Gå til innhold

fordel eller ulempe med AA-batteri kamera ?

Anbefalte innlegg

har tenkt på å kjøpe meg eit casio kamera, og då står det mellom desse:

casio exilim ex-z10

dette kameraet koster berre 1800 kr på japanphoto og er vel det samme som z110 men berre 1megapixel mindre...

casio exilim ex-z110

er det egentlig noken forskjell mellom z10 og z110 ? dette kameraet koster jo 2055 kr..

casio exilim ex-z500

dette kameraet koster 2600 ca og det har dokkingstasjon med lithium batteri istedet for AA batterier.

ser på z110 og z10 at det står oppladbart batteri: nei. Men lenger nede står det at det går ann å kjøpe strømadapter.. har lyst til å kunne lade opp batteria i stedet for å kjøpe nye heile tida. veit ikkje kor masse den koster, så kan jo godt hende det beste er å gå for z500.

z500 er jo slankere med større skjerm osv også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved ikke helt hvad du hentyder til mht opladbare batterier... Men både Z10 og Z110 kan bruge genopladelige AA-batterier, og så slipper du jo for at købe nye. Har sammenlignet de to kameraer på www.dpreview.com , og der ser ikke ud til at være anden forskel end design og 1 MP.

Lenke til kommentar

Som Carlos sier, kjøp oppladbare batterier.

Alcalinebatterier er ikke egnet til digitale kamera, fordi kamera slår seg av før de er utladet pga lav spenning (høyt strømtrekk).

Dette var ingen bakdel for meg den tiden jeg brukte Alcaline AA-batterier, fordi jeg hadde alltid 'ferske' batterier til min batteriradio...

Lenke til kommentar

men for å slippe å kjøpe nye batteri så er eg nødt til å kjøpe en strøm adapter til z10. og den koster sikkert rundt 500kr. er hvertfall det den koster til z57 og noken andre modeller.. veit ikkje om det er samme strømadapter.

til z500 følger det med Rechargeable lithium ion battery, USB cradle, Special AC adaptor, AC power cord, USB cable, AV Cable, Strap, CD-ROM

veit ikkje heilt forskjellen på special AC adaptor og AC power cord, men her er det hvertfall med strømtilkobling...

Lenke til kommentar
Det er utrolig praktisk og bare kunne droppe innom supern å kjøpe batterier da.

5191020[/snapback]

Du vet at du alltid kan få tak i oppladbare standard AA-batterier. Den samme sikkerheten har du ikke med spesialbatterier som kanskje passer til bare en kameramodell. I et knipetak kan du også bruke alkaliske AA-batterier, men vær forberedt på at kapasiteten da blir sterkt redusert i forhold til oppladbare batterier. Men det er en fordel å /kunne/ gjøre det.

Lenke til kommentar

sånn sett er det jo veldig praktisk, men tipper eg ikkje kjem til å få noke problem med batteri uansett modell eg velger.. så derfor trur eg faktisk eg velger z500 siden den er meir "slim", har lengre batterilevetid, 2.7" lcd skjerm med 156000 pixel mot 2.0" med ca 80 000 pixel, og inkludert strømadapter som gjer at z110 muligens hadde blitt like dyr sidan eg då måtte ha kjøpt den utanom.

Kor masse koster oppladbare NiMh batteri?

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306911&cks=ACC 4stk 2500mAh

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306902&cks=ACC 4stk 2500mAh med ladder...

Jeg har 4stk AA i kameraet, å det er dyrt å kjøpe nye hele tiden, så neste blir å kjøpe sett med ladder....

Men liker å ha AA i forhold til et snålt batteri som er vedig dyrt å kjøpe nytt om det gammle skulle bi kraftig redusert kapasitet.. Som det forrige kameraet mitt, fikk bare ta 4-5bilder til slutt å tenke på å zoome var ikke vits i... Så da ble d nytt kamera... :D

Lenke til kommentar

litt stress å ta med den powerbank oppladningsboksen.. kjøper heller da en strømadapter til kameraet..

skikkelig vanskelig å velge, siden eg egentlig har lyst på AA kamera, men eg liker z500 bedre enn z10. det blir jo ikkje store forskjellen i pris heller...

en ting eg lurer på: ka skal eg velge av mmc og SD kort ? pris/ytelse ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Koster jo fort 500 dersom du vil kjøpe et ekstra spesial-batteri uansett. Du kan jo få lader og 4 batterier for 200 hos Clas'ern, og som andre har nevnt; går du tom, så får du tak i AA alkaliske overalt. Litt verre når LB-18C går tom.... Anbefaler AA.

Lenke til kommentar
litt stress å ta med den powerbank oppladningsboksen.. kjøper heller da en strømadapter til kameraet..

Kan også se på det slik, PowerBanken er sikkert akkurat like stor som Trafoen på ladderen til kameraet, men UTEN 2meter med ledninger...

Powerbanken lader kanskje bateriene fortere en den laderen til kameraet... (lader garanter fortere om man kjøper sånn 30min-1times hurtigladder.)

Med spesialbateriet : er du tom for strøm så ER du tom for strøm......

(bare så du tenker på problemet fra alle synspunkter... ;) )

Men liker du det lille så er sikkert ikke det noe dårligere kjøp det heller... Er bare snakk om å veie +`er & -`er... :hmm:

Edit : 6 leifer måtte dø....

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

mangen bra argument... nå er eg enda meir usikker :)

må lese tester litt grundigere så finner eg nok ut kass kamera eg velger til slutt :thumbup:

noken som har erfaringer med noken av kameraene ?

alle er blitt lansert på samme tidspunkt og tipper dei har like funksjoner så det blir vel egentlig kun den batteri diskusjonen som avgjer det heile...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...