Gå til innhold

Klokke min s754 3000+


Anbefalte innlegg

Tenkte å klokke cpu min litt, prøvde å øke fsb til 220, men ble ustabil.

Tror det er rammen da jeg har billig ram.

Det jeg lurte på er:

1: Har det noe særlig for seg å klokke kun cpu så langt den går og la minne stå på standard Mhz og timings? Tenker da på ytelse i spill.

 

2: Har msi neo platinum hovedkort, er jeg trygg på at rammen står på 200mhz når jeg velger det i bios, eller vil den øke sammen med fsb uansett?

 

3: VIS cpu`en min klarer 2.4-2.5Ghz hva burde settings være da?

Tenker da på htt, volt,fsb osv. minnet skal helst ikke klokkes, da de gir seg fort (burde kjøpt bedre ram, men gidder ikke bruke penger på pcen før M2 kommer) Trenger bare et eksempel, slik at jeg har noe å gå etter.

 

Spec: Amd64 3000+ (newcastle)Boxed

Msi neo platinum S754

1024Mb Corsair value S (3.5.6.7)cas 2.5

Asus v9999 geforce 6800NU (åpnet og klokket)

 

Har 2x80mm og en 120mm, så skal være god nok kjøling i kabinettet.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Det vil ikke gå, siden eneste måten for å klokke CPU er å stille FSB opp, og ramen følger med.2

2.

Ramen følger FSB synkront.

Du kan sette ramen til 166mhz, og så klokke opp fsb.

Slik vil selv ram som ikke er så villig, kunne brukes når FSB ligger på 266.

 

3. Skal CPU opp i 2,4Ghz, må du gjøre noe slikt (basert på min S939, men går på mye av det samme):

 

HT Multiplier: 3x (ganges med FSB, skal være <800mhz)

FSB: 266Mhz (muligens litt lavere, p.g.a. annen CPU multiplier)

Minne: 166Mhz (333Mhz effektivt)

Volt: Ikke helt sikker på Newcastle kjerne, men prøv litt.

 

Hold øye med temperaturen i Speed Fan, og bruk et stressprogram, f.eks. Prime95 i _minst_ en halvtime (og gjerne mer)

 

Ellers ville jeg bladd litt i dette forumet, så finner du en tråd om klokking av en S754.

Etter hva jeg husker fra den tråden, er det ikke lett :\

Lenke til kommentar

Prøvde litt nå, kjører på 2300mhz med 1.55. Er helt stabil i spill (spilte et par timer) men occt kjørte ikke stabilt. Tempen kommer opp i max 55c, ligger på 46C idle.

Burde jeg øke volten til 1.6-1.65? vil den bli stabil i occt da? Eller er det litt høy Vcore?

 

Edit: testet prime95 nå. Failed den også :p

Skal jeg gi opp eller øke Vcore?

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har samme kortet.

Inntil jeg klarte å ødelegge Bios med en feilflash kjørte jeg med 270x9 1:1 (2x256MB Crusial Ballistix DDR500) og 1.55VCOre.

Byttet da til ett råbillig Asrock K8upgrade-NF3 (bare "klasket" inn HK.. ingen reinstall av Win).. som nå kjører på 270x9 med 1.525 VCore og minne(1x512 Twinmos "cheapo" DDR400) med 166-divider = 220Mhz @ HTT270.

Dette er også en Newcastle - 2800+ (iflg. CPU-Z), men jeg trodde jeg hadde kjøpt en Clawhammer.

Med ei brikke (Ballistix) og 1.6VCore klarte MSI-hk'et 300x9 og SuperPi på 34sek.

Greit system... det også..

:p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...