Gå til innhold

Starte opp Linux - Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp installert Linux for første gang men når jeg skal starte opp Red Hat Linux og skriver "startx", får jeg denne feilmeldingen:

execve failed for /etc/X11/X (errno 2)

giving up.

xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to X server

xinit: No such process (errno 3): Server error.

Hva betyr denne feilmeldingen???

Har prøvd å installere på nytt, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sier igjen.. lalalala

Prøv å symlinke /etc/X11/X til enten /usr/X11/bin/XFree86

eller /usr/X11R6/bin/XFree86

Husker ikke hvem det var.. Se etter hvem som er der.

Kjør så Xautoconfig4

Da er det mulig at startx funker..

Prøv..

----------------

Ptomania

apt-get install GOD!!

installing GOD

Lenke til kommentar

Heisann

Har funnet ut problemet nå, men har fått et nytt problem! Jeg hoppet nemlig over konfigurasjon av X under installasjonen, siden det ikke fantes noe støtte for mitt Hercules 3d prophet fdx 8500le skjermkort. Har nå prøvd med et gammelt Riva 128 kort, og da fungerte det. Har lett på internett etter drivere, men har ikke funnet noen. Har også prøvd ATI sin egen driver for deres Radeon 8500le kort, men den fungerte ikke.

Finnes det ikke noen standard driver som er kompitable med alle skjermkort slik som standard VGA driveren i Windows???

Er det noen her som har 3d prophet fdx 8500le skjermkort og Red Hat Linux 7.2 som fungerer sammen???

Lenke til kommentar

Om du skal spille så trenger du ATi's driver. Og det hjelper ikke med å si at den ikke fungerte, du må prøve til du er drittlei Linux.

Ellers om du vil bare være på desktop så trenger du ikke drivere til skjermkortet.

Oppløsning setter du opp i /etc/X11/XF86Config

Lenke til kommentar

Mulig at jeg forklarte meg litt dårlig i den forige mailen, for problemet mitt er at jeg ikke kommer inn på desktoppen i det heletatt. Jeg får bare en masse feilmeldinger når jeg skriver inn "startx" på grunn av skjermdriveren som ikke er kompitabel.

Lenke til kommentar

Quote:

tarjei skrev (2002-09-03 17:58):

Mulig at jeg forklarte meg litt dårlig i den forige mailen, for problemet mitt er at jeg ikke kommer inn på desktoppen i det heletatt. Jeg får bare en masse feilmeldinger når jeg skriver inn "startx" på grunn av skjermdriveren som ikke er kompitabel.

Xconfig er vel en kommando for å sette opp X i red hat. kjør den og finn fram manualen til skjermen din.

Lenke til kommentar

Alle Radeon brikkene er støttet av xfree86 4.0.2 og nyere, skal du bruke kortet ditt i linux bør du satse denne eller nyere, 4.2.0 er siste utgitte.

Har du Red Hat 7.3 har du allerede 4.2.0, da trenger du bare å legge til 'driver "ati"' i device seksjonen i xf86config'en din (evt forandre det som står der), virker det ikke da er det noe annet som er galt.

http://www.xfree86.org er et greit utgangspunkt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...