Gå til innhold

Søking i data, typisk fra databaser.

Anbefalte innlegg

Hvordan vil man kunne søke lettest mulig i databaser?

Er det en ide å bruke regulære uttrykk?

Er det mulig i database sammenheng?

Kan man bruke regulære uttrykk i PHP hvis man ikke kan bruke det i databaser?

Blir det for tidskrevende?

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil man kunne søke lettest mulig i databaser?

Er det en ide å bruke regulære uttrykk?

Er det mulig i database sammenheng?

Kan man bruke regulære uttrykk i PHP hvis man ikke kan bruke det i databaser?

5193373[/snapback]

Det er en idé å bruke funksjonalitet som ligger i databaseserveren, og veldig ofte vil det utelukke regulære uttrykk. Videre er det litt begrensninger på hvilke type sammenligninger du ønsker å utføre. Man bør for eksempel unngå sammenligninger på formen

somevar like '% etternavn'

siden dette utelukker bruk av indekser. I slike tilfeller vil det være bedre å splitte fullnavn i to kolonner, henholdsvis fornavn og etternavn, slik at man kan gjøre en av følgende sammenligninger:

somevar = 'etternavn'
somevar like 'begynnelsepåetternavn%'

Sagt litt mer i klartekst, en databaseserver (i hvert fall Microsoft SQL Server og jeg mener også Oracle) bruker kun indeks på sammenligning med hele verdier eller begynnelsen på en verdi.

Så, ja du kan gjøre ting i PHP isteden, men da fjerner du mye av hensikten med en database, siden du fratar databaseserveren den rollen den er god på, nemlig å finne fram en bestemt eller noen bestemte rader i en eller flere tabeller. Derfor vil jeg ikke anbefale dette.

Det jeg til slutt vil nevne, er muligheten for fulltekstsøk. Hvis ikke "vanlig" søk fungerer kan du vurdere dette, men merk at det (selvsagt) vil være tregere. Fulltekstsøk er ikke like kraftig som regulære uttrykk, men kan likevel være løsningen i en del tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...