nattogdag Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Betrakter meg selv som fersk i datajungelen!..........lærer etterhvert! Lurer på om jeg bør/skal kjøpe hovedkort med raid. Nå er det slik at datakyndige forteller litt av hvert!....Raid, ja det MÅ jeg ha; kan noen som har veeelidig gode priser på det si. Andre sier nei det trenger du ikke! USB 2,0 skal det hvertfall ha. Raid er det: støtte for 2 HD samtidig og hurtigere PC? Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Raid er enkelt fortalt at du benytter 2 (eller flere) identiske disker for å enten oppnå høyere ytelse (Raid 0), større sikkerhet (Raid 1) eller en kombinasjon (Raid 0+1). Det er flere typer raid, men dette er de du får på raidkontrollere innebygget på hovedkort. Raid 0 (striping) øker ytelsen ved å dele opp data mellom diskene. Skriving og lesing går mye raskere, men blir en disk ødelagt mister du allt på begge diskene... Raid 1 (speiling) er for sikkerhet. Her lagrer du samme dataene på begge diskene. Du "sløser" bort halvparten av plassen, men blir en disk ødelagt mister du ingenting... Kjører Raid 0 selv, og har gjort det i lange tider, uten problem, men nytteverdien for en vanlig pc bruker (meg selv inkludert :smile: ) er erfaringsmessig ganske liten. Raid 1 (og 0+1) er generellt totalt sløseri, ta heller backup til cd med jevne mellomrom, og bruk hele harddisken. Etter min mening så er Raid på hovedkortet virkelig nyttig for 1 ting: mulighet for flere IDE enheter i maskinen (Har selv mulighet for 12 enheter, digg ) Lenke til kommentar
Snask Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 " Emne: Raid?.......er det nødvendig? " ingenting er nødvendig. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Lynx: Du har tydeligvis aldri opplevd et virkelig Harddisktryn... Det å påstå at RAID 1 og 10/01 er totalt sløseri får bli opp til den enkelte å vurdere. Du må ikke skremme fyren til å foreta et valg han kanskje vil angre på. Heller informere slik som du gjorde i 9/10 av posten din (som forøvrig var bra). Personlig betaler jeg gjerne 3 - 4 tusen for å ha en sikker backupløsning fremfor det å miste data, og alt det plunder det medfører, men som sagt dette er en vurderingssak. nattogdag: sjekk storagereview og Anandtech for mer info. Lenke til kommentar
nattogdag Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 Nytteverdi med raid hovedkort! Mulighet for flere IDE komponenter!......nye produkter kommer jo med usb 2.0..........Min konklusjon er at JEG ikke trenger raid til mitt bruk, etter å ha fått en god forklaring. Takk! Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jalla: Nei, jeg har heldigvis aldri opplevd et skikkelig harddisktryn (på disker med viktig informasjon), men min erfaring er, etter 5-6 år med fiksing av andre folks pc'er, at ed cd backup holder i massevis. Hvor mange er det her som har så mye livsviktig data som blir oppdatert hele tiden (så cd backup blir vansklig) i en absolutt nødvendig raidløsning, at en ekstra harddisk er nødvendig for sikkerhet? Ja jeg veit at reinstallasjon er kjipt, men er det verdt noen tusen ekstra å slippe (hvis ja; et lite hint: Ghost) Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Det kan ikke regnes som backup, i og med at hvis du uheldigvis sletter en fil så blir den slettet på begge.... Får nesten reinstallere WinXP nå jeg. :sad: Håper på det beste! Lenke til kommentar
warmaster Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Sant... eller feks dersom du får et hissig virusangrep som sletter filene fine... Det du evt kan gjøre er å kjøpe en "liten" hardisk som du kan schedulere kopiering til..fordelen med denne løsningen er at oppgaven blir gjort uten at man må "rote seg til det" :smile: A Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Jotakk, har ghost. Det har spart meg for noen timers ekstraarbeide det. Når det gjelder backup er det ikke morsomt å brenne ut ca 150 GB på CD, så for meg er det ikke et alternativ, hehe Det er ille nok som det er i "dataskapet" mitt.. -Et klesskap, fyllt opp med datadill som jeg ikke får meg til å hive... Menmen, får vel rydde litt til helga. Skål! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå