tebo Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Fikk en oppgave på skolen der jeg skal forklare: Hvordan er Koranen oppbygd og hvordan ser den ut? Finner ikke noe på nettet! Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Koranen er vel veldig pyntet og jålete rent estetisk sett. Når det gjelder oppbygning, så er den delt i kapitler som kalles "surer" (en sure, flere surer). Det er det jeg husker. Lenke til kommentar
tebo Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Takk for svar. Er det noen flere som vet noe? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 StrukturKoranen, som ofte bare kalles al-kitab (arab. 'skriften, boken'), er skrevet på arabisk og inneholder 114 surer (kapitler). En sure er delt inn i mindre deler, vers, som kalles ayat (arab. 'tegn, mirakel'). Surene klassifiseres enten som mekkanske eller medinesiske; inndelingen viser til stedene der Profeten mottok sine åpenbaringer, fra 610 i Mekka, fra 622 i Medina. Hver sure har også et navn som henspiller på et ord i teksten, f.eks. Lyset (sure 24) eller Stjernen (sure 53). Surene er nummererte og innledes (unntatt sure 9) med bønneformelen: «I Guds navn, den Barmhjertiges, den Nåderikes navn», den såkalte basmala-formelen. De er ikke ordnet kronologisk, men følger et gammelt semittisk ordningsprinsipp der de lengste tekstene kommer først. Et unntak fra dette er Koranens første sure, den korte åpningsbønnen, al-Fatiha. www.storenorskeleksikon.no Lenke til kommentar
tebo Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Er det noen som har noen bilder av koranen? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Har en koran her som jeg begynte å lese litt. Tafatte greier. Vantro ditt og vantro datt. Lenke til kommentar
tebo Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå