Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Billig IP-Telefoni fra IP24/TeleVoiP?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å kjøpe ip-telefoni nå, og er ute etter å ha det billigst mulig.

Telenor leverer til 49 kr i mnd, pluss 60 kroner for nettleie siden jeg ikke skal ha hustelefonen nå.

Men blir det ikke bedre å bestille fra IP24 (det til 0kr mnd) for da blir det bare 60 kr i mnd, pluss det lille vi ringer for, og det er ikke mye.

 

Så, hvem bør jeg velge? (kom også med andre forslag) :thumbup:

Endret av janfredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har både Telio og IP24 i dag. Har også prøvd Nextphone (og den skal man holde seg *langt* unna, men det blir en annen diskusjon).

 

Telio er mer stabilt enn IP24. De har lengere fartstid, og det virker som om de har jobbet godt med oppsett av adapteret sitt. Men IP24 kan konfigureres i langt større grad. Så - jeg kan anbefale begge, ikke noe galt med IP24, bortsett fra at jeg opplever mere nedetid der enn hos Telio. Igjen, dette kan sikkert ha med routingen til Nextgentel å gjøre også.

Lenke til kommentar

Jeg har Telio og Televoip.

 

Telio skal ha skryt for god og stabil tjeneste, og ringer man riktig mye, eller mye utenlands, så er de gunstige. Pluss for at adapteret til telio (sipura 2000) er meget enkelt å sette opp. Men jeg opplever litt ullen lyd og til tider litt ekko.

 

Men de ringer man lite, så er ikke telio lenger konkuransedyktige på pris. Derfor har jeg nå skaffet meg Televoip.

Adapteret der (grandstream HT486) er litt mer kronglete å sette opp, men de har fått en god installasjonshjelp-tjeneste, så dette burde være overkommelig hvis du har noenlunde peil på data og nettverk. Og i motsetning til hos telio, så eier du adapteret selv og har full tilgang til å konfigurere det etter eget ønske.

Tjenesten har vært svært stabil, og lydkvaliteten er kjempebra. Mange hakk bedre enn Telio, og ikke antydning til ekko.

Og så har de ikke månedsavgift, så ved lite ringing vil nok Televoip være blandt de aller billigste. Jeg vil ihvertfall sterkt anbefale Televoip!

 

Uoffisielt beukerforum for televoip-brukere:

http://televoip.bjornes.org/

Lenke til kommentar
Har en trådløs telefon. Topcom.

5192736[/snapback]

Litt OT: Men noen som hvet om man kan koble til fax via IP-telefoni?

5192788[/snapback]

Ja.

Grandstream HandyTone-486 støtter også faks, hvilket betyr at du kan da koble en faksmaskin direkte til adapteret på dens telefon-inngang. Din analoge telefon tilkobles da til din faks-maskin på dens telefon-inngangen.
Lenke til kommentar
TeleVoIp ser bra ut! :D

Men må jeg ha en spesiell telefon, eller kan jeg bruke den telefonen jeg har nå?

5192676[/snapback]

 

Dersom du skaffer deg adapteren HT486 kan du koble til "vanlig" analoge telefon til, mao du trenger ikke ip-telefoner.

 

Har selv Televoip i over et år. Billig og bra. Anbefales.

Lenke til kommentar

Televoip ser jo meget innteresant ut.

Men adapteret de leverer har innebyggd router, håper dette kan skrues av da jeg har 2 routere fra før, QOS har jeg også! Kan man bruke hvilket som helst adapter eller må man handle fra Televoip egne adaptere?

Et spm til, åssen telefonummer får man da?

Lenke til kommentar
Televoip ser jo meget innteresant ut.

Men adapteret de leverer har innebyggd router, håper dette kan skrues av da jeg har 2 routere fra før, QOS har jeg også! Kan man bruke hvilket som helst adapter eller må man handle fra Televoip egne adaptere?

Et spm til, åssen telefonummer får man da?

5192919[/snapback]

Man kan velge om man skal beholde det gamle (+150kr) eller få et nytt lokalt nr..

Jeg håper også denne routerfunksjonaliteten kan skrues av.

Lenke til kommentar
Televoip ser jo meget innteresant ut.

Men adapteret de leverer har innebyggd router, håper dette kan skrues av da jeg har 2 routere fra før, QOS har jeg også! Kan man bruke hvilket som helst adapter eller må man handle fra Televoip egne adaptere?

Et spm til, åssen telefonummer får man da?

5192919[/snapback]

 

 

Ja, routerfunksjonen kan skrues av. Det har jeg gjort.

 

Og ja, du kan bruke hvilket som helst adapter som støtter SIP. Man låser seg ikke til et televoip-levert adapter.

 

Når det gjelder telefonnummer, kan du portere ditt gamle telenor-nummer, eller velge nytt stedsbundet nummer. Jeg bor i akershus og fikk et 67xxxxxx-nummer.

Lenke til kommentar
Televoip ser jo meget innteresant ut.

Men adapteret de leverer har innebyggd router, håper dette kan skrues av da jeg har 2 routere fra før, QOS har jeg også! Kan man bruke hvilket som helst adapter eller må man handle fra Televoip egne adaptere?

Et spm til, åssen telefonummer får man da?

5192919[/snapback]

 

 

Ja, routerfunksjonen kan skrues av. Det har jeg gjort.

 

Og ja, du kan bruke hvilket som helst adapter som støtter SIP. Man låser seg ikke til et televoip-levert adapter.

 

Når det gjelder telefonnummer, kan du portere ditt gamle telenor-nummer, eller velge nytt stedsbundet nummer. Jeg bor i akershus og fikk et 67xxxxxx-nummer.

5192983[/snapback]

Kjempe bra, ser du har identisk oppsett som jeg har med netopia + wrt54g. Tror nesten jeg bare må bestille gitt :)

Er det noen praktiske forskjeller på bedrift eller privat abb der tro? Ser rimelig likt ut i forhold til priser i hvertfall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...