Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wimax er kraftig oppskrytt?

Anbefalte innlegg

http://www.digi.no/php/art.php?id=281019

Klippet:

"Et praktisk regnestykke viser at Wimax ikke er den endelige løsningen for bredbånd på bygda."

Selv synes jeg Wimax har blitt skrytt opp i skyene uten at noen ha lagt frem annet enn teoretiske og delvis usanne påstander.

De felttestene jeg har lest om har også spart veldig på tall angående hastighet og avstander så jeg har hatt misstanke om at det var noe som ingen likte og snakke om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What to do, what to do??

Sitter på en stusselig ISDN linje og venter på bredbånd:)

Kanskje dette er et alternativ.

Har meldt min interesse til Nordisk Mobiltelefoni og håper snarlig oppstart der.

Er begynt å bli lei av å vente:(

Endret av andefaen
Lenke til kommentar
Har meldt min interesse til Nordisk Mobiltelefoni og håper snarlig oppstart der.

Jeg fikk tilbud om å være testpilot for Nordisk Mobiltelefoni, men når jeg så at upload var på 128 og maks 2 gig opp/ned tilsammen pr. mnd så gidda jeg ikke å teste det...

Lenke til kommentar
What to do, what to do??

5189636[/snapback]

Har du jobbet mot kommune, næringsliv, e-verk o.l for og se om det finnes muligheter?

Bor du langt unna sentralen eller er det rett og slett ikke utbyggd?

Mange steder må man selv dra i gang interessen og vise at det er ett behov/marked.

Lenke til kommentar

Har også fundert på hvorfor man ikke finner faktiske hastighetsrapporter om Wimax :(

Hørtes jo så lovende ut med høye hastigheter (eller lange avstander). Men prisen på baseutstyret ser ut til å bli for høy...

Ikke rart telenor planlegger å starte utbyggingen i Oslo, Bergen og Trondheim...

Hvis man skal kaste penger etter noen, så har NMT min stemme pr dato! :hmm:

Lenke til kommentar

Synes faktisk ikke de testene var så ille jeg. Det står jo rett ut at det lønner seg med bare 30 kunder 15 km fra senderen, man må langt ut på landet for å finne folk som bor mer spredt enn det.

Fordelen med WiMax over standard trådløse nettverk er at det er en avansert tidsstyring. Det vil si at hver bruker får bestemte tidsluker som de kan bruke til å sende/motta data. Noe som igjen fører til svært lavt pakketap, men litt forsinkelse. Om man kobler opp 15-20 brukere på et 802.11a/b/g nett vil det begynne å bli en del retransmisjon for å få det til å fungere.

Med WiMax så har man minimum 20 ms latency i punkt til multipunkt forbindelser, det vil da være mer hensiktsmessig å bruke rene punkt til punkt systemer som backbone i systemene. F.eks. har Nera noen fine punkt til punkt systemer som kan skaleres til 620 Mbps.

En WiMax-sender koster omtrent det samme som en rimelig DSLAM med plass til 50-100 kunder. CPE-utstyret for ADSL er et godt stykke rimeligere enn WiMax klientutstyret enda, men da slipper man ihvertfall linjeleien fra telenor, i tillegg slipper man bravida/sønnico til å koble opp kundene i sentralen.

At sentralutstyret til WiMax har kommet såpass godt ned under 100 000 allerede tilsier at det ikke kommer til å ta lang tid før det kommer langt flere WiMax nett rundt om i bygdene. Og når det blir høyere produksjon vil også prisen på CPE falle drastisk.

At en liten bredbåndstilbyder som Svorka har satt opp 15 sendere allerede synes jeg sier mye om at det allerede er en teknologi som kommer til å leve en stund. Svorka driver i surnadalen, rindalen og rundt om på Nord Møre. De hadde godt under 1000 kunder når jeg snakket med dem sist i våres.

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke de testene var så ille jeg. Det står jo rett ut at det lønner seg med bare 30 kunder 15 km fra senderen, man må langt ut på landet for å finne folk som bor mer spredt enn det.

