Gå til innhold

Renske opp pc'en

Anbefalte innlegg

Jeg skal gi vekk min gamle pc til Svigers.

Er ikke så veldig kjent i en pc's "mysterier", så derfor er mine spørsmål:

Hvordan går jeg frem får å slette gamle passord og brukernavn som er brukt påi forskjellige nettsteder.

Er det andre lure ting å gjøre med pc'en før jeg leverer den fra meg??

Jeg har XP pro.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil gjøre det på Okays geniale måte, kan du følge listen nedenfor i riktig rekkefølge:

- Avinstallere fildelingsprogrammer, overklokkingsprogrammer og andre greier svigers ikke trenger.

- Tømme cache/passord:

__IE: Verktøy -> Alternativer for internett -> Generelt -> 'Slett logg' + 'Slett informasjonskapsler' + 'Slett filer'

__IE: Verktøy -> Alternativer for internett -> Innhold -> Autofullfør -> 'Tilbakestill skjemaer' + 'Slett passord'

- Kjøre CCleaner

- Kjøre Ad-Aware

- Kjøre SpyBot

- Kjøre/installere Anti-Virus (AVG fungerer fint)

- Installere brannmur (og konfigurere den fornuftig). ZoneAlarm fungerer fint.

- Kjøre 'Disk Cleanup' (Start -> Programs -> Accessories -> System Tools -> Disk Cleanup), men ikke 'Komprimer gamle filer'.

- Kjøre defragmentering

Lenke til kommentar

Jeg ville også søkt etter *.jpg. *.avi, *.mpg, *.wmv osv, og sjekket at ikke svigers får med seg noen "kultur"nedlastninger du tilfeldigvis skulle ha lagret på obskure steder. :ermm:

Kanskje det enkleste er en formatering..., ihvertfall hvis du noensinne har hatt ting på maskina du gjerne ser forblir privat. Det er jo selvsagt ikke nok, så plukk ned Eraser e.l. og overskriv all "ledig" plass en 3-4 ganger. Dersom den glade mottaker er datamessig analfabet burde det holde med formatering; i løpet av noen uker bruk må det vel proff til for å finne ting. For å være heeeeelt sikker bytter du harddisk, og sletter gammeldisken med den eneste sikre metoden; slegge og sveiseflamme.

Bernt K

Lenke til kommentar
For å være heeeeelt sikker bytter du harddisk, og sletter gammeldisken med den eneste sikre metoden; slegge og sveiseflamme.

5195156[/snapback]

haha, det var da jo sånn passe drastisk :p Hvis jeg hadde noen filer som jeg var veldig redd for, så hadde vel jeg også tatt ett par runder med eraser, men som du sa, det skal en del kunnskaper til for å finne fram noe der.

Men kan jo hende svigers vil ha en helt ny PC uten noen som helst filer eller programmer, det kan jo alltids være greit med en ny start?

Hvis du da velger å formatere, som kanskje kan være det beste:

Jeg går ut ifra at du ikke har så store PC kunnskaper siden du sier

Er ikke så veldig kjent i en pc's "mysterier"

Og har derfor funnet noen guider som kan hjelpe deg: ITpro's "innstalere windows XP for dummies"

+ ITpro's "tørrtren på XP innstalasjon"

Men før du i det hele tatt begynner på noe som helst, sørg for at du har:

1. XP cd'n

2. serial nummeret til XP (hvis du har kjøpt ferdig bygd PC, så se etter ett

3. klistremerke på PCen din)

4. Alle viktige drivere som skjermkort etc. Finner du ikke CD'ene, så søk på nettet, og brenn dem ut.

Ellers vil jeg bare si lykke til med handelen og velkommen til diskusjon.no forumet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...