Gå til innhold

HK viser 0 og 127 grader celcius på CPU?

Theo343

Anbefalte innlegg

Kjøling og oppsett

Jeg skjønner ikke bæret av dette. Har fått tilbake SocketA hovedkortet mitt fra bytte hos DFI(tok 9 måneder) og var forøvrig _muligens_ samme HK med mine gamle bios-reload profiler tilstede(hmm).

Alt er montert opp med vannkjøling på CPU, GPU og HDD(signatur for HW oversikt). Hadde litt problemer med at maskinen ikke ville starte fordi instillingene i bios var feil for ram'en så jeg måtte begynne med å jumpre biosen til default(ennå antydning på at kortet ikke er byttet, men forsøkt reparert).

Så omsider fikk jeg liv i maskinen og alt virket normalt. Satt det meste til normale og innenfor safe verdier og jeg mener jeg husker tempen lå på maks 30-36 i bios-healt menyen

Villedende og skremmende temps

Før tempen begynte å surre hadde jeg problemer med å installere windows. Jeg justerte alt langt ned under safe til 133FSB og totalt 800Mhz på cpu osv og dillet noen timer med forskjellige installasjonsforsøk og instillinger i bios.

Slo så på "show-healt-inbootscreen". Det var da jeg la merke til "CPU 127 celcius", skvatt noe og sjekket det i bios. Der stod det 0 celcius og 4 farenheit? I alle dager eh. Åpnet maskinen igjen, vannblokka er kald, pumpa går osv.

Da begynner jeg å lure, hvis den virkelig er 127 celcius som healthscreen ved boot viser så ville den jo vært svidd og ikke tillatt meg å være i bios i det hele tatt? Og 0 celcius kan da heller ikke stemme.

Derfor skjønner jeg ikke bæret av dette, maskinen lar seg ikke installere lenger enn F6+ noe til og temp på CPU er helt på villspor.

Mulig årsak?

En ting jeg la merke til når jeg monterte vannkjølingen på dette HK(DFI NFII Ultra Infinity) var at på venstre side ble plastikkskivene til festemiutterne for vannblokka liggende over noen små komponenter(øverst til venstre). Nederst til venstre lå den litt over en chip(ikke mosfet) som var omtrent på størrelse med en flat liten mosfet sak. På høyre side var det god klaring rundt festhullene og plastskivene under mutterne tok maks 1-1,5mm rundt hullene som burde være nok på begge sider.

Jeg festet mutterne kun med fingerstyrke for ikke å knuse det som havnet under plastskivene og festet blokka forsiktig med skrue-malen som fulgte med.

Det jeg lurer på er om CPU temp målingen kan påvirkes av monteringen? Kan noe bli ødelagt av en forsiktig montering med denne "konflikten"?

Det irriterer meg grenseløst at man har festehull med komponenter klin innpå. CPU blokka ble kjøpt med tanke på disse hullene og kan ikke festes på annen måte.

Bios på HK er 24-11-2004.

Noen som har noe ideer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et lite tips. Det tallet er 7-bits, og går da fra 0 til 127. Det er altså åpenbart ikke en målt verdi du får opp her. På MBM5 og andre programmer kan jeg velge en masse forskjellige sensorer, men bare noen få er i bruk. To til temperaturer (CPU og HK) og to til vifter.

Jeg tror du kanskje leser av rpm på en vifte, og at tallet ikke kan vises større enn 127, selv om det skulle vært f.eks. 3000.

Lenke til kommentar

Hmm skal sjekke om det er noen bios'er senere enn denne. En litt skuffende opplevelse etter å ha ventet 9 måneder på rep/bytte fra DFI.

EDIT:

24-11-2004 er siste bios til dette hovedkortet(samme som jeg har). Jeg er ikke så inn i modda bioser så vet ikke om det finnes noen spesifikt for dette.

http://www.dfi.com.tw/Support/Download/bio..._FLAG=A&SITE=US

EDIT2:

Jeg har ingen vifter tilkoblet HK. Alle(2 kab, 1 raddis) er tilkoblet PSU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alle vifter til PSU, har du testa å starte den opp normalt med vifter? Ellers vil kanskje sensorer vifte "i vinden"?

maskinen lar seg ikke installere lenger enn F6+ noe til
"Alltid feil på installasjonen". Kanskje sensorarsenalet kommer til uttrykk pr. vifterunder?

Prøv disable ACPI S3 (kun S1) og strømstyring i Bios - disable AGP Fastwrite og enable alle Spread Spectrum.

Ingen beep codes, du har vel ikke kværka alarmen ;) Hva er tilstanden nå og hvor butter det?

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Jeg tok en liten pause fra problemet tidligere.

Det som skjer er at installasjon av windows ikke klarer å komme frem til diskoppsett i tekstmodus. Maskinen feiler på alt fra rett før f6 og frem mot diskoppsett.

Den snakker om feil på filer(disk som forøvrig er ny og byttet).

Skal gjøre noen forsøk med det du nevner her og se hva som skjer. Minnet er også helt nytt og satt til meget slakke timings(3-4-4-9) på 166Mhz(pc3200 ram) for å eliminere feilkilder.

En ting jeg lurer på er om dette kortet ikke støtter 1GB minnebrikker og om det kan lage slike problemer. Står ikke noe om dette i manualen.

Ingen beep codes og alle leds på kortet lyser rødt.(skal være normalt).

EDIT:

Har forsøkt forslagene uten at det utgjorde noen forskjell. Har også byttet kabel til SATA disk og DVD(benq dw1640). Samt satt SATA disken på port4 og dvd på secondary for å se om det utgjør noen forskjell.

Ved første boot hang den etter Silicon Image 3114 bios screen akkurat når den skal laste windows setup fra cd. Ble stående med markør øverst i venstre hjørne.

EDIT2:

På neste forsøk startet den setup i tekstmodus men fikk feil på "line 2909 in the inf file /i386/txtsetup.inf was invalid". Dette sier den tilfeldig på forskjellige linjer, har forsøkt flere setup cd'er.

Den virker også meget sirup i post i bios. Alt tar lengre tid enn det normalt ville gjort.

EDIT3:

En annen ting er at en USB floppy jeg har som funker greit på en P4 maskin, nekter denne maskinen å se. Selv om jeg kan velge USB FDD i boot lista i bios.

Det er heller ikke alltid maskinen går helt til boot, det hender den henger rett før.

EDIT4:

I tillegg blir DVD'en lagt til med et "jibberish" navn i bios IDE lista. noe slikt som #¤&%&%__---//111 osv. Bare masse ascii tegn. Hmm.

Jeg skal forsøke en annen CD/DVD enhet, men denne har fungert prikkfritt før jeg byttet HK.

Maskinen blir ofte stående og henge ved "Boot from CD:", uten å gi feilmelding om manglende boot når det ikke er cd i el.

EDIT5:

Endelig noe som skjer. Jeg så jeg hadde glemt å flytte den nye kabelen til DVD fra primary til secondary så jeg flyttet den nå til secondary IDE kontroller.

Eureka... nesten ihvertfall. Etter en reboot kom plutselig CPU temp tilbake i bios og viser 28 celcius. Windows setup går også "problemfritt" frem til at den ikke finner noen HDD i systemet.

Dette er fordi maskinen har en Silicon Image 3114 satalink kontroller som disken er koblet til. Jeg hadde laget en unnatended CD med driveren for denne som tydeligvis eller muligens ikke virket, hvertfall ikke på denne maskinen.

Nå sliter jeg med å få maskinen til å se USB floppy stasjonen, slik at jeg kan laste driverne fra den med F6. Forsøkt å sette A: til riktig verdi og disable innebygd FDC og satt USB FDD i boot lista(for å se om lampa lyser før boot). Men inget liv fra USB floppyen på denne maskinen. Vet det gikk greit på forrige HK.

EDIT6:

Fått tak i en gammel floppy stasjon og klart starte installasjon på SATA disken. Kjører først en utilpasset CD installasjon for å se om alt går greit.

Ser ut som den kom langt på vei der, så da forsøker jeg med en unattended cd med slipstreamed 3114 driver og sp1(w2k3 workst. mod).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Eneste problemet som gjenstår nå... *krysse fingerne* så langt... er at jeg ikke får USB musen til å funke på denne maskinen.. den kommer opp som unknown device.. har forsøkt 3 forskjellige mus.

Serveren med samme OS kjører alle mus uten problemer. Og det jeg ser er forskjellig er at pcen ikke har "HID" enheten i systemenheter eller service listen.

Hvordan jeg får installert denne vet jeg ikke da det skal skje automatisk. USB 1.1+2.0 er enablet i Bios.. også forsøkt kun 1.1.

HID=Human Interface Device eller USB Human Interface Device som det også kalles.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Windows 2003 har driver til både USB1.1 og 2.0 kontrollere :). Forsøkte også for morroskyld å installere driveren som er for OS som ikke har drivere(win2000).

Den viser USB kontrollere i systemenheter... men denne USB Human Interface Device som alle med XP/w2k3 osv ser som egen kategori i system-enheter og services, mangler altså.

Hvordan man får inn denne når det ikke skjer automatisk lurer jeg på om noen har vært borti. Ikke mye jeg fant på google annet enn for utviklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...