Gå til innhold

Rask svar ang lyd-driver

Anbefalte innlegg

Fikk netopp pcen i dag fra en person som har instalert ny vifte på pcen.

Da jeg skulle starte opp pcen i dag fant ikke pcen noen lydenhet. Personen har ikke vært borti noe driver eller lignende så rart dette skulle oppstå.

Men hvordan skal jeg isåfall få instalert lydenhet på pcen?

Vet dette "noob" spørsmål for de fleste, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo laste ned driveren fra internett, og installere den på nytt.

Hvis du ikke vet hvilket lydkort du har, så kan du vel se dette i enhetsbehandling. (Control Panel -> System -> Hardware -> Device Manager)

Du kan jo også prøve og reinstallere driverne fra Device Manager hvis det er et "standard" lydkort. Kanskje Windows har driverne til lydkortet.

Lenke til kommentar

Det her var mer stress en det jeg trodde ass.

I det jeg går inn på enhetsbehandling, finner jeg ikke fram til noe lydkort som er på pcen min (som sakt så er det intrigert på pcen). Punktene som er inne på ehetdbehandling er:

Eldre lydfrivere

Eldre videiospilleenheter

Lydkodeke

Videokodeker

Mediakontrollenheter

Finner altså ikke "lydkortet" på pcen.

Kommer dette av? kan jeg evt finne dette ved oppstart av pcen?, isåfall hvordan.

tenkte jeg skulle laste ned driver fra nette!

Lenke til kommentar

Har vært innom enhetsbehandling og klikket meg inn på systemenheter og deretter inn på hovedkort. Men det står ingen ting om hvilket hovedkort dette er. Regner med at det er Abit - IC7, fra det som står på hovedkortet. I det jeg klikker meg inn på hovedkortet står det faktisk at det ikke er instalert noen driver til denne enheten.

Det må jeg vel ha antar jeg? Isåfall kan dette lastes ned fra nett?

Da det gjelder "klossene" er det fire klosser innenfor kabinett, 2 for usb utganger tenker jeg, og 2 for lyd,mic og alt det. Dette er vel intrigert i hovedkortet muligens? ikke vet jeg hverfall.

Endret av abdsar
Lenke til kommentar

Hmm skulle tro det jeg å, men har vært å surfet litt diverse forumer osv og det er mange som har hatt problemer med å avspille lyd fra diverse reprasjoner uten at vedkommende har rørt lydkortet.

Nå er jo midt lydkort intrigert i hovedkortet så ikke vet jeg.

Har nå prøvd å instlarer driveren uten hell. Begynner å bli passe piss nå. Lastet ned driveren som jeg har linka til over og instalerte denne. Deretter gikk jeg inn på:

Kontrollpanel

legg til maskinvare

Legg til / feilsøk en enhet -

valgte maskinvare fra en liste

velg lyd, video og spillkontrollere, trykk neste

trykk 'har diskett'

Fant inf-filen og trykka neste

Problemet var at jeg fikk en feilmelding om at jeg skulle kjekke hardware settings eller noe lignende..

Lenke til kommentar
Okey, for å gjøre ting litt enklere her:

Hvordan instalere en audio driver?

5197439[/snapback]

last den ned fra hovedkort produsenten din sin hjemmeside. Finn frem til hovedkortet ditt, og velg drivere. Der har du alt du trenger. Last også ned manualen og les litt i denne. Det kan hjelpe en del

Lenke til kommentar

last den ned fra hovedkort produsenten din sin hjemmeside. Finn frem til hovedkortet ditt, og velg drivere. Der har du alt du trenger. Last også ned manualen og les litt i denne. Det kan hjelpe en del

5198015[/snapback]

Okey, tar ting litt step på step her. Virkelig keen på å få lyden til å fungere nå, så setter pris på alt hjelp. :)

Lasted ned driveren fra HK sin hjemmeside, Lagret på E og startet instalasjonen. rs marskinen og gikk in på systemenheter, fatn fram hovedkortet å valgte "oppdater driver". Valgte velg fra en liste (bestemt plassering) og deretter "ikke søk, jeg vet hvilken driver som skal instaleres" og har diskett.

Fant fram til riktig bane, men er så usikker på hvor selveste driveren ligger?, det er ulike informasjon filer og 4 ulike mapper (winnt4.Config, Ap, win95 og wdm)

Føler meg som en frustrert idiot som har prøvd nå i to dager, har i tilleg lett etter eldre cder. fant fram en gammel cd som jeg fikk med pcen, men det er en annen type audio driver som jeg ikke har i systemet tidligvis som er den eneste driver på cd jeg har.

Lenke til kommentar

5198015[/snapback]

Okey, tar ting litt step på step her. Virkelig keen på å få lyden til å fungere nå, så setter pris på alt hjelp. :)

Lasted ned driveren fra HK sin hjemmeside, Lagret på E og startet instalasjonen. rs marskinen og gikk in på systemenheter, fatn fram hovedkortet å valgte "oppdater driver". Valgte velg fra en liste (bestemt plassering) og deretter "ikke søk, jeg vet hvilken driver som skal instaleres" og har diskett.

Fant fram til riktig bane, men er så usikker på hvor selveste driveren ligger?, det er ulike informasjon filer og 4 ulike mapper (winnt4.Config, Ap, win95 og wdm)

Føler meg som en frustrert idiot som har prøvd nå i to dager, har i tilleg lett etter eldre cder. fant fram en gammel cd som jeg fikk med pcen, men det er en annen type audio driver som jeg ikke har i systemet tidligvis som er den eneste driver på cd jeg har.

5200627[/snapback]

Laster du ned driveren fra hjemmesiden, skal det være en setup.exe fil du kjører. Du trenger ikke gjøre det slik du prøver. Alt skal gå automatisk.

Hvilket kort og produsent har du?

Lenke til kommentar

I og med at jeg ikke får denne driveren til å fungere.

Hvordan er det da med å instalere Via AC97 Chipset på pcen. Tidligvis har jeg ikke denne på pcen. Får besjed om at VIA AC97 is not found on this system.

Hvor kan jeg evt laste den ned og vil denne fungere på pcen min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...