Gå til innhold

Telenor oppgraderer ADSL-tilbudet


Anbefalte innlegg

Ja, hvis det er så ille som du skal ha det til da eternal, hva skulle en den gangen jeg fikk adsl 14 år gammel gutt gjøre for å få 100/100 mbit levert hjem på døra? Trokke det nei.

 

Folk kan syte og klage så mye de vil. Var det noen andre som gjorde noe? Satt andre ISPer som Bluecom, NGT, Catch, UPC etc. igang noen landsomfattende bredbåndsutbygging rundt 2000? Nei.

 

Noen heldige jævler kan få internett fra strømleverandøren med bra hastighet til vanvittig lave priser (sett iforhold til telenor f.eks). Noen kan få det gjennom kabel-tv. Noen bor i byer hvor det finnes fiber og isper ala bredbåndsfabrikken, men det gjelder langt fra alle.

 

Her hvor jeg bor måtte vi ha fått med minst 30 av folk i nabolaget, fått alle til å legge ut 5000 kr hver, og så kunne vi ha fått kabelTV, da kunne vi ha fått andre hastigheter enn Telenor. Ingen av f.eks bluecom og NGT etc. har planer om å bygge ut her. Jeg har også kompiser som bor enda lenger fra meg, men som ikke har internett. Har Telenor planer om å bygge der? Ja. Skjer neste måned. Har noen andre planer om det? Nei.

 

Telenor kan drive med sin monopolvirksomhet, lobbyvirksomet, korrupson osv. Hva skal jeg gjøre med det? Hva kan jeg gjøre med det? Jeg vil ha adsl for pokker, jeg driter i åssen jeg får det, eller om jeg betaler 200 kr for mye i måneden, bare jeg får det. Det er ikke snakk om en nedsetting av levestandard fordi jeg kanskje betaler overpris til Telenor, det er bare en ekstra utgift på lik linje med at jeg skulle spist på mcdonalds 2 ganger i måneden. Det er ingenting.

 

Sorry for OT btw.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: jeg kommenterte Theo343 sin holdning fordi han HAR TILGANG til andre leverandører, men sitter passivt på gjerdet og venter at andre forbrukere skal gjøre jobben med å holde konkurransen oppe. Dette skjønner de fleste er riv ruskende gal holdning. For all del; kan du bare få telenor så må du ta det. Men bare ikke kom og lovpris selskapet fordi de bygger ut. Tror ikke du kan forestille deg de verdiene som ligger i telenettet som ble GITT GRATIS til telenor fra staten idet de privatiserte. Det ble kalt en gave... kall meg krakk. Betingelsene som førte med dette er ikke bare sterkt moralske forpliktelser om å holde tritt med teknologien til kundene de tar betalt lettleie av SITT EGET NETT som de har betalt over skatteseddelen. De plikter nemlig ved lov at alle i landet skal ha telefonlinje. Og er linjene for dårlig til å tilby adsl, som de også bør distriktspolitisk sett, ja så bør de for svingende bruke ivhvertfall en brøkdel av pengene de påstår de har i utlegg til vedlikehold av nettet til det de faktisk skal. (alle vet dette er bare bullshit btw. praksis for montører idag er ikke å bytte ut kabler med brudd.. de bruker bare andre par så den kortsiktige gevinsten blir høyere og de utsetter en utskiftning (legger en landmine mao den dagen alt er gjennområtet) de har faen ikke så store reelle kostnader som de påstår.)

 

Og dine kamerater får adsl i neste måned? Sånn jeg ser på det er ikke hendelsen hederlig, men ventetiden kriminell!

 

edit: btw: skal pokker meg vedde på at den dagen "landminene" trigger og store deler av telenettet må bygges ut så er det syting, lobbyvirksomhet og annet grums så staten skal betale disse "urimelige" og brått uventede kostnadene igjen!

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Telenor er ikke så dårlig som mange tror. De har veldig bra kundeservise og oppetid enn veldig mange andre. De eneste som måtte sies er vel at Telenor tar seg litt mye betalt, men de har veldig mange fine tjenester som ingen andre har f.eks. gratis spill, musikkvideoer og sikkerhets pakke. Spørsmålet er selfølgelig om du trenger noen av disse tjenestene.

 

Men det er ikke noe rart Telenor tar så godt betalt. Så lenge så mange velger Telenor, hvorfor skulle de sette ned prisen? Så vis dere ikke vil betale så mye bytt til noen andre. Men da bør man være ops på at andre ikke alltid tilbyr den samme servicen som Telenor. Og vis mange nok bytter, kan det hende at Telenor skjønner at de må sette ned prisene.

 

Dessuten skjønner jeg ikke helt poenget med all denne klagingen om ADSL i byggda. Det finnes håp selv om du ikke bor i Oslo! Det er veldig mange som leier ADSL linjer av telenor som har langt lavere priser. F.eks. Tele 2 og Start.no

Riktig nok kan ikke de tilby helt bunn-priser, men det er fordi Telenor tar seg godt betalt for leie av linjene. De mener det skal gå til finansiering og vedlikehold av kobbernettet, men det er jo allerede betalt. Og jeg tror faktisk ikke det koster så mye å vedlike holde det som de tydelig vis mener. Men dette er jo et spørsmål om tiltro til Telenor.

Lyver Telenor eller gjør de det ikke!

 

Men vis dere mener Telenor lyver (satt litt på spissen) er det faktisk noe vi kan gjøre med det. Vi lever faktisk i et demokratisk land.

Vi kan faktisk engasjere oss politisk for å få politikerne til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Ja riktig det du sier der Eternal, hadde jeg hatt muligheten til å bytte til noe bedre, ville jeg gjort det.

 

Det du nevnte med par har jeg erfart. Da familien min flyttet til dette huset vi bor i nå (røyken kommune, utenfor drammen/lier), så var det en montør for å fikse telefon til huset vårt. Etter en stund så oppdaget vi masse skurring og at andre folk sine samtaler slo inn på den samtalen vi satt å holdt. Vi ringte, og det kom en kar. Han byttet paret vårt, med ei gammal kjerring borti veien her som ringer lite. Vi fikk et nytt, bra par. Mens hun stakkars dama fikk drittparet vårt :p

 

Jeg så ikke på det at telenor bygger ut for en kompis, som bor under 1 mil fra meg, i samme vei (gaten er den samme), etter 5 år som noen hederlig gjerning, men det er ingen andre som gjør noe.

 

100smiles: Tele2 er faktisk ikke billigere enn telenor. Etter Telenors siste "oppgradering" blir min linje 3000/350, for 419,- pr. mnd. Med Tele2 for jeg da 3000/360 for 429,- pr. mnd. Minimal forkjell altså. Sålenge de andre leverandørene skal kjøre det over Telenor sitt nett, så blir forskjellene så minimale at det er ikke til å snakke om en gang. Og vi på bygda skal ikke klage? Har ikke Telenor bygd ut, så finnes det som regel ikke noe alternativ i det hele tatt for de aller fleste. I drammen har de satt opp en antenne som gir trådløst adsl, men det koster skjorta og har RÆVA hastighet. Noen har kabel-tv som mulighet eller kan få levert fra strømseskapet sitt, men det er ganske mange som ikke har disse mulighetene heller.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Men det var det jeg mente. Hvor gammel skal dama være for at en tekniker skal mene det er greit å gi henne et dårligere produkt uten hennes viten?

 

EDIT:

Og hvis dama virkelig var så gammel at hun sjelden brukte telefonen, selv om alder ikke tilsier det, så skal jo ikke dama straffes for at hun er fornuftig økonomisk og ikke ringer så mye? Hun betaler nettleie som alle andre.

 

NB!

Men om denne dama virkelig var gammel. Tenkte da teknikeren på om hun feks. hadde en trygghetsalarm som faktisk bruker telefonlinjen, og at denne kanskje ikke ville virke som den skulle pga. at han ga henne en linje med masse problemer på?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

du misser poenget feh...

 

telenor er det selskapet som MÅ ta ansvar for utbygging i grisegrendte strøk, og det får de faen meg betalt for og. telenor som monopolist som har overtatt telenettet har også et SAMFUNNSANSVAR.

 

som bevisst forbruker skal du da gå for tele2 hvis forskjellen er minimal. ikke "premiere"/"si at det er greit at dere har drøyd en evighet og likevel presenterer et overpriset møkkaprodukt" ved å være PASSIV og bli hos telenor.

 

Folk må jo skjønne at dette er grunne til at vi aldri blir kvitt teledraugen telenor. det er såååå jævlig ola dunk at jeg får makk!

 

minner meg om mobilmarkedet for noen få år siden. folk søt og klaget over telenor og det hadde de jammen god grunn til. men ingenting skjedde... der har folk heldigvis begynt å få litt opp øynene hvertfall.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Mulig du tolket innlegget mitt feil. Jeg mente ikke at det var en bra ting å skifte det paret, vi skulle jo selvsagt ha fått et nytt par, og hun beholdt sitt gode! Det var bare en historie for å understreke det eternal sa :)

 

Det var fullt brukbart det paret henne fikk. Det gikk helt fint an å føre en normal samtale (vi hadde paret i over et halvt år før vi byttet) uten forstyrrelser, men ofte så kunne man høre svak susing eller andre stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"eternal" går hardt ut, men har noen gode poeng..

I alle tråder (det er noen nå) som tar opp Telenor's "oppgradering" ser det ut til at de fleste kun er navlebeskunde selvoptatte "fildelere" som gleder seg til å få raskere nedlast/opplast.

Det er det som teller.. intet annet..

Ja.. det er korrekt at de som leder Telenor og "melker" kundemassen sin engang "fikk" det gamle kobbertråd-nettet som våre "forfedre" slet med å trekke/montere i dette langstrakte pottit-land.. :)

Det var forøvrig ikke ett radikalt styre som "ga bort farsarven" til småkorrupte kjeltringer som har tilranet seg eventuelle verdier i dette "boet" engang finansiert over skatteseddelen..

Men.. vi lar politikken ligge..

Telenor har ikke oppgradert annet enn fakutererningsrutiene sine.. noen sentraler.. og ellers sparket alt som er av fagfolk (montører etc.) og latt ekle pågående selgere og uriaspost-plasserte "Kundekonsulenter" fronte selskapet.

Lyse, Hadeland Nett.. etc... som investerer i graving/trekking av fiber for å legge grunnlaget for *skikkelig* bredbånd over fiber har investert/oppgraderer linjer.

Håper Telenor blir fullstendig konket av de som faktisk satser/investerer i ny teknologi, men det er som noen påpeker her greit å ha gode kontakter i regjering/storting for å opprettholde sitt monopol så lenge som mulig.

Når disse krasse ord er sagt..:

De som leier Telenor's linjer for å fakturere sine like dårlige tjenester har jeg forøvrig enda mindre sympati for enn Telenor.. Her synes jeg det er helt greit at Telenor fakturerer "snylterne" for alt de kan.. :tease:

Ja. "eternal".. det var godt å få ut litt steam.. :!:

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i det eternal skriver så jeg skal ikke gå så mye mer inn på det bortsett fra at jeg også anbefaler alle å holde seg så langt unna Telenor som mulig.. grunnen til at de fortsatt lever er at de som eternal skriver fikk hele bakkenettet av staten som våre foreldre har betalt. I tillegg rir de på bølgen av at "de eldre" tror Telenor er selve "televerket" i Norge. De tapper det norske folk for milliarder i året mens staten bare snur seg bort og lar dem holde på. Jeg kunne fortsette å skrive om dette i flere timer, men over til det jeg tenkte jeg skulle skrive om nå..

 

Jeg tror ikke de bruker bra utstyr når de setter opp ADSL i sentralene heller.

 

Jeg har lang linjelengde.. ca. 5.500 meter. Jeg har hatt en 400/128 linje fra BlueCom i litt over 1.5 år som har vært stabil hele tiden. Jeg ringte til BlueCom å spurte om de kunne prøve å oppgradere den til 704/128 eller 1024/256 fordi jeg har lyst på ip-telefon. Da ringte de til Telenor å spurte, denne linjen går jo da via Telenor sin DSLAM i sentralen. Da fikk de til svar at det var totalt umulig på den avstanden.. det gadd de ikke å prøve engang.

Firstmile bygget ut denne sentralen rett før NextGenTel kjøpte dem opp og i høst var NextGenTel klare til å levere ADSL på denne sentralen. Jeg bestilte hos dem og ble koblet opp sist onsdag.

Når jeg hadde BlueCom brukte modemet 2-3 minutter på å koble opp linjen på 400/128. Routeren fra NGT bruker 5 sekunder! Og det er på 1024/256 linje!

Dette mener jeg sier ganske mye om den tekniske kvaliteten på utstyret til Telenor.

Lenke til kommentar
Telenor er ikke så dårlig som mange tror. De har veldig bra kundeservise og oppetid enn veldig mange andre. De eneste som måtte sies er vel at Telenor tar seg litt mye betalt, men de har veldig mange fine tjenester som ingen andre har f.eks. gratis spill, musikkvideoer og sikkerhets pakke. Spørsmålet er selfølgelig om du trenger noen av disse tjenestene.

 

Men det er ikke noe rart Telenor tar så godt betalt. Så lenge så mange velger Telenor, hvorfor skulle de sette ned prisen? Så vis dere ikke vil betale så mye bytt til noen andre. Men da bør man være ops på at andre ikke alltid tilbyr den samme servicen som Telenor. Og vis mange nok bytter, kan det hende at Telenor skjønner at de må sette ned prisene.

 

Dessuten skjønner jeg ikke helt poenget med all denne klagingen om ADSL i byggda. Det finnes håp selv om du ikke bor i Oslo! Det er veldig mange som leier ADSL linjer av telenor som har langt  lavere priser. F.eks. Tele 2 og Start.no

Riktig nok kan ikke de tilby helt bunn-priser, men det er fordi Telenor tar seg godt betalt for leie av linjene. De mener det skal gå til finansiering og vedlikehold av kobbernettet, men det er jo allerede betalt. Og jeg tror faktisk ikke det koster så mye å vedlike holde det som de tydelig vis mener. Men dette er jo et spørsmål om tiltro til Telenor.

Lyver Telenor eller gjør de det ikke!

 

Men vis dere mener Telenor lyver (satt litt på spissen) er det faktisk noe vi kan gjøre med det. Vi lever faktisk i et demokratisk land.

Vi kan faktisk engasjere oss politisk for å få politikerne til å gjøre noe med det.

5228265[/snapback]

 

Neida Telenor har bra kundeservice,problemet med telenor er at de eier nettet som 90% av befolkningen er avhengig av, Og hvem har betalt dette?? Jo vi vanlige borgere gjennom skatter og avgifter.

Den største tabben som er gjordt er å gi dette gratis til en aktør slik stortinget gjorde. Greit nok at telenor som selskap skulle "privatiseres" men det kunne de gjordt uten å gi dem nettet/linjene, disse burde vært på statlige hender fortsatt der alle hadde like rettigheter til å leie kapasitet til samme pris.

Det som skjer i dag er at Telenor sitter som eier av disse og dermed dikterer prisene, husk det er transporten som virkelig koster for dem som skal starte med nett i dag og det er denne kostnaden som stopper de fleste, takket være Telenor sitt enevelde på dette området.

Lenke til kommentar

Og folk bør skjønne: hvis man holder seg til telenor, fordi man ikke gidder å bytte fordi de kanksje er litt dyrere, da kan man pokker ikke klage ass...

 

Det er nesten bedre å betlae litt ekstra for andre leverandører, for da skjønner Telenor at de må sette ned prisene= bedre konkurranse og i tillegg får vi presset ut telenor :D

Lenke til kommentar

Jeg har vært 4 dager uten linje pga av surr med oppgraderingen,fikk ikke vite noe før jeg ringte inn dagen etterpå,de sa jeg ble uten nett i 5 dager,jeg sa jeg skulle si opp,men jeg sa ikke at jeg hadde planlagt oppsigelsen for lenge siden pga av overgang til NGT :D

Tøff kunde for dem :devil:

Flere dager uten nett i disse dager er ikke holdbart i disse dager hvor nettet er et must.

Fikk en midlertidig linje i dag tregere enn den jeg skal ha.

Lurer på om de greier 3000\350 som jeg skal ha i morgen.

Lenke til kommentar

Nå må jeg virkelig gratulere Telenor altså. Forige uke fikk jeg en oppgradering på linja mi (den første av to) fra 1000/200 til 2000/300 (målt til 1700/350). Hele den siste uka har linja vært totalt ustabil og detti ut med jevne mellomrom. Mellom klokka 17.00 og frem til morgenen neste dag er linja helt nede! Da blinker "Line Sync" lampa på modemet, noe som indikerer at linja ikke funker.

 

Jeg ringte telenor kundeservice på tirsdag og la inn en automatisk feilmelding. Problemet var ikke borte på torsdag så jeg ringte kundeservice og fikk snakke med en konsulent. Han ba meg sjekke en del ting, noe jeg gjorde, og som ikke hjalp. Han sa også at min feilmelding ville bli behandlet iløpet av fredagen.

 

I dag våknet jeg opp, gikk inn på internett og ting funka normalt. Helt til jeg skulle laste ned noe. Det gikk tregt, så jeg stoppet alle nedlastinger og sjekke speedometer. ~400 ned og ~120 opp. Med andre ord 5 ganger så dårlig ned og nesten 3 ganger så dårlig opp. Hva i svarte faen er det de driver med nå? Skal ringe de igjen ikveld, og da skal de faen meg få høre hvor david kjøpte øl.

Lenke til kommentar
Telenor er ikke så dårlig som mange tror. De har veldig bra kundeservise og oppetid enn veldig mange andre. De eneste som måtte sies er vel at Telenor tar seg litt mye betalt, men de har veldig mange fine tjenester som ingen andre har f.eks. gratis spill, musikkvideoer og sikkerhets pakke. Spørsmålet er selfølgelig om du trenger noen av disse tjenestene.

 

Men det er ikke noe rart Telenor tar så godt betalt. Så lenge så mange velger Telenor, hvorfor skulle de sette ned prisen? Så vis dere ikke vil betale så mye bytt til noen andre. Men da bør man være ops på at andre ikke alltid tilbyr den samme servicen som Telenor. Og vis mange nok bytter, kan det hende at Telenor skjønner at de må sette ned prisene.

 

Dessuten skjønner jeg ikke helt poenget med all denne klagingen om ADSL i byggda. Det finnes håp selv om du ikke bor i Oslo! Det er veldig mange som leier ADSL linjer av telenor som har langt  lavere priser. F.eks. Tele 2 og Start.no

Riktig nok kan ikke de tilby helt bunn-priser, men det er fordi Telenor tar seg godt betalt for leie av linjene. De mener det skal gå til finansiering og vedlikehold av kobbernettet, men det er jo allerede betalt. Og jeg tror faktisk ikke det koster så mye å vedlike holde det som de tydelig vis mener. Men dette er jo et spørsmål om tiltro til Telenor.

Lyver Telenor eller gjør de det ikke!

 

Men vis dere mener Telenor lyver (satt litt på spissen) er det faktisk noe vi kan gjøre med det. Vi lever faktisk i et demokratisk land.

Vi kan faktisk engasjere oss politisk for å få politikerne til å gjøre noe med det.

5228265[/snapback]

 

Neida Telenor har bra kundeservice,problemet med telenor er at de eier nettet som 90% av befolkningen er avhengig av, Og hvem har betalt dette?? Jo vi vanlige borgere gjennom skatter og avgifter.

Den største tabben som er gjordt er å gi dette gratis til en aktør slik stortinget gjorde. Greit nok at telenor som selskap skulle "privatiseres" men det kunne de gjordt uten å gi dem nettet/linjene, disse burde vært på statlige hender fortsatt der alle hadde like rettigheter til å leie kapasitet til samme pris.

Det som skjer i dag er at Telenor sitter som eier av disse og dermed dikterer prisene, husk det er transporten som virkelig koster for dem som skal starte med nett i dag og det er denne kostnaden som stopper de fleste, takket være Telenor sitt enevelde på dette området.

5229457[/snapback]

Det er riktig at Telenor eier nettet, men de har plikt til å leie det ut til andre aktrører til konkuransedyktige priser. Dermed kan du ikke klage på telenor for at de ikke finnes konkurenter.

Lenke til kommentar
Det er riktig at Telenor eier nettet, men de har plikt til å leie det ut til andre aktrører til konkuransedyktige priser. Dermed kan du ikke klage på telenor for at de ikke finnes konkurenter.

5273163[/snapback]

 

KONKURRANSEdyktige priser ja... I konkurranse med hvem da? Seg selv og sine egne lavpannede anslag? Hvis du hadde tatt deg tid til f.eks å lese tråden hadde du jo sett vi sier at de prisene er ALT for høye. Og ikke nok med det. Det de egentlig skal gå til å dekke, vedlikehold, driter Telenor en lang marsj i, i jakten på enda mer penger.

 

Eneste som i realiteten kan yte LITT mostand til dette regimet er jo post og teletilsynet. Og der utsettes og dreneres jo vedtaker og rettssaker i evig tid bevisst fordi de vet at de tjener mer på å være uærlige enn ærlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...