Gå til innhold

Chieftec kabinett

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp et chieftec AX-01SL-D bygget i aluminium fra komplett.no. På sidene til komplett står det at kabinettet er støysvakt (ref.Dragon midi-tower), men jeg synes at PSU'en bråker som et uvær. Forsøkte å kjøpe en maskin som skal være støysvak ( GlacialTech Igloo2320 CPU-vifte, Seagate Barracuda disker mm.), men problemet er jo PSU-vifta! Vet at det finnes noen noise-killere, men funker dette?

Noen erfaringer, forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert en slags noisekiller i psu`en, men den kjører vel på rikelig turtall for å være på den sikre siden. I tillegg er kanskje vifta ikke av den mest støysvake sorten.

Løsningen er egentlig veldig enkel, enten bytte til stillegående vifte, eller gjøre som meg; koble ut vifteregulatoren og kjøre på konstant 5 volt i tillegg til å montere flere kabvifter, også disse på 5 volt. Ved skikkelig gjennomtrekk i kabinettet får jo psu kjøligere inntaksluft også da den slipper å dra til seg all varmlufta fra cpu/disker osv. Du kan jo evt. prøve 7 volt hvis du er litt engstelig for psu`en...

Mitt oppsett har resultert i at cpu og gpu-kjøling måtte modifiseres grundig for å få ned støyen, etter nedtrimming av psu/kabvifter var det nemlig disse som hørtes.

Ellers har jeg tatt dremelen fatt og gjort plass til ei 120 mm vifte i sidedøra i stedet for den originale 80mm. Det resulterte i 7-8 grader lavere cpu-temp...enda vifta går på 5v...

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har samme kabinettet som deg, og jeg må si jeg synes det er veldig støysvakt sammenliknet med det chieftec kabinettet jeg hadde for ca 1 år siden.

Noe du imidlertid må huske på å IKKE gjøre, er å koble den viftekabelen som kommer fra psu til hovedkortet. Gjør du dette, vil det bli veldig bråkete.

Så altså: Hvis du har koblet viftekontakten fra psu til hovedkortet, trekk den ut!

Håper dette var til hjelp.. :smile:

Lenke til kommentar

På PSU'en sitter det en ledning som kan kobles til hovedkortet for regulering av vifta. Jeg har et Abit AT7 hovedkort med fem konnektorer for diverse vifter. Koblet ledningen til den konnektoren som mest sannsynlig styrer vifta, men ingenting skjedde. Den kjører på full guffe allikevel. Har ikke prøvd de andre konnektorene enda, lurer litt på om det hjelper noe allikevel?

Edit: Telifia, takk, så ikke denne før jeg svarte. Får prøve å nappe ut kabelen fra HK. I BIOS er det overvåkning på PSU-vifta, men RPM er ikke registrert der (N/A eller noe slikt)...

Vet ikke hvor mange DB PSU'en bråker, men Igloo vifta skulle (teoretisk sett) ha rundt 25db og den høres knapt. Harddiskene høres ikke i det hele tatt. PSU'en bråker i hvertfall mye mer enn Iglooen. Har ikke noe måleapparat, desverre. Enermax er fristende, men hvor mye bråker de?

[ Denne Melding var redigert av: proturbo på 2002-08-30 11:32 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...