Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvis noen lurer, slik ser en forsterker ut inni.


SatanClaws

Anbefalte innlegg

Her er en unyttig men kansje litt morsom tråd om hvordan forsterkere ser ut innvendig:

 

 

Slik ser en 4000w RMS Digital forsteker ut innvendig:

 

P1000122.jpg

 

P1000077.jpg

 

 

En anen 4KW forsterker, denne er av "High Current" Design:

 

Hc4002.jpg

 

HC40022.jpg

 

70W Alpine forsterker:

 

Alpine.jpg

 

600w Audison forsterker:

 

audison.jpg

 

 

Har mange flere bilder av div forsterkere, men tenkte kansje disse er mest intrisant pga design & størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe  og da kan folk sammenligne hvordan denne 4000 watteren kan være "mindre" enn den SoundStream VGA 1600.2 på "puslete" 2x800watt.....  :whistle:

5194738[/snapback]

 

 

Nå er den vel ganske mye større, sånn rent fysisk. Ellers, f.eks se antall transistorer, er rimelig MANGE, STORE transistorer til å være en monoblock.

 

Er transistorer langs begge langsidene til forsterkeren.

 

I DB-Drag bruk så trekker forsterkeren optill 450a @ 13.3v. Det gir 5985W inn, iogmed at det er en digital forsterker, så kan vi regne med ca 85% effektivitet, eller ca 4190w RMS

 

Etter modifisering er den god for 6000W RMS altså kontinuelig effekt i 0.7ohm ved 17v, eller 4600w RMS ved 14.4v @ 0.7ohm.

 

Er forøvrig innebygd ampermerter, voltmeter & termometer i den.

 

Her er den ved siden av en 6.5" høyttaler & en cd plate.... :p

 

P1000146.jpg

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
hehe  og da kan folk sammenligne hvordan denne 4000 watteren kan være "mindre" enn den SoundStream VGA 1600.2 på "puslete" 2x800watt.....  :whistle:

5194738[/snapback]

 

 

Nå er den vel ganske mye større, sånn rent fysisk. Ellers, f.eks se antall transistorer, er rimelig MANGE, STORE transistorer til å være en monoblock.

 

Er transistorer langs begge langsidene til forsterkeren.

 

I DB-Drag bruk så trekker forsterkeren optill 450a @ 13.3v. Det gir 5985W inn, iogmed at det er en digital forsterker, så kan vi regne med ca 85% effektivitet, eller ca 4190w RMS

 

Etter modifisering er den god for 6000W RMS altså kontinuelig effekt i 0.7ohm ved 17v, eller 4600w RMS ved 14.4v @ 0.7ohm.

 

Er forøvrig innebygd ampermerter, voltmeter & termometer i den.

 

Her er den ved siden av en 6.5" høyttaler & en cd plate.... :p

 

 

som kpolberg nevner så man "sammenligner" ikke analog amp mot digital..... tenkte påden andre som du spec til 4000watt (bilde 2) jeg forstå at den var "analog" da jeg ikke kan se noe utgangs spole isåfall. :tease:;)

 

ellers synes jeg den Alpine var en sørgelig syn.... hvilken model er den?

 

ellers en digital amp og dette er "bare" :roll: power delen...

hrbjw7.jpg

Lenke til kommentar
hehe  og da kan folk sammenligne hvordan denne 4000 watteren kan være "mindre" enn den SoundStream VGA 1600.2 på "puslete" 2x800watt.....  :whistle:

5194738[/snapback]

 

 

Nå er den vel ganske mye større, sånn rent fysisk. Ellers, f.eks se antall transistorer, er rimelig MANGE, STORE transistorer til å være en monoblock.

 

Er transistorer langs begge langsidene til forsterkeren.

 

I DB-Drag bruk så trekker forsterkeren optill 450a @ 13.3v. Det gir 5985W inn, iogmed at det er en digital forsterker, så kan vi regne med ca 85% effektivitet, eller ca 4190w RMS

 

Etter modifisering er den god for 6000W RMS altså kontinuelig effekt i 0.7ohm ved 17v, eller 4600w RMS ved 14.4v @ 0.7ohm.

 

Er forøvrig innebygd ampermerter, voltmeter & termometer i den.

 

Her er den ved siden av en 6.5" høyttaler & en cd plate.... :p

 

 

som kpolberg nevner så man "sammenligner" ikke analog amp mot digital..... tenkte påden andre som du spec til 4000watt (bilde 2) jeg forstå at den var "analog" da jeg ikke kan se noe utgangs spole isåfall. :tease:;)

 

ellers synes jeg den Alpine var en sørgelig syn.... hvilken model er den?

 

ellers en digital amp og dette er "bare" :roll: power delen...

 

5195527[/snapback]

 

Husker ikke modelltypen på den alpine saken, men den er knøtte liten, forbausende god lyd :p

 

Jau, er snaksy den derre Rockford greia, men husk på Audiobahn's monster som koster 25 000 NOK borti statene, opgitt til 5000w RMS

 

(sikle)

A5000SPL.jpg

 

 

Den Ma-Audio HC4002 forsterkeren, er opgitt til 4000w RMS ved 17v eller 3600w RMS ved 14.4v.

 

Den tok nesten hele bakseteryggen i Kadetten :p

 

Satte Norgesrekord i Steet C med den & en 15" stroker, og det var i 2 Ohm !

Link til db-draggen der jeg satte Norgesrekord

 

 

Her er hva produsenten skirver til meg om den Cromma saken:

 

"The Maximum power ratings on that amplifier are taken at 17 volts on that amp and for the 2001 model becuase of the very reason that cars cannot ouput enough current for the amplifier it was limited on fusing.

For the 2002 model of that amp it was provided with a 300 amp fuse (no other PCB changes) and would more accuratly output the power registered. The effeincy of that amplifier rests in the higher 70 percent and will output 4000 watts @ 17 volts with the proper current supply.

Chase VanderJagt"

 

Fant bilde av den Alpine forsterkeren:

 

Alpine3.jpg

 

MRP-T406 var vist modellnavnet... :p

 

 

 

Tilslutt et bilde av strokeren i bilen... :p :

 

Trykk for bilde

Lenke til kommentar

det var "litt" størrelse på den ampen ja!! hehe men vi "vanlige" dødere har så vidt 14,8volt med motoren i gang, men self uregulerte PWM på forsterkere vil levere mer effekt desto mer spenning den får, men de fleste tåler ikke mer enn 16 volt til vanlig om de ikke slår seg av ved 15 volt batteri spenning. Strokeren er ikke blitt noe "snillere" med åra ser jeg.... har hatt 2x18" CV engang i 90 tallet på en Taunus og! ;) ellers Stroker 15" men neste år skal prøve dBDrag igjen!

 

spilte du 141,5 dB? mye effekt hadde du da? og elementer? kasse? :yes:

Lenke til kommentar
det var "litt" størrelse på den ampen ja!! hehe men vi "vanlige" dødere har så vidt 14,8volt med motoren i gang, men self uregulerte PWM på forsterkere vil levere mer effekt desto mer spenning den får, men de fleste tåler ikke mer enn 16 volt til vanlig om de ikke slår seg av ved 15 volt batteri spenning. Strokeren er ikke blitt noe "snillere" med åra ser jeg.... har hatt 2x18" CV engang i 90 tallet på en Taunus og!  ;) ellers Stroker 15" men neste år skal prøve dBDrag igjen!

 

spilte du 141,5 dB? mye effekt hadde du da? og elementer? kasse?  :yes:

5196901[/snapback]

 

Her er kassa 150 liter:

 

Stroker.jpg

 

Effekten var den Cromma Ma-Audio forsterkeren kobla i 2 ohm, opgitt til 1x 2400w i 2 ohm, den trakk 320a i burpinga, med spenningsfall fra 13.3v til 11.9v.

 

Men dette var uten demping i bagasjerommet, tipper jeg dobla trykket med asfaltplater.

 

 

 

Har siden hatt:

(2x 12" cw vmax, med dobble 2ohm spoler)

c521d21c.jpg

 

Nå har jeg noen subber fra et merke som heter soudstorm... hakke tatt bilder av de ennå... skammer meg... :p

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
I DB-Drag bruk så trekker forsterkeren optill 450a @ 13.3v. Det gir 5985W inn, iogmed at det er en digital forsterker, så kan vi regne med ca 85% effektivitet, eller ca 4190w RMS

 

Etter modifisering er den god for 6000W RMS altså kontinuelig effekt i 0.7ohm ved 17v, eller 4600w RMS ved 14.4v @ 0.7ohm.

 

Er forøvrig innebygd ampermerter, voltmeter & termometer i den.

 

Her er den ved siden av en 6.5" høyttaler & en cd plate.... :p

 

Effekten var den Cromma Ma-Audio forsterkeren kobla  i 2 ohm, opgitt til 1x 2400w i 2 ohm, den trakk 320a i burpinga, med spenningsfall fra 13.3v til 11.9v.

 

Men dette var uten demping i bagasjerommet, tipper jeg dobla trykket med asfaltplater.

 

:D 141.5dB var ikke så veldig mye i forholdt til effekten du brukte da ;) du får ikke så mye mer dB ved å dempe bagasjerommet heller. Ikke ta dette som noe negativ kritik isåfall :) men du kan "hente" minst 3dB mer ved å endre andre ting, bla tunnigs frekevensen på kassa og som du vet 3dB tilsvarer en doblign av effekten.... med et SS PCA 2000D (2000Watt i 1 ohm i 14,4volt) og SS SPLX 2x12" ble det spilt 144,9dB og største forskjell fikk vi ved å endre nevnte parametre :thumbup:

Lenke til kommentar
:D 141.5dB var ikke så veldig mye i forholdt til effekten du brukte da  ;)  .

5200097[/snapback]

 

Altså, det var en analog forsterker, som sleit i 2 omh, kontra 1 der den hentet UT mest effekt.

 

Ellers EN subb Vs 2 subber ekke serlig konkuranse.

 

Dessuten, den kassa var (tro det eller ei) IKKE bygd for Db-Drag, men for DYYYYP bass...

 

Jeg hadde ikke engang kobla vekk Basslinje drivern, eller delefilteret på forsterkeren.

 

Du får ikke så mye mer dB ved å dempe bagasjerommet heller

5200097[/snapback]

 

Tullprat. Kan love deg at du får vanvittig mye mer trykk i bilen ved å lydisolere: Bagasjerom, Tak, & dører.

 

Det var i allefall 1.1 db høyere en den daverende DB-Rekorden i Street C.

 

I hva slags klasse stilte dere ?

 

Hva slags strømforsyning hadde dere ?

Lenke til kommentar
:D 141.5dB var ikke så veldig mye i forholdt til effekten du brukte da  ;)  .

5200097[/snapback]

 

Altså, det var en analog forsterker, som sleit i 2 omh, kontra 1 der den hentet UT mest effekt.

 

Ellers EN subb Vs 2 subber ekke serlig konkuranse.

 

Dessuten, den kassa var (tro det eller ei) IKKE bygd for Db-Drag, men for DYYYYP bass...

 

Jeg hadde ikke engang kobla vekk Basslinje drivern, eller delefilteret på forsterkeren.

 

Du får ikke så mye mer dB ved å dempe bagasjerommet heller

5200097[/snapback]

 

Tullprat. Kan love deg at du får vanvittig mye mer trykk i bilen ved å lydisolere: Bagasjerom, Tak, & dører.

 

Det var i allefall 1.1 db høyere en den daverende DB-Rekorden i Street C.

 

I hva slags klasse stilte dere ?

 

Hva slags strømforsyning hadde dere ?

5200493[/snapback]

 

1 eller 2 element spiller ikke mye rolle når man er i samme klasse.... om delefiltre er på eller ikke har ikke så mye betydning så lenge den ikke deler lavere enn frekvensen som spilles på spilleren.

 

Tullprat ja.... :roll: faktisk målt diferansen... demping hjelper men å påstå at man "dobler trykket" ved å dempe bagasje eller annet er tullprat...

 

klasse Street C med 2 stk Stinger batt 2xSS pcd2000 i bro og 2x12" SS SPLX i refleks kasse. Bilen var i NM finalen i Oslo.

 

ellers har jeg selv spilt i dBDrag i 2004 med 2x12" i lukket kasse og 4x40WATT 138dB... :whistle: Optima Yellow foran og gele batt bak, nesten samme oppset men med 2x10" lukket kasse og 2x25WATT spilte 136,xdB på dBDrag i 2003, men jeg er mest opptat av SQ men jeg kommer til å delta mer på dBDrag med bilen til dama og på Emma med min egen. :) ellers var jo ikke meningen som sagt å kritisere/krangle..... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...