Gå til innhold

Ny 1080 LCD-tv på Elkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå er det jo mye annet som spiller inn på bildekvaliteten enn bare oppløsninga. selv synes jeg det er litt risky og kjøpe en skjerm bare utifra specs på papiret.. burde se de i virkeligheten på litt forskjellige signalkilder for og få et ordentlig inntrykk.

Lenke til kommentar
nå er det jo mye annet som spiller inn på bildekvaliteten enn bare oppløsninga. selv synes jeg det er litt risky og kjøpe en skjerm bare utifra specs på papiret.. burde se de i virkeligheten på litt forskjellige signalkilder for og få et ordentlig inntrykk.

5214051[/snapback]

Enig med deg der, f.eks. syns jeg bildet på en 42" Akai med vga-oppløsning gir bedre bilde enn en hd-ready tv fra Thomson (pris ca. 15k på dem begge...).

Spør om å se forball på den skjermen og se om den har etterslep, se også lyse og mørke scener så kan du jo se kontrasten og lysstyrken den har. :)

Lenke til kommentar

jepp, mer som spiller inn, det var derfor jeg sa at jeg ikke hadde sett de og kun snakka om skalering. jeg /hater/ at ting blir trykt sammen, og hvis man skal bruke skjermen med pc eller andre ting som skal vise tekst så kan det fortsatt bli veldig dårlig, selv om skalering av video er utmerket.

Lenke til kommentar
jepp, mer som spiller inn, det var derfor jeg sa at jeg ikke hadde sett de og kun snakka om skalering. jeg /hater/ at ting blir trykt sammen, og hvis man skal bruke skjermen med pc eller andre ting som skal vise tekst så kan det fortsatt bli veldig dårlig, selv om skalering av video er utmerket.

5218883[/snapback]

det vil jo ikke bli no skalering ved bruk av pc? da velger du jo bare riktig oppløsning på pc'n, f.eks 1360 x 768 eller hva skjermen nå måtte ha som oppløsning.

Lenke til kommentar

Skjermer som klarer 1080p er altså allerede i markedet. Tipper det kommer en strøm av slike i løpet av kort tid. Det jeg da lurer på er om det er dumt å kjøpe en ellers god LCD-skjerm som feks. Samsung LE-40M61B ettersom den ikke klarer 1080p.

Trenger en HD-skjerm nå til fredag når jeg får Xbox 360. Blir vanskelig å vente på rimelige og gode 1080p..

Lenke til kommentar

5218883[/snapback]

det vil jo ikke bli no skalering ved bruk av pc? da velger du jo bare riktig oppløsning på pc'n, f.eks 1360 x 768 eller hva skjermen nå måtte ha som oppløsning.

5219009[/snapback]

tekstmessig blir det jo riktig om man bruker dsub/dvi og har en kilde som er satt til 1366*768.

tenkte på hvis du har noe som outputter i 720p og/eller 1080p/i, xbox(360), htpc etc.

det vil bli skalering av video på pcen om man setter den til native skjermoppløsning hvis videoen i seg selv ikke har samme oppløsning. så langt har jeg ikke sett hd video tilgjengelig i noen andre formater enn 720p go 1080p/i.

det er alltid greiest å vise hd materiale i sin native oppløsning hvis mulig, det er min mening i hvert fall.

Lenke til kommentar
Skjermer som klarer 1080p er altså allerede i markedet. Tipper det kommer en strøm av slike i løpet av kort tid. Det jeg da lurer på er om det er dumt å kjøpe en ellers god LCD-skjerm som feks. Samsung LE-40M61B ettersom den ikke klarer 1080p.

Trenger en HD-skjerm nå til fredag når jeg får Xbox 360. Blir vanskelig å vente på rimelige og gode 1080p..

5219212[/snapback]

Tja, er det så sikkert at det kommer en strøm med skjermer for 1080? De testene jeg har hørt om viser at seere oppfatter 720p som kvalitativt bedre enn 1080i. Og jeg tror det blir unntaket at ting kringkastes i 1080p da det krever stor båndbredde, samt at EBU har gått for 720p som standard kringkastingsformat for HDTV.

Har man en spillkonsoll som leverer i 1080p blir jo saken en annen, men jeg tror det blir lite kringkasting i 1080p de neste årene.

Endret av Shanks
Lenke til kommentar

filmer og spill blir jo det som kommer til å bruke 1080p i begynnelsen. sånn var det jo med 720p også. jeg har spilt xbox i 720p (og 1080i med de få spillene som støtter det) helt siden begynnelsen, og det er akkurat det som har fått meg til å bry meg om hdtv og -prosjektor.

tror de fleste som kjøper hdtv, og bryr seg om kvaliteten, i dag er som meg: det skal brukes til spill og/eller hjemmekino.

nytt på nytt ser helt fint ut streamet fra nrk.no:p

Lenke til kommentar

Med tanke på at det er kun en produsent hitill som produserer panel'er med denne oppløsningen i vårt marked så er nok kvaliteten på den Amoi'en ganske så god. Elektronikken vet jeg ikke men panelet er 99.9% sikkert fra LG/Philips.

Har sett 40" lcd'en til Amoi og den fikk grisebank av en LG RZ42PX4R (HD-Plasma) på alle kilder inkludert HD sending. 40 tommeren bruker panelet til Sony/Samsung og det er ikke det beste på markedet vel & merke.

37" er nok bedre enn 40"en ville jeg tro. Men det gjenstår å se hvor god elektronikken i denne tv'en er. Amoi er ikke kjent for å være en topp kandidat på noen som helst måte. Pent design men bildet holder somregel ikke følge.

www.amoi.com for de som vil ha mer info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...