Gå til innhold

SATA og SATA 2. Samme kontakt?

Pixi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet.

5193143[/snapback]

Det riktige er vel SATA-150 og SATA-300, akkurat som gamle ATA-33, ATA-66, ATA-100, og ATA-133. Står forresten SATA-300 på Samsung-disken min så vidt jeg husker :)

Lenke til kommentar
Selv om det ikke heter det er det greit å gi en benevnelse for det man mener! F.eks så er det enklere at man sier sata2 siden svært mange produsenter/nettsteder bruker det ordet.

5193143[/snapback]

Det riktige er vel SATA-150 og SATA-300, akkurat som gamle ATA-33, ATA-66, ATA-100, og ATA-133. Står forresten SATA-300 på Samsung-disken min så vidt jeg husker :)

5193276[/snapback]

Det er vel det riktigste ja..

Men komplett.no blant annet bruker SATA2 "benevnelsen".

Kjøpte meg et par Samsung SATA-300 Disker..... :)

Lenke til kommentar

En liten rettelse her.

SATA ver. 2 har ikke samme kontakt som SATA ver 1.

SATA ver. 2 (også kjent som SATA 300) har en skjermet kontakt, som fører til bedre overføring, samt at strømkabler får ingen innvirkning på overføringsfeil.

SATA ver 1 (noen barndomsfeil) derimot har en uskjermet kontakt som lar seg påvirke av gud og hverman (noe jeg har hatt problemer med før. SATA Ver 1 disken virker på SATA ver 2 kontakten med ikke på SATA ver 1 kontakten. Synderen var en strømkabel som lå over SATA kontakten)

Begge kontaktene bruker samme kabler, og alle SATA disker er kompatible med alle former for SATA kontakter.

Lenke til kommentar
hvordan er disse nye sata`ene i forhold til en raptor egentlig?Begynner raptors overtak på vanlige hd`er å fade bort eller?Gjør NCQ og 3/gbs opp for raptors 10.000rpm?

5193260[/snapback]

Nei, alle tester hittil viser at raptor fortsatt er konge. Selvom den er vel ca. 2 år gammel.

Lenke til kommentar
hvordan er disse nye sata`ene i forhold til en raptor egentlig?Begynner raptors overtak på vanlige hd`er å fade bort eller?Gjør NCQ og 3/gbs opp for raptors 10.000rpm?

5193260[/snapback]

Nei, alle tester hittil viser at raptor fortsatt er konge. Selvom den er vel ca. 2 år gammel.

5195528[/snapback]

Raptor har raskest accesstid, og raskest random read/write.

Når det kommer til buffered read/write vinner de aller fleste SATA-300 disker soleklart (pga mye høyere båndbredde - har også litt å si om man har 8MB eller 16MB cache på SATA-300 disken i dette tilfellet). Ved Sequential-read er de noenlunde like.

Totalt sett er raptor-diskene litt raskere, men overall er det ikke mye om å gjøre - får bli opp til hver enkelt å vurdere om de vil kjøpe raptor for en uhyrlig pris og med ekstra støy. :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

etter som jeg skjønner så kan jeg bruke sata versjon 2 kabler på en sata versjon 1 harddisk.

men hvor får jeg kjøpt sånne skjermet s ata kablene?

selger de dette på noen av disse butikkene:

mpx

komplett

psdata

digital impuls

detter er vel sånn skjermet kabel

her

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar

Raptoren er hvis ikke den beste blant de beste også når det gjelder overføringshastigheter. På dagens HDer har busshastigheter veldig liten invirkning på overføringshastighetene, enkelt og greit fordi hadriskene ikke klarer og levere så mye. En standar HD klarer en 60 - 70 MiB Burst, den klarer ikke og utnytte ATA-100 en gang.

Lenke til kommentar
etter som jeg skjønner så kan jeg bruke sata versjon 2 kabler på en sata versjon 1 harddisk.

men hvor får jeg kjøpt sånne skjermet s ata kablene?

selger de dette på noen av disse butikkene:

mpx

komplett

psdata

digital impuls

detter er vel sånn skjermet kabel

her

5315522[/snapback]

tror det litt av en salgsgimmick.

Alle SATA kablene er skjermet, godt nok. Det finnes sikkert forskjellig kvalitet på kabler her som alle andre steder, men du trenger ingen spes. kabel for å kjøre SATA II disk.

Som sagt alle sata kabler er mer eller mindre skjermet. Denne er god og fin:

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14813

Det er selve kontakten på hovedkortet som ikke er skjermet på SATA I i forhold til SATA II.

Med andre ord SATA I er lettere påvirket av strøy.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

5193143[/snapback]

Et spørsmål off topic, hva slags PSU har du?

Ser systemet ditt, og forstår at dette krever et lite kraftverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...