Gå til innhold

Datastyrt liten motor

HoaXed

Anbefalte innlegg

Heisann.. Har tenkt å styre en liten, liten motor fra pcen. Men lurer på hvordan motor jeg trenger og hvor mange motorer kan jeg koble til pcen?

Eneste oppgaven motoren har er å drive to 'pinner' opp og ned. Når den ene er oppe skal den andre ned osv.. Vis noen ikke kjønner kan jeg legge ved noen bilder :)

Pinnene er bittesmå og er ikke større enn èn cm ca..

Hvordan får jeg strøm til dette, og hvordan får jeg pcen te å styre denne motoren, vil ha det sånn at ved ett tastetrykk feks, skal det sendes ett signal som kjører ene 'pinnen' ned. Nesten som en lysbryter.

Hvordan får jeg til dette og hva slags motor trenger jeg?

Hvis ingen kjønte kjønner jeg dere godt :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som ett spennende prosjekt :thumbup:

Hva skal du egentlig bruke det til?

Du kan også bruke stepp motor, da kan du få en veldig nøyaktig styring. Jeg har selv bygget en slik krets i sammenheng med ett skoleprosjekt. Men jeg brukte ikke selve buffer kretsen (se link) men brukte vanlige og / eller porter (buffer) og bruke transistorer til å styre utgangen. Det du må huske er å sette inn diodene slik at du kortslutter den induserte spenningen. Hvis ikke så ryker transistorene fort. Du styrer motoren ved hjelp av paralell porten

Jeg byggde en mellomting mellom disse to her:

Stepp motor 1

Stepp motor 2

Du kan også drive vanlige små likestrøms motorer med disse kretsene. Program til å styre dem finner du på den første linken.

Program for å drive de motorene dine må du nokk bygge selv, det er ikke mitt felt overhode

Lenke til kommentar
Takker.. Lærte mye:)

Kan jeg ikke bruke Hauk 3?

5189918[/snapback]

Joda, kan bruke hauk 3 (Økonomiversjonen). Når jeg snakket om hauk 1 og 2 var det snakk om de to forskjellige versjonene, som lå på hver sin side

Endret av codo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...