Gå til innhold

konto i sveits?

sixx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har ikke han som hadde gjort det vært nede i Sveits siden han satt inn pengene der. Det er så vidt jeg forsto noen år siden og sannsynligvis før Visa Electron kom.

5201591[/snapback]

Visa Electron er ikke såå nytt at det gjør noe. Isåfall kan han jo ha hatt maestro eller annet system. Poenget er at det er mange kort uten navn som går varme i minibanker. ;)

Lenke til kommentar

Visa Electron er ingen fullgod erstatning for vanlig Visa. Det fungerer mange plasser, men kommer du til litt mer grisgrønte (eller no sånn) strøk, vil du få problemer med bruken...

Tror ikke en sveitsisk konto i den forstanden som trådstarter snakker om er ment å bruke kort på. Blir nok heller overførsler til andre kontoer som er løsningen da... Tviler sterkt på at man kan få kort som er helt anonyme. Hva skal man da gjøre hvis man mister det? Ringe banken og si de må sperre det blåe kortet mitt?

Alle kort i er knyttet opp mot konto/personnr., og da er plutselig ikke den sveitsiske kontoen så anonym som poenget er. Ergo... her må det gjøres på gamlemåten med manuelle transaksjoner!

Lenke til kommentar
Visa Electron er ingen fullgod erstatning for vanlig Visa. Det fungerer mange plasser, men kommer du til litt mer grisgrønte (eller no sånn) strøk, vil du få problemer med bruken...

Tror ikke en sveitsisk konto i den forstanden som trådstarter snakker om er ment å bruke kort på. Blir nok heller overførsler til andre kontoer som er løsningen da... Tviler sterkt på at man kan få kort som er helt anonyme. Hva skal man da gjøre hvis man mister det? Ringe banken og si de må sperre det blåe kortet mitt?

Alle kort i er knyttet opp mot konto/personnr., og da er plutselig ikke den sveitsiske kontoen så anonym som poenget er. Ergo... her må det gjøres på gamlemåten med manuelle transaksjoner!

5206684[/snapback]

Unnskyld at jeg sier det, men du har ingen anonym konto?

Nummerte konti med visa electron utstedes mange steder. Joda, du får ikke brukt det i grisgrendte strøk eller som kredittkort - men det er heller ikke meningen. Meningen heter ATM - eller minibank på norsk.

Kanskje du har to kort, et i reserve om du skulle miste det andre? Kanskje du har en pin-kode du kan oppgi på telefon for å verifisere at du er deg?

Alle kort er IKKE knyttet opp mot noe personnummer.

Igjen, anonyme konti har tatt steget inn i moderne tid, og du er ikke bare forvist til manuelle transaksjoner.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Jeg har ingen anonyme konti, men jeg kjenner både de tekniske løsningene rundt kort og bankvesenet generelt godt.

I Norge registreres alle uttak, og en bankansatt med uedle hensikter kan gå inn i Micos (som styrer dette i Norge) og få opp detaljert informasjon om kort og kontonummer. Man får selvsagt ikke opp noe pin-kode, men plutselig er kortet er identifisert med kontonummer. For at minibanken skal gi ut penger må det selvsagt registreres på ett kontonummer. Og plutselig er systemet like hullete som en sveitserost.

Og selvsagt har man jo også problemet med skimming...

Hadde jeg hatt en anonym konto som jeg ville at skulle forbli anonym, ville jeg aldri i livet knyttet denne opp mot ett kort (uansett om dette var helt hvitt med kun magnetstripen).

Lenke til kommentar

Men hva hjelper det at kortet er knyttet opp mot en konto? Kontoen er jo fortsatt anonym. Joda. De kan spore hvor kortet er brukt sist. Og så? Det er ikke forbudt å gå i minibank i Norge. Hver gang en turist tar ut penger er det ikke straffbart. Det er heller ikke straffbart å ta ut penger fra en konto i utlandet om du er norsk.

Jeg ser ikke helt problemet du sikter til. Kontoen er ikke knyttet opp i mot noe navn i det hele tatt, kun en anonym konto.

