*4*2 = 32m

Nå har jeg tatt en elektronisk prøve test på internet og da fikk jeg oppgitt andre hastigheter.

Ved 40Km/t er bremselengden 10m

hva blir den ved 80Km/t?

blir det da som følger?

80/40=2*2*10 = 40m ?

Alså man deler den raskeste farta med den laveste, dette tallet ganger man med seg selv 2 ganger, så ganger man inn den oppgitte bremselengde til den laveste farta?

eller blir det å dele den raskeste farta med den laveste, gange dette tallet med seg selv 2 ganger pluss at mang ganger med 2 på slutten?

sto ikke noe i teoriboka om regning på dette og det er en stund siden jeg har vært hos kjørskolen 

Er det noen som har litt tips til den elektroniske teoriprøven hos biltilsynet, som f.eks får man oppgitt hvor mange svar alternativer man kan krysse ut, eller må man bare gjette seg frem til hva de vil ha av svar?

All hjelp mottaes med stor takk, har prøven til fredag så håper noen har litt hjelp på lager

Frankie

5194141[/snapback]

For det første; Så får du IKKE noe om bremse lengder eller noe den slags. Iallefall så fikk ikke jeg det. Og til det spørsmålet om du får vite hvor mangen som er rett på den prøven hos biltilsynet, så får du det. Altså det er temmlig lett, bare du har lest da selfølgelig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil få spørsom som går direkte på bremselengden, fordi dette varierer fra bil til bil, og det er mange andre faktorer som spiller inn. Det eneste er vel spørsmål om bremselengden blir lengre eller kortere i oppoverbakke/på is/osv. Kanskje også spørsmål om hvor godt en bil bør bremse.

Lenke til kommentar

Visst du har lest "Veien til førerkortet", der står det en god del om bremselengder. Seff har det fra bil til bil, men lol, det er jo sånn ca. målinger de har, ingen som kan vite nøyaktig bremselengde fra bil til bil.

Jeg mener å huske at jeg fikk spørmsål om bremselengder og veigrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...