Pixi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hei.! Lurer bare på om SATA og SATA2 bruker samme kontakt. Bare at det er raskere overføringshastighet på SATA2? Eller er det forskjellige kontakter? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Ja det er samme kabel og kontakt ville jeg så absolutt trodd! Er ikke 100% sikker men rimelig! Har sata hk, men ikke hd. Har bare 4 vanlige sata innganger på hk. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 spørsmål i samme genre: er sata2 disker bakoverkompatibel med sata hovedkort? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 spørsmål i samme genre: er sata2 disker bakoverkompatibel med sata hovedkort? 5192979[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 1. Ja det er samme kontakt 2. Det heter ikke SATA 2 3. Det er mulig jumperer på disken må stilles dersom ikke HK takler hastigheten. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Takk for svar folkens Da bestiller jeg meg et par stk harddisker med "Ny S-ATA kontakt" Lenke til kommentar
asad Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 hvordan er disse nye sata`ene i forhold til en raptor egentlig?Begynner raptors overtak på vanlige hd`er å fade bort eller?Gjør NCQ og 3/gbs opp for raptors 10.000rpm? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet. 5193143[/snapback] Det riktige er vel SATA-150 og SATA-300, akkurat som gamle ATA-33, ATA-66, ATA-100, og ATA-133. Står forresten SATA-300 på Samsung-disken min så vidt jeg husker Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet. 5193143[/snapback] Det riktige er vel SATA-150 og SATA-300, akkurat som gamle ATA-33, ATA-66, ATA-100, og ATA-133. Står forresten SATA-300 på Samsung-disken min så vidt jeg husker 5193276[/snapback] Det er vel det riktigste ja.. Men komplett.no blant annet bruker SATA2 "benevnelsen". Kjøpte meg et par Samsung SATA-300 Disker..... Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 En liten rettelse her. SATA ver. 2 har ikke samme kontakt som SATA ver 1. SATA ver. 2 (også kjent som SATA 300) har en skjermet kontakt, som fører til bedre overføring, samt at strømkabler får ingen innvirkning på overføringsfeil. SATA ver 1 (noen barndomsfeil) derimot har en uskjermet kontakt som lar seg påvirke av gud og hverman (noe jeg har hatt problemer med før. SATA Ver 1 disken virker på SATA ver 2 kontakten med ikke på SATA ver 1 kontakten. Synderen var en strømkabel som lå over SATA kontakten) Begge kontaktene bruker samme kabler, og alle SATA disker er kompatible med alle former for SATA kontakter. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 hvordan er disse nye sata`ene i forhold til en raptor egentlig?Begynner raptors overtak på vanlige hd`er å fade bort eller?Gjør NCQ og 3/gbs opp for raptors 10.000rpm? 5193260[/snapback] Nei, alle tester hittil viser at raptor fortsatt er konge. Selvom den er vel ca. 2 år gammel. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) hvordan er disse nye sata`ene i forhold til en raptor egentlig?Begynner raptors overtak på vanlige hd`er å fade bort eller?Gjør NCQ og 3/gbs opp for raptors 10.000rpm? 5193260[/snapback] Nei, alle tester hittil viser at raptor fortsatt er konge. Selvom den er vel ca. 2 år gammel. 5195528[/snapback] Raptor har raskest accesstid, og raskest random read/write. Når det kommer til buffered read/write vinner de aller fleste SATA-300 disker soleklart (pga mye høyere båndbredde - har også litt å si om man har 8MB eller 16MB cache på SATA-300 disken i dette tilfellet). Ved Sequential-read er de noenlunde like. Totalt sett er raptor-diskene litt raskere, men overall er det ikke mye om å gjøre - får bli opp til hver enkelt å vurdere om de vil kjøpe raptor for en uhyrlig pris og med ekstra støy. Endret 23. november 2005 av KriFos Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 på nyåret kommer jo muligens raptor på sata-300 med 16mb cache... og to 74GB plater..... (148gigs disk) Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Ja, HW.no posta om dette for noen timer siden Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) etter som jeg skjønner så kan jeg bruke sata versjon 2 kabler på en sata versjon 1 harddisk. men hvor får jeg kjøpt sånne skjermet s ata kablene? selger de dette på noen av disse butikkene: mpx komplett psdata digital impuls detter er vel sånn skjermet kabel her Endret 20. desember 2005 av MAXILA Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Raptoren er hvis ikke den beste blant de beste også når det gjelder overføringshastigheter. På dagens HDer har busshastigheter veldig liten invirkning på overføringshastighetene, enkelt og greit fordi hadriskene ikke klarer og levere så mye. En standar HD klarer en 60 - 70 MiB Burst, den klarer ikke og utnytte ATA-100 en gang. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 (endret) etter som jeg skjønner så kan jeg bruke sata versjon 2 kabler på en sata versjon 1 harddisk. men hvor får jeg kjøpt sånne skjermet s ata kablene? selger de dette på noen av disse butikkene: mpx komplett psdata digital impuls detter er vel sånn skjermet kabel her 5315522[/snapback] tror det litt av en salgsgimmick. Alle SATA kablene er skjermet, godt nok. Det finnes sikkert forskjellig kvalitet på kabler her som alle andre steder, men du trenger ingen spes. kabel for å kjøre SATA II disk. Som sagt alle sata kabler er mer eller mindre skjermet. Denne er god og fin: http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14813 Det er selve kontakten på hovedkortet som ikke er skjermet på SATA I i forhold til SATA II. Med andre ord SATA I er lettere påvirket av strøy. Endret 20. desember 2005 av torkelma Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet. 5193143[/snapback] Et spørsmål off topic, hva slags PSU har du? Ser systemet ditt, og forstår at dette krever et lite kraftverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå