Gå til innhold

Tips til kjøp av ny bærbar PC

zkr

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe en bærbar PC til maks 17000,-

Hovedsaklig skal den brukes til

- video/lyd-redigering

- design, photoshop/illustrator

- mulighet til spill

Den bør være mulig å flytte med seg, uten at det blir for mye "slep".

Ser mange snakker varmt om Dell i9300, men jeg har selv hatt en i8600

og er absolutt ikke overbevist. Varmeutvikling samt "ulyder"

i form av lave pipelyder var noen av erfaringene. Fikk også

plastikkfølelse av tastaturet, skjermen var dog veldig bra.

:: zeeker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det være stor merkbar ytelses-forskjell på type nVIDIA® GeForceT Go 7800 GTX PCI-Express og f.eks det som sitter i Ferrarien, ATI Mobility Radeon X700 128MB grafikk (PCI-Express x16) ? Hva med varme/støy-forskjell?

::zkr

Lenke til kommentar

Ville bare tipse deg om å se på netshop sin 259EN, har sett en god del på bærbar i det siste og den ser ut som et godt valg. Med en 2ghz cpu , 1gb eller mer ram, samt et sterkt skjermkort som x700 med 256mb. Denne pcen kan du forøvrig konfiguere. En grei ting med tanke på støy,varme og batteri tid på denne er at du kan velge å bruke det interne skjermkorte (en bryter), dette gjør at du har en veldig god løsning.

Sitter selv med en slepbar, og med mindre dere bare skal ha en bærbar som skal brukes i hjemmet, og ikke på skola eller.no så ville jeg ikke anbefalt det.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Acer 1692WMLi med X700. Skjemkortet støtter Powerplay, dvs underklokking av skjermkortet avhengig av om batteriet er på eller ikke (overstyres lett). Dette gjør at jeg får en musestille PC på min. instillinger (og evt. svært god batteritid), og helt ok spillytelse hvis jeg setter innst. på max.

Med et 7800GTX vil varmeutviklingen og bråket være en del værre.

Til ditt bruk trenger du mye minne og god harddiskplass. Det får du på denne (100GB)

Skjermopløsning er en annen ting du må ta i betraktning. Jeg sitter på 1280x800 på en 15,4 tommer skjerm. Det tilsvarer en pixelstørrelse helt lik en 17 tommer 1280x1024. Noe mindre enn dette synes jeg blir svært anstrengende for øynene, for meg å bruke f.eks 1400x1050 på en 15 tommer fungerer ikke. 1600x1050 på 15.4 blir alt for skarpt og smått for meg. Fordelen er derimot at du får mye større arbeidflate.

Du burde også tenke på skjermtype. PCen jeg har bruker "glossy" skjerm (kontrastbelegg). Uansett hvor mye folk sier at det er salgstriks -vel vel. Faktum er at det fungerer brilliant. Maken til skarp og lyssterk skjerm har jeg ikke sett før.

Harddisken er så og si lydløs og med Centrino Hardware Controll vil vifta (kombinert skjermkort og CPU vifte) ikke gå utenom ved tunge oppgaver.

Bruker du PwP og CHC holder CPU 40-45 grader og HD 35 uten at viften går. Ikke særlig varm med andre ord.

Vekten er 2,9kg og maskinen er svært tynn. Absolutt portabel.

Jeg anbefaler modellen over: Acer 1694WMLi http://www.psdata.no/ps.asp?it=112461&mlevel=090100 fra psdata. 1280x800 glossy skjerm, 1GB minne 100GB HD og X700. Så har du 3000kr å bruke på byen ;)

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg likte forslaget ditt Danif49, Netshop sin 259EN. Ser ut for at man får mye (i forhold til mitt behov) for pengene og har scoret rimelig greit i de ulike testene, og Netshop er vel også en seriøs sjappe å handle av.

Noen som har denne bærbare PC'en og kan gi noen kommentarer?

Lenke til kommentar

til

- video/lyd-redigering

trenger du en disk på min 7200rpm

- design, photoshop/illustrator

min 1024Gb RAM

- mulighet til spill

Fet Grafikkort

Det viktigeste! Velg leveratør med omhu. Hvis du vil ha det du bestillt och support så velg de store. Hvis du har god tid velg de billige små på nett.

Kan for eksempel ikke rekommendere noe fra whitebox.no siden alle jeg kjenner som bestillt derfra har haft trøbbel inkludert meg selv. De har fine laptoper men klarer ikke levere det en har bestillt.

yoo!

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å unngå type nettbutikker som Whitebox o.l. etter å ha lest veldig mye negativt i forhold til særdeles variable leverings -og responstider, reklamasjoner og generell support. Da betaler jeg heller noe ekstra, og velger en større leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...