Plomma2 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Har du snust en gang, så kan nok ikke tannlegen se det. snuser du regelmessig, så etser det på den "stringen" du har til leppa, så vel som tannkjøttet, og det kan tannlegen lett se. Når du er under 16, så har ikke tannlegen og annet helsepersonell taushetsplikt ovenfor foreldrene. Om de MÅ si det er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Tannleger og leger generelt har -ikke- taushetsplikt hvis du er under seksten år. http://www.legevakten.no/index2.html?http&...shetsplikt.html Er du under 18 år og det er viktig at foreldrene får vite det, har de også lov til å bryte taushetsplikten. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Når man er 16 så har man rett til å nekte legen i å melde fra til foreldrene om at du har vært hos legen. Om de samme reglene gjelder for tannlegen vet jeg ikke. http://ung.no/art/?id=858 Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Når man er 16 så har man rett til å nekte legen i å melde fra til foreldrene om at du har vært hos legen. Om de samme reglene gjelder for tannlegen vet jeg ikke. http://ung.no/art/?id=858 6688862[/snapback] Vil tro det gjelder alt helsepersonell, altså inkludert tannlegen. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 For en tannlege, eller egentlig hvem som helst, er det veldig tydelig tegn i munnen som avslører at du snuser. Men da skal du ha gjort en del også. Letteste måten å se det på er at tannkjøttet rett over Kurt Nilsen-tennene dine (fortennene) skrukker seg opp og trekker seg sammen. Samme med baksiden av overleppen din. Desto oftere du snuser og desto grovere snus du bruker, skulle man tro disse effektene økte. Tilfeldigvis sist jeg var på tannlegen for et par uker siden lå det en brosjyre i venterommet om snus og dets bivirkninger, og "symptomene". Bakesnus er vel også verre enn bleiesnus akkurat på det med å skade tannkjøttet. Men altså, heller tannkjøttet noen millimeter krypende oppover enn tjæredekte kreftinfiserte lunger. Helst ingen av delene. Lenke til kommentar
Den store P Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) tullprat, selfølgelig kan tannlegen se om du har snusa, ser jo det på tannkjøttet, så lenge du ikke har snust en gang da. For det andre, så er ikke aldersgrensen på røyk/snus 18 år, men det er 18 års aldersgrense på å kjøpe disse produktene. Jeg er ikke sikker på aldersgrense på bruk, men jeg har fått høre av en onkel-blå at det er 15/16 **edit : oi, hadde visst en quote fra en annen tråd her jeg 5196148[/snapback] Det er bare bull, slå opp i lovverket, det står det klart og tydelig at Du må være over 18 får å kjøpe og konsumere alkohol, bruke snus eller røyke røyk, det tullet der er noe fjortisser har funnet på som en unnskylding når de blir nekta å kjøpe røyk i butikkene EDIT: SKrivefeil her også gitt Endret 17. august 2006 av Slipknot Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Har man spesielle grunner for det kan regelen om taushetsplikt også gjelde selv om man er under 16. Så det kommer an på hvor "snill" tannlegen er om de kan fortelle det videre? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det er bare bull, slå opp i lovverket, det står det klart og tydelig at Du må være over 18 får å kjøpe og konsumere alkohol, bruke snus eller røyke røyk, det tullet der er noe fjortisser har funnet på som en unnskylding når de blir nekta å kjøpe røyk i butikkene 6692551[/snapback] Står ingenting om at du ikke kan bruke alkohol før fylte 18 år. Står ikke noe om at du ikke kan kjøpe før du er 18 heller, men det står at folk som er legitimerte til å selge alkohol ikke kan selge til folk under 18. Så hvis en 17 åring går på rema og kjøper øl uten å måtte vise legitimasjon, så har han ikke begått et lovbrudd, men personen i kassa har det. Sånn forstår jeg loven i alle fall. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det er bare bull, slå opp i lovverket, det står det klart og tydelig at Du må være over 18 får å kjøpe og konsumere alkohol, bruke snus eller røyke røyk, det tullet der er noe fjortisser har funnet på som en unnskylding når de blir nekta å kjøpe røyk i butikkene 6692551[/snapback] Står ingenting om at du ikke kan bruke alkohol før fylte 18 år. Står ikke noe om at du ikke kan kjøpe før du er 18 heller, men det står at folk som er legitimerte til å selge alkohol ikke kan selge til folk under 18. Så hvis en 17 åring går på rema og kjøper øl uten å måtte vise legitimasjon, så har han ikke begått et lovbrudd, men personen i kassa har det. Sånn forstår jeg loven i alle fall. 6693947[/snapback] Enig. Lenke til kommentar
Ash3s Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 er 14 år,snart 15,tanllegen sa at jeg hadde mye "irritasjon mot tankjøttet" han sa ikke noe til foreldrene mine, Enda hvertfall Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 For det andre, så er ikke aldersgrensen på røyk/snus 18 år, men det er 18 års aldersgrense på å kjøpe disse produktene. Jeg er ikke sikker på aldersgrense på bruk, men jeg har fått høre av en onkel-blå at det er 15/16 Logikken bak det er? 5198255[/snapback] Logikken ligger i at en person under 18 år i følge lovens bokstav ikke skal ha tilgjengelighet til tobakk i noen form, og derfor er en aldersgrense for bruk lite nødvendig. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har aldri hørt om en tannlege som har sagt til foreldrene at ungen snuser. Enda det er lett å se om du snuser regelmessig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vet om en fyr på 16. han fikk bare beskjed om at han burde slutte å snuse, sa aldri noe til foreldrene (selv om de vet det) han er 17 nå da, er lenge siden. har selv vært utrolig mye hos tannlegen pga tannregulering osv, og han har aldri nevnt noe om snus eller noe. heller ikke når jeg var på skjekk sa hun noe om det. Lenke til kommentar
Ash3s Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 har selv vært utrolig mye hos tannlegen pga tannregulering osv, og han har aldri nevnt noe om snus eller noe. prøvd bakesnus med reggis?hadde en venn som prøvde,reggisen var stappfull med snus :!: Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Det er bare bull, slå opp i lovverket, det står det klart og tydelig at Du må være over 18 får å kjøpe og konsumere alkohol, bruke snus eller røyke røyk, det tullet der er noe fjortisser har funnet på som en unnskylding når de blir nekta å kjøpe røyk i butikkene 6692551[/snapback] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år. Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Salg av tobakksvarer fra automat er forbudt. Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir. link Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk. link Jaha, kan du kanskje finne et annet sted der det står at konsum er forbudt? Endret 30. november 2006 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 har selv vært utrolig mye hos tannlegen pga tannregulering osv, og han har aldri nevnt noe om snus eller noe. prøvd bakesnus med reggis?hadde en venn som prøvde,reggisen var stappfull med snus :!: 7394287[/snapback] Prøvde det ja, har ikke reggis lengre nå da. Brukte bare portion da, men løs funket og, bare at reggisen ødela ballinga, så ble litt fuckd.. og mye gris ja.. Lenke til kommentar
gimme Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Tannleger og leger generelt har -ikke- taushetsplikt hvis du er under seksten år. Er det sant ? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det er bare bull, slå opp i lovverket, det står det klart og tydelig at Du må være over 18 får å kjøpe og konsumere alkohol, bruke snus eller røyke røyk, det tullet der er noe fjortisser har funnet på som en unnskylding når de blir nekta å kjøpe røyk i butikkene 6692551[/snapback] Står ingenting om at du ikke kan bruke alkohol før fylte 18 år. Står ikke noe om at du ikke kan kjøpe før du er 18 heller, men det står at folk som er legitimerte til å selge alkohol ikke kan selge til folk under 18. Så hvis en 17 åring går på rema og kjøper øl uten å måtte vise legitimasjon, så har han ikke begått et lovbrudd, men personen i kassa har det. Sånn forstår jeg loven i alle fall. 6693947[/snapback] Enig. 6694083[/snapback] Ulovlig å bære/eie/oppbevare, ergo. du driter på leggen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Dersom du ser på utdraget fra lovverket ovenfor, så ser du vel ingenting om forbrud mot å besitte? Gjør du? Det gjør ikke jeg. Toalettpapir? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå