fishlake Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg la merke til at det er lagt ut en LS-40 til salgs på foto.no Det er en eldre modell (med 2900 DPI oppløsning), men til 2.500 skal man vel ikke klage. Man må opp i 4.500 for en ny LS-50, og det er den sikkert verdt. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg la merke til at det er lagt ut en LS-40 til salgs på foto.noDet er en eldre modell (med 2900 DPI oppløsning), men til 2.500 skal man vel ikke klage. Man må opp i 4.500 for en ny LS-50, og det er den sikkert verdt. 5190401[/snapback] Min erfaring er at LS-50 og LS-5000 begge gjør en synbart bedre jobb med negativer enn LS-40 og den tidligere LS-4000. Til bare lysbilder er forskjellen liten, men på grunn av 4000 ppi har man jo en del mer å gå på med LS-50/LS-5000. De to sistnevnte har forresten stort sett lik bildemessig ytelse. Ikke helt, fordi LS-5000 kan foreta single-pass multi scanning, mens LS-50 ikke kan dette. Ellers ligger forskjellen ligger i hastighet, og muligheten for ekstrautstyr som diasmagasin og rullefilmadapter som bare LS-5000 har. Jeg vil vurdere LS-50 som den filmskanneren som i dag har det beste pris/kvalitetsforholdet. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Min erfaring er at LS-50 og LS-5000 begge gjør en synbart bedre jobb med negativer enn LS-40 og den tidligere LS-4000. Til bare lysbilder er forskjellen liten, men på grunn av 4000 ppi har man jo en del mer å gå på med LS-50/LS-5000. De to sistnevnte har forresten stort sett lik bildemessig ytelse. Ikke helt, fordi LS-5000 kan foreta single-pass multi scanning, mens LS-50 ikke kan dette. Ellers ligger forskjellen ligger i hastighet, og muligheten for ekstrautstyr som diasmagasin og rullefilmadapter som bare LS-5000 har. Jeg vil vurdere LS-50 som den filmskanneren som i dag har det beste pris/kvalitetsforholdet. 5191054[/snapback] Er det hastighet som er fordelen med single-pass multi scanning framfor multi-pass (om det finnes)? Har egentlig diasmagasin noe for seg når man sitter med gamle lysbilder som likevel må tas ut av rammene og rengjøres før scanning? Kan man mistenke at det er en LS-60 på gang siden prisen på LS-50 er satt ned med 25% nylig? Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg vil vurdere LS-50 som den filmskanneren som i dag har det beste pris/kvalitetsforholdet. 5191054[/snapback] Er det hastighet som er fordelen med single-pass multi scanning framfor multi-pass (om det finnes)? Har egentlig diasmagasin noe for seg når man sitter med gamle lysbilder som likevel må tas ut av rammene og rengjøres før scanning? Kan man mistenke at det er en LS-60 på gang siden prisen på LS-50 er satt ned med 25% nylig? 5193330[/snapback] Nei, det er ikke hastigheten som er fordelen med single-pass multi scanning. Derimot vil multi-pass multi scanning medføre at skannerens objektiv må føres frem og tilbake så mange ganger som man multiskanner. Dette vil potensielt introdusere unøyaktighet og gi mindre detaljerte bilder. Om diasmagasin har noe for seg? Tja, hvis du har en stor bildeproduksjon og skal digitalisere store antall med dias som du skal ta senere og ikke skanner der og da er det jo kjekt å ha, men selv synes jeg den virkelig vesentlige fordelen med LS-5000 fremfor LS-50 er den økte skannerhastigheten. Jeg blir slett ikke overrasket hvis Nikon kommer med nye skannermodeller. Det er nå to år siden LS-50/LS-5000 kom, og i mellomtiden har de lansert stjernekameraet F6. Men inntil vi vet noe mer, blir det naturligvis spekulasjoner å forutsi noe om eventuelle nye LS-x/Coolscan-modeller. For å si noe om bildekvaliteten, så kan man vanskelig klage på LS-50 og LS-5000. Her har jeg skannet samme negativ fra Superia 200 med dem begge: LS-50: http://www.coldsiberia.org/filmscan/sunflower1_LS-50_800.jpg LS-5000: http://www.coldsiberia.org/filmscan/sunflo...LS-5000_800.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå