Gå til innhold

IKT Fag prøve

larrylu

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

Jeg er en IKT lærig i en bedrift. skla ta fag prøva til sommern.

men da lurer jeg på noen her som har hvert lærig eller er lærig? og har ta vare på noe ? dukumentasjon ifra det? eller vet hvor jeg finner noe? f.eks en fagpørve , oppgaver, andre ting som kan være nyttig og bruke.

Hadde blitt utrolig glad hvsi noen hadde noe liggnes? tar imot tips også

holder på med lærigspermen man får som man skla bruke i løp av perjioden, men vil ha mer en den..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å være frekk, men den skriftlige delen er en betydelig del av fagprøven, så du bør konsentrere deg om rettskriving...

5190052[/snapback]

Jeg har lese og skrive vansker så får spesilevilkår når det gleder det.. så ta det med ro.. trenger bare litt mer info..

Endret av larrylu
Lenke til kommentar

Det ligger masse info i en tråd under serverdelen her på forumet.

En fagprøve varer forøvrig i 5 dager. Du skal skrive en planleggingsdel som skal leveres inn og godkjennes før du får sette i gang med den praktiske delen. Underveis og når du er ferdige med den praktiske delen, må du skrive dokumentasjon på det du har gjort. Det viktigste med dokumentasjonen er å få med avvikene. Altså hva som ikke gikk slik som du hadde skrevet i planleggingen. Ergo: skriver du en grundig planleggings-del, blir det mindre å gjøre på dokumentasjonsdelen.

Det kan forresten være greit å øve seg på forhånd. Skriv notater underveis, så har du noe å kikke på under fagprøven. Hvis du forbereder deg godt så går fagprøven mye lettere, og du slipper å stresse deg opp for å finne svar på eventuelle feil som måtte dukke opp midt under fagprøven.

Et annet tips er å følge med på event viewer hele tiden. Feil som dukker opp med rødt kryss er viktig å få rettet opp i. Har du orden i dette før du starter opp, så sparer du MASSE tid.

Oppgavene pleier som oftest å være noe alá: Sett opp en server som domenekontroller. Installere et par klientmaskiner og en nettverkskriver. Ha DHCP på nettet. Sett opp brukere og rettigheter i AD. (Dette er selvfølgelig forutsatt at det er MS du har jobbet med tidligere). Det er som oftest bedriften som lager oppgavene (så godkjenner nemden den), men i noen tilfeller er det nemden som lager oppgaven. Vær obs på at du kan få en noe "større" oppgave enn den jeg nevnte. Er du ute etter å få en god karakter så bør du også installere litt mer enn hva som er aboslutt nødvendig. Ha alltid en begrunnelse for valgene dine klar dersom sensor spør om noe. Enten du har utelatt epostsystem fordi du mener at dette er OK å outsoruce, eller du har installert SMS for distrubisjon av programvare til klienter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...