Gå til innhold

Skjermkort-krav i spill

miceagol

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ikke helt har skjønt. På systemkravene på spilleskene pleier de som regel bare å si minimum skjermkort-minne du må ha. Men slik jeg har forstått det, kan f.eks. et 128MB-kort i flere tilfeller være bedre enn et 256MB-kort.

Hvorfor da basere kravene kun på minne? Betyr det at dersom du f.eks. har et av de beste 128MB-kortene fint kan spille et spill med 256MB-krav? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alså minimum kravet er 128 MB men 256MB er egentlig MYE bedre på nyere spill alså etter år 2004 og texturene på spillene kommer i skjermkort minne så da treng man mere en 128 MB!

5193862[/snapback]

Ikke helt rett, selv om det er 256mb minne betyr det ikke at det er bedre enn 128mb minne da det kan være snakk om helt forskjellige specs på minnet...

Lenke til kommentar

stemmer det, er mange 128mb skjermkort som er betydelig bedre enn andre kort med 256mb ram.

er sleipt av skjermkort produsentene det å sette på så mye ram, for da tror de som ikke kan så mye at det blir et bedre kort av å ha mer ram.

det som teller inn er hovedsakelig hastighet, timings, buss speed og bit(rate?)

er ikke så helt 100% sikker, men sånn grovt sett så skulle det stemme i alle fall

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det har det ingen betydning med de ekstra 128mb før en begynner å spille på høye oppløsninger. Da trenger man større minnekapasitet for å hente inn mer textures. I slike tilfeller må man derimot ha et system som står i samsvar med skjermkortet.

Så har du et killersystem , så er det bedre med 256mb minne( på et killer skjermkort vel og merke) :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mitt system for 1,5 år siden nå, og da kjøpte jeg et meget godt system, til en grei pris. Jeg ville jo selvfølgelig ha lavest mulig pris, og mest for pengene. Den gang vare jeg mer noob på hardware enn det jeg er nå, og så kun etter hvor mange MB det hadde, derfor kjøpte jeg ett radeon 9200 med 256MB minne.

I ettertid har jeg skjønt at det var helt latterlig dumt av meg, ettersom ett såpass tregt kort ikke har noen som helst bruk for de siste 128 MB.

Det hører med til historien at jeg kjøpte meg ett X800 ett halvt år senere ^^

Anyway, det jeg prøver å si er at ett kort med 256MB ikke behøver å være det beste. Hvorfor det står 128 MB bakpå ett spill, re for å gjøre det lettere å forstå. Det er ikke det at spillprodusentene ikke vet mer detaljer om hva som kreves, men om det f. eks sto på ett spill:

KRever ett skjermkort med minst 250Mhz klokke og 200Mhz minne. Pluss at det må ha støtte for DirectX 9C

Dette er det ikke mange forbrukere som vet om skjermkortet sitt, derimot hvor mange MB det er, er jo lettere å finne ut.

Dessuten er de "requirements" der ganske lave, ettersom spillprodusenten skal jo selvfølgelig selge flest mulig spill. Hvis det hadde stått som over, ville jo mange av oss bare satt spillet tilbake, fordi vi var usikre, sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...