5190205[/snapback]

Jeg tviler ikke på at teknologien fungerer, det var mer den enorme hypen uten at noen i lange tider hadde annet enn teoretiske tall og basere seg på.

I noen medier har man hypet opp wimax til og bli en Lysekiller o.l bull.

Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke på at teknologien fungerer, det var mer den enorme hypen uten at noen i lange tider hadde annet enn teoretiske tall og basere seg på.

I noen medier har man hypet opp wimax til og bli en Lysekiller o.l bull.

5190315[/snapback]

At det er en Lysekiller er det selvfølgelig ikke. Jeg synes det leverer ganske godt ut i fra hva jeg forventet. Det som har stått har vært opp til 70 Mbps og 30 km om jeg husker riktig. de 70 Mbps er maks hastighet om det er punkt til punkt og ikke over 30 km avstand. Så ja WiMax har blitt hypet opp mer enn nødvendig.

Men sånn som WiMax er i dag vil jeg tro at det kommer til å øke dekningsgraden på bredbånd i Norge og kan få frem flere nye og mindre bredbåndstilbydere.

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke de testene var så ille jeg. Det står jo rett ut at det lønner seg med bare 30 kunder 15 km fra senderen, man må langt ut på landet for å

finne folk som bor mer spredt enn det.

Testene er kanskje ikke ille, men Wimax teknologien ser ut til å ha mye dårligere kapasitet/rekkevidde en det som tidligere er antydet. Lønnsomt er det nok i de fleste tilfellene. Dersom Telenor finner ut at de skal bygge ut ADSL like etter at Wimax utstyret er satt opp kan man nok miste en del kunder og dermed lønnsomheten, men det er jo en sjanse for Wimax utbyggeren å ta.

Fordelen med WiMax over standard trådløse nettverk er at det er en avansert tidsstyring. Det vil si at hver bruker får bestemte tidsluker som de kan bruke

til å sende/motta data. Noe som igjen fører til svært lavt pakketap, men litt forsinkelse. Om man kobler opp 15-20 brukere på et 802.11a/b/g nett vil det

begynne å bli en del retransmisjon for å få det til å fungere.

Det finnes andre "ikke standard" trådløse nettverk som også har tidsstyring (OFMD) for å forbedre kapasitet/stabilitet i forhold til vanlig standard. Alvarion har noe utstyr som i praksis har mer kapasitet pr sektor i forhold til det som er nevnt i artikkelen hos Digi om Wimax. Vet ikke om rekkevidden er like god. Mener å huske at prisen på en sektor/base fra Alvarion ligger på omtrendt halvparten av Wimax utstyr

Med WiMax så har man minimum 20 ms latency i punkt til multipunkt forbindelser, det vil da være mer hensiktsmessig å bruke rene punkt til punkt systemer som

backbone i systemene. F.eks. har Nera noen fine punkt til punkt systemer som kan skaleres til 620 Mbps.

Du mener vel maks 20 ms? Andre typer multipunkt forbindelser forbindelser har gjerne 1-2ms latency.

Nera har noe fine punkt til punkt samband ja, men disse er svært dyre. Om du må lage 2-3 hopp så kan det fort koste 3-400.000,-

En WiMax-sender koster omtrent det samme som en rimelig DSLAM med plass til 50-100 kunder. CPE-utstyret for ADSL er et godt stykke rimeligere enn WiMax

klientutstyret enda, men da slipper man ihvertfall linjeleien fra telenor, i tillegg slipper man bravida/sønnico til å koble opp kundene i sentralen.

Husk at Wimax CPE-utstyret må monteres av montør hjemme hos kunden, jeg tipper på at det er mye mer arbeid enn å koble i sentralen. Antenne/veggfeste må skrues opp på veggen ute hos kunde, kabel må strekkes inn/bore hull i vegg etc...Montør må sannsynligvis også ha en lift for å kjapt og enkelt komme seg opp på tak/vegg.

At sentralutstyret til WiMax har kommet såpass godt ned under 100 000 allerede tilsier at det ikke kommer til å ta lang tid før det kommer langt flere WiMax

nett rundt om i bygdene. Og når det blir høyere produksjon vil også prisen på CPE falle drastisk.

Ja, prisen på Wimax utstyr kommer til å falle mye og teknologien kommer nok til å bli brukt mange steder i Norge. Både på landet og i byene.

At en liten bredbåndstilbyder som Svorka har satt opp 15 sendere allerede synes jeg sier mye om at det allerede er en teknologi som kommer til å leve en

stund. Svorka driver i surnadalen, rindalen og rundt om på Nord Møre. De hadde godt under 1000 kunder når jeg snakket med dem sist i våres.

Wimax er nok en teknologi som er kjapt og enkelt å komme i gang med. Sånn som det ser ut til nå, så ser Wimax ut til å være et greit alternativ til de som ikke kan få ADSL eller fiber/kabel. Ikke misforstå meg, jeg er ikke negativ til teknologien, men ønsker bare å påpeke begrensningene.

Endret av dakri
Lenke til kommentar

Det finnes andre "ikke standard" trådløse nettverk som også har tidsstyring (OFMD) for å forbedre kapasitet/stabilitet i forhold til vanlig standard. Alvarion har noe utstyr som i praksis har mer kapasitet pr sektor i forhold til det som er nevnt i artikkelen hos Digi om Wimax. Vet ikke om rekkevidden er like god. Mener å huske at prisen på en sektor/base fra Alvarion ligger på omtrendt halvparten av Wimax utstyr

5190519[/snapback]

Svorka benytter seg av punkter fra Alvarion så de har brukt dem i lang tid allerede. Det er også de som sier at de får minimum 20 ms latency med punkt til multipunkt med WiMax på grunn av tidsstyringen. Og egentlig så betyr det at du får maks 20 ms selv om de andre brukerene som er koblet til den samme sendern laster ned så mye som mulig, men selvfølgelig vil det øke om du selv laster ned mye :)

WiMax er kun i startgropa foreløpig, og rekkevidde/hastighet vil nok bli bedre med tiden. Det er ihvertfall langt bedre å få en standard på dette enn mange properitære løsninger. Det er lurt å samkjøre erfaring slik at man kan få en så god standard som overhode mulig som forhåpentligvis benytter seg av det beste fra alle de forskjellige properitære løsningene.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor du har din info ifra Dakri:)

Jeg har Wimax alvarion utstyr liggende på pulten min her, kan sikkert skrive noen resultater når jeg får testet det.

Nera har punkt til punkt linker ja men 2-3 hopp på 622 mbps er langt ifra 2-300 000, koster over 200 000 for et hopp med 155 mbps.

Wimax vil vet jeg komme med klienter du faktisk kan legge innenfor vinduet med brukbar rekkevidde(ikke snakk om 30 km)

Skal komme med mer tall og sånn når jeg har tid, på faktisk ytelse og rekkevidde.

Wimax skal jo komme i flere versjoner nå iløpet av de 2-3 neste årene, tror media har hauset opp folk til å tro du har knall ytelse fra hvor som helst med et wimax kort innebygd i pcen. Noe som da er helt feil.

B

Lenke til kommentar
En WiMax-sender koster omtrent det samme som en rimelig DSLAM med plass til 50-100 kunder. CPE-utstyret for ADSL er et godt stykke rimeligere enn WiMax klientutstyret enda, men da slipper man ihvertfall linjeleien fra telenor, i tillegg slipper man bravida/sønnico til å koble opp kundene i sentralen.

Hvor har du dette fra? En sender må jo mates med en link til core nettet, hvem skal levere den linjen? I mange tilfeller blir det enten Telenor eller et lokalt kraftselskap med fiber. Og digitale linjer fra Telenor er sinnsykt dyrt, er nesten billigere å grave fiber selv.

Hvis en skal f.eks bruke Nera sine linker til basene, får en jo ekstra kostnad på dette utstyret + frekvensleie. Altså får man en etableringskostnad og en løpene kostnad på selve linjen frem til basen. Så klart kan jