Gå til innhold

Ødelagt? Brukte 12V adapter med motsatt polaritet.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dreambox DM500S (sattelitt tuner). En dag med mye lyn og torden gikk den eksterne strømforsyninga på 12V (1A) fløyten... Engstelig for at mere på innsiden av DB'en var ødelagt i tillegg gjorde at jeg i hastverk prøvde den med en 12V adapter med "-" i midten, i steden for "+"! Da sa det virkelig poff, og det røyk av boksen :cry:

Men, man kan jo ikke gi opp... Åpna opp boxen, og fant etter litt leting spor etter lukten. Noe som så ut som en sikring var svidd av. Jeg kortsluttet punktene med en skrutrekker for å se om det var liv laga. Og det var det! Så jeg tok vekk skrutrekkern, og boksen virket alikevel :w00t:

Dette er nå 6 mnd. siden. Siden den tid har 2 12V adaptere tatt kvelden, som i utgangspunktet skulle være mere enn kraftige nok til å drive Dreamboxen (Selv den siste 2A'en gikk fløyten). Jeg vil tro at dette har sammenheng med mitt "lille" uhell... Spørsmålet blir da - hva var det egentlig som var svidd av? Det finnes seff. ikke noe offentlig datablad med skjema over dette... Er det noen som har peiling?

Beklager at jeg sikkert har fått noen til å gråte over min vandalisme og ukyndige hassardiøse holdning til elektriske brannfeller :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål hvor stor strøm dreambox'en trekker. kobble et ampermeter (eller et multimeter satt på strømmåling) i serie med dreamboxen og strømforsyningen.

Det er godt mulig at det sjokket du ga boxen er grunnen til at den event. trekker for mye. passive komponenter som blir utsatt for for høye verdier bytter ofte egenskaper, halvledere er enda mer utsatt.

Men hvis dreamboxenble skadet, men fremdeles funker er du utrolig heldig med hva som ble påvirket.

Lenke til kommentar
Det kan være spenningsregulatoren, om der er en, som har fått seg en smell. Det er som oftest en av de første komponentene etter strøm inntaket. Har fikset flere apparater der det er den som er deffekt.

5194485[/snapback]

Kan ta et godt bilde av det hele i morgen. Ja, denne "dingsen" er like ved inntaket for 12V.

Takk for tips :) Ikke lett å finne ut av dette...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det står D46. Kan jo tyde på at det er en diode som har stått der.

Hvilken funksjon kan den ha hatt? Har den stått i parallell bare for å kortslutte ved feil polaritet? Isåfall en merkelig konstruksjon, hadde vært bedre om den hadde stått i serie.

Lenke til kommentar

kan stemme godt med teorien til hårek. Litt av en smell

Men det forklarer liksom ikke hvorfor den "spiser" strømforsyninger.

Kan den dioden ha vært der for å kortslutte.... hmmm... tenke litt på denne

EDIT:

Er der noen spoler som kan indusere spenninger som den dioden hadde som oppgave å kortslutte?

Har du målt hvor mye strøm den trekker etter smellen din?

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Er helt sikkert en diode som skal kortslutte ved feil polaritet. Veldig vanlig måte å bekytte utstyr på. Da oftest sammen med en sikring som vi kutte strømmen før dioden (og alt annet) ryker.

Den har derimot som antydet tidligere ingenting med ekstra strømtrekk nå i etterkant av uhellet å gjøre. Det er ikke sikkert boxen trekker mer strøm enn normalt. Kan være andre ting som for strømforskyningene til å gå. De aller fleste strømforskyninger har strømbegrensing slik at de vil slå seg av og ikke gå i stykker.

Jeg ville målt strømtrekket for å se om den virkelig trekker mer enn en ampere. Normarlt strømtrekk er sikkert noe under 1 ampere, 0,5-0,7 eller no.

Hva slags strømforskyninger er det du har brukt i etterkant av orginalen?

Kanskje det er andre komponenter på kursen som forskyninger strømforskyningene som lager mye støy på linja?

Strømlasten som DB'n krever kan kanskje også være noe spesiselt vanskelig å drive?

space

Lenke til kommentar

OK, har sjekket hvor mye strøm Dreambox'en trekker med et billig måleinstrument fra Clas'ern som sjekker hvor mange watt eletriske apparater trekker. Den sier at strømmen varierer mellom 13 og 16 W, altså et sted mellom 1.1 og 1.35A @ 12V. Dette er altså noe mere enn den originale strømforsyningen klarer (1A @ 12V).

Kanskje denne måleren fra Clas er for unøyaktig ved så lave verdier? Har et multimeter, men forstår ikke helt hvordan jeg skal "måle i serie" for å kunne sjekke hvor mye strøm som brukes? Har DENNE fra Elfa.

Jeg tok visst feil når jeg tidligere skrev at selv en 2A strømforsyning tok kvelden. De som har røket er 2 stk. 1A @12V, samt den siste på 1.2A @ 12V Så hvis måleren til Clas er sånn noenlunde er det ikke rart at de er ferdige. Den jeg tester med nå er spesifisert til 4A @ 12V :)

Om dere ser nøye etter på bildet er det 2 "loddepunkter" under der hvor dioden har vært - aner ikke om det har vært noe der før, men det er jo litt rart om den skulle være helt borte nå...

Hm...

P.S:

Tusen takk for alle fine innspill - som dere forstår er jeg ingen elektroingeniør (jeg er faktisk tømrer - heh) - men jeg lærer mens jeg går :)

Lenke til kommentar

Ser at multimeteret ditt ikke kan måle strøm(ampere). Hvis effektmåleren fra Clas måler 13-16w er nok effektforbruket noe større enn dette pga. av at den kun måler riktig på reine resistive laster som motstander, glødelamper ol.

space

Lenke til kommentar

OK, da må jeg bare annta at "Sint Satan" sin teori om at komponenter som utsettes for en stjernesmell som jeg har utsatt boksen min for forandre egenskaper, og trekker mer strøm en de burde. Høres ut som om levetiden blir kraftig forkortet, og at brannfaren er overhengende på sikt.

Enkel løsning: Jeg kobler på en sikring som kobler ut om lasten blir høyere enn 3A, da burde 4A forsyningen min i det minste være trygg. Og så får boksen holde så lenge som den gjør, kommer aldri til å ha støpslet i om jeg ikke er til stede.

Vil det hjelpe å lodde på en diode? Fikk et tips et annet sted om at 1N5406 trolig vil gjøre nytten? Har ikke peiling jeg - den vil vel ikke kortslutte hele driten?

Lenke til kommentar
Kan jo ha vært en Zener og da. Men da burde det vel stått Z46 istedet for D46?

En Zenerdiode har jo til hensikt å regulere spenningen så hvis denne er defekt kan strømen flyte uten å bli regulert.

5501127[/snapback]

Vel, kjenner ikke til Zenere, men når jeg måler spenningen der den antatte dioden skal sitte, er den stabil på 12.25V

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert en "vanlig" diode som tåler en del strøm. Hensikten er å beskytte annen elektronikk ved feilpolarisering. De aller fleste forsterkere og CD-spillere til bil, og annen elektronikk som trekker en del strøm ved forholdsvis lav spenning, er sikret på denne måten.

space

Lenke til kommentar

Ja, du finner samme diode på den siden også - men det går kjappere å plukke den fra hylla på Clas ;) Bakdelen med 1A er at strømforbruket er høyere enn 1A etter uhellene mine... Det skader vel ikke å bruke den for 3A?

Mon tro om dette kan ha noe å si for strømforbruket? At den ikke er der lenger mener jeg...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...