buskmann Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg har søkt litt på startproblemer på Opel Astra 1,7 TD og det ser ut som kuren er: "Get the valve clearances checked. They are bucket and shim on this engine. If a valve is being held open even the slightest amount, it will severely affect the starting." Hvis jeg må forklare dette for verkstedmannen, hva er de norske ordene for bucket og shim? Er dette en stor jobb? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Shims er små skiver man legger mellom to flater for å få riktig avstand mellom de. De heter vel det samme på norsk. Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 forklar han at du skal ha justert ventilene ikke såå veldig stor jobb.. Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Shim betyr vel mellomlegg el.l. Hvis du har "bucket and shim" må du, ihvertfall må jeg det på min Toyota, bytte disse shim'ene hvis du skal justere ventilene (man bestiller nye shim'er). Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut hos meg: Kam-akslene Kam-aksel, lober og "shims and buckets" Her ser man ganske tydelig hvordan en "shim" er plassert i en "bucket". På tide å bytte olje her ja... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 En form for spacer..? Lenke til kommentar
Audi247 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Shim er Mellom Skiver... lærte nettopp om det på skolen.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Shim er Mellom Skiver... lærte nettopp om det på skolen.. 5198441[/snapback] Ligger shims mellom skiver? Shims i dette tilfellet kalles også reguleringsskive. Lenke til kommentar
Audi247 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Shim er Mellom Skiver... lærte nettopp om det på skolen.. 5198441[/snapback] Ligger shims mellom skiver? Hehe, nei. Shims (mellomlegg skiver) ligger mellom kamakslingen og ventil vipperene. Disse skal ligge der for å gjøre klaringen mellom kamakselen og toppen av ventilen mindre. Vi legger på tykkere shims ved slitt kam/vipper **edit, skrive leif** Endret 27. november 2005 av In5ErT Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Vet det, skulle bare gjøre deg oppmerksom på en åpenbar orddelingsfeil som kan skape forvirring(mellom skiver). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå