Gå til innhold

Raid?.......er det nødvendig?

nattogdag

Anbefalte innlegg

Betrakter meg selv som fersk i datajungelen!..........lærer etterhvert! Lurer på om jeg bør/skal kjøpe hovedkort med raid.

Nå er det slik at datakyndige forteller litt av hvert!....Raid, ja det MÅ jeg ha; kan noen som har veeelidig gode priser på det si. Andre sier nei det trenger du ikke!

USB 2,0 skal det hvertfall ha.

Raid er det: støtte for 2 HD samtidig og hurtigere PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid er enkelt fortalt at du benytter 2 (eller flere) identiske disker for å enten oppnå høyere ytelse (Raid 0), større sikkerhet (Raid 1) eller en kombinasjon (Raid 0+1). Det er flere typer raid, men dette er de du får på raidkontrollere innebygget på hovedkort.

Raid 0 (striping) øker ytelsen ved å dele opp data mellom diskene. Skriving og lesing går mye raskere, men blir en disk ødelagt mister du allt på begge diskene...

Raid 1 (speiling) er for sikkerhet. Her lagrer du samme dataene på begge diskene. Du "sløser" bort halvparten av plassen, men blir en disk ødelagt mister du ingenting...

Kjører Raid 0 selv, og har gjort det i lange tider, uten problem, men nytteverdien for en vanlig pc bruker (meg selv inkludert :smile: ) er erfaringsmessig ganske liten.

Raid 1 (og 0+1) er generellt totalt sløseri, ta heller backup til cd med jevne mellomrom, og bruk hele harddisken.

Etter min mening så er Raid på hovedkortet virkelig nyttig for 1 ting: mulighet for flere IDE enheter i maskinen (Har selv mulighet for 12 enheter, digg :grin: )

Lenke til kommentar

Lynx:

Du har tydeligvis aldri opplevd et virkelig Harddisktryn...

Det å påstå at RAID 1 og 10/01 er totalt sløseri får bli opp til den enkelte å vurdere.

Du må ikke skremme fyren til å foreta et valg han kanskje vil angre på. Heller informere slik som du gjorde i 9/10 av posten din (som forøvrig var bra).

Personlig betaler jeg gjerne 3 - 4 tusen for å ha en sikker backupløsning fremfor det å miste data, og alt det plunder det medfører, men som sagt dette er en vurderingssak.

nattogdag:

sjekk storagereview og Anandtech for mer info.

Lenke til kommentar

Jalla: Nei, jeg har heldigvis aldri opplevd et skikkelig harddisktryn (på disker med viktig informasjon), men min erfaring er, etter 5-6 år med fiksing av andre folks pc'er, at ed cd backup holder i massevis.

Hvor mange er det her som har så mye livsviktig data som blir oppdatert hele tiden (så cd backup blir vansklig) i en absolutt nødvendig raidløsning, at en ekstra harddisk er nødvendig for sikkerhet?

Ja jeg veit at reinstallasjon er kjipt, men er det verdt noen tusen ekstra å slippe (hvis ja; et lite hint: Ghost)

Lenke til kommentar

Sant... eller feks dersom du får et hissig virusangrep som sletter filene fine...

Det du evt kan gjøre er å kjøpe en "liten" hardisk som du kan schedulere kopiering til..fordelen med denne løsningen er at oppgaven blir gjort uten at man må "rote seg til det" :smile:

A

Lenke til kommentar

Jotakk, har ghost. Det har spart meg for noen timers ekstraarbeide det.

Når det gjelder backup er det ikke morsomt å brenne ut ca 150 GB på CD, så for meg er det ikke et alternativ, hehe :grin:

Det er ille nok som det er i "dataskapet" mitt..

-Et klesskap, fyllt opp med datadill som jeg ikke får meg til å hive...

Menmen, får vel rydde litt til helga.

Skål!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...