Lenke til kommentar

Skal man ha ett kort med Visa Electron, Maestro, Cirrus eller lignende må dette registreres i registerene til Visa, Maestro, osv. Det er ikke bare logoen trykket på kortet som avgjør hvilket system som brukes. Visa deler ikke ut kort uten å vite hvem som er innehaver (tro meg). Det er ingen menneskerett å ha minibankkort, og de som ikke er kvalifisert får ikke dette. Ved eventuelt misbruk av kortet, må Visa kunne kreve inn pengene fra kortholder. Eventuelt finne ut av hva som har skjedd og dekke tapet selv.

Poenget er at man etterlater seg spor når man har kort. Både elektronisk og i registre hos kortselskapene.

Og som sagt har man problemene med skimming. Kort og kode blir kopiert i minibanken, for så å bli utnyttet av uvedkommende.

Lenke til kommentar

Problemet med skimming/skinning har du jo uansett type kort. Slik er det.

Jeg nekter å tro at flere banker regelrett lurer kundene sine i det de forteller at kundene får et no-name-Electron, Maestro eller Cirrius. Antagelig garanterer banken selv overfor overnevnte, og slipper på dette viset å oppgi navn. Jeg nekter å tro at banker som ellers er kjent for anonymitet plutselig skulle gi navnet ditt - som de ikke har - til Visa eller andre kortselskaper.

Banken er vidreselger for kortselskapene, og det er banken, ikke kortselskapet, som avgjør om du skal få minibankkort og hva som skjer ved misbruk. I utgangspunktet kan jo ikke elektroniske kort misbrukes for mer enn det som står på kontoen de er knyttet til.

Jeg nekter virkelig å tro at bankene plutselig skulle slippe alt av prinsipper, ringe visa og gi dem navn på folk de ikke har navn på.

Lenke til kommentar

Et electron kort er vanskeligere, men ikke umulig å overtrekke. Når det brukes reserveløsning i butikken (ikke helt uvanlig før jul), er butikken offline fra banken. Det er da ingen mulighet for å sjekke saldo på konto før man belaster kortet. Samme problem har man i minibanken. Disse er og med ujevne mellomrom offline, men fullt operative. Var borti akkurat denne problemstillingen med et cirrus/maestro-kort for noen måneder siden. En som ikke visse at kontoen stod i 0,- tok ut kr 9.900,- (som var beløpsgrensen på hennes kort) fordi minibanken var offline.

Nå har jeg aldri hørt om fullstendig anonyme kort, og jeg har mine tvil om at dette faktisk eksisterer. Kort uten navn, bilde og kontonummer på finnes muligens, men dette må av praktiske grunner som nevnt tidligere registeres i andre registre.

Dessuten er det ikke slik at det er banken som produserer kort. I Norge er det faktisk flere selskaper som produserer dette. Ett av disse er f.eks. ExponCard. Når de skal produsere kortene, må de ha tilgang til kontonummer, innehaver, beløpsgrenser, type kort mm. Med andre ord flere sikkerhetshull. Så hvis man absolutt vil være anonym, er nok ikke kort det lureste valget.

Lenke til kommentar

For det første; disse anonyme kortene er ikke norske. De er ofte utstedt i Caribien eller lignende stater.

For å være helt ærlig vet jeg at et slikt kort ikke virker når det er reserveløsning. Det går rett og slett ikke.

Jeg nekter fortsatt å tro at banker regelrett lurer sine kunder rundt ved å registrere informasjon banken selv ikke har i registre hos kortselskapene. Jeg kan rett og slett ikke tro at det er slik.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Bankbokser i Norge kan kun åpnes av leietager. Finnes kun 2 nøkler til hver boks, og leietager har begge to. Bankene har ingen tilgang til boksene. Eneste unntak er dersom leien ikke blir betalt. Da blir boksen borret opp.

Når det gjelder kort så har jeg aldri hørt at et helt anonymt kort finnes. Dersom dette finnes er jeg meget forundret over at Visa (evt andre) gir kort ut uten å vite hvem brukeren er. Slik Visa opererer i Norge, vet jeg at det ikke vil være mulig å få dette til. Men hvordan Visa opererer på Caribien har jeg ingen aning om. Mest sannsynlig så opererer de på samme måte. Om det så skulle være et kortselskap i et annet land som tilbyr en løsning, vil dette være lite verdt da minibanker og terminaler ikke vil akseptere "ukjente kort". Det blir som å komme med bankaxept i Caribien.

Selvsagt registrerer ikke bankeneinformasjon uten kundens samtykke. Det er nettop derfor jeg tviler på at disse kortene finnes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...