Gå til innhold

Dine personlige meninger om NVidia og ATI

Mott

Anbefalte innlegg

tror radeon 9700 var budsjett modell av 9800 serien....

kom ut omtrent samtidig eller noe sånt

5194530[/snapback]

Sånn på sparket så tror jeg det var slik at 9500 og 9700 kom samtidig som hhv budsjett- og high-end-kort. Deretter kom 9600 og 9800.

Personlige meninger om Nvidia og ATI har jeg ikke. Jeg kjøper kortet som gir mest for pengene når jeg skal handle. Folk som lar merkenavnet nesten alene avgjøre når de kjøper skjermkort har alvorlige problemer med gjøre rasjonelle valg. Skjermkort er ikke identitetsskapende som klær og biler vel? Ikke har noen av selskapene alvorlige etiske problemer heller?

Utsagn som "alltid før ATI" og "bedre løsning med Crossfire" bør du forresten underbygge, ellers er de kun egnet til å provosere...

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror radeon 9700 var budsjett modell av 9800 serien....

kom ut omtrent samtidig eller noe sånt

5194530[/snapback]

Det enkle svaret er "nei".

Min personlige mening om de to er at teksturene i cs på nVidiakort er enten veldig matte og blassne eller altfor skarpe, og kvaliteteten på teksturene blir veldig lav på lang avstand. På ATI kort derimot er fargene nøytrale, skygger ser bedre ut og grafikken blir ikke degradert på samme måte på avstand. Ellers er det akkurat det samme for meg. Vel, bortsett fra at nVidia sitt kontrollpanel kan slenge seg av taket.

Lenke til kommentar
Litt mere seriøst:

Jeg hater støy og Nvidia sine kort har vært de varmeste hitil. Tror dette kan forandre seg med 1800 serien til Ati.

5194604[/snapback]

Så feil kan man ta!!

7800GTX bråker mindre enn X850XT PE, yter mer, utvikler mindre varme og trekker mindre strøm

7800GTX 512Mb bråker også mindre enn X1800XT, utvikler mindre varme, samt bruker mindre eller omtrent det samme med strøm!

Med andre ord, Ati var bedre enn Nvidia når det gjaldt Geforce 4-5-6.

GeForce4 konkurerte i utgangspunktet med Radeon 8500, der var GeForce4 overlegent... På den tiden hadde også ATi elendige Windoes drivere

Vil heller ikke si at ATi var bedre enn nVidia med 6-serien. Det vant nVidia flere av prissegmentene (6600GT bla.). Kan kunne være enig i at var uangjort sist runde...

For meg personlig er ikke ATi noe alternativ, grunnen til det er elendige Linux drivere, og ikke eksistrende BSD og Solaris drivere.

Lenke til kommentar
GeForce4 konkurerte i utgangspunktet med Radeon 8500, der var GeForce4 overlegent... På den tiden hadde også ATi elendige Windoes drivere.

Ikke så veldig overlegent når ATi fikk bedre styr på driverene sine mener jeg å huske, R8500 var også feature wise mer avansert. Men som du sikkert husker så tok det sin tid før nVidia fikk ut GeForceFX, så GeForce4Ti var den nærmeste konkurrenten til R9700Pro en stund. Noe lignende det vi har hatt nå med X8x0 og 7800.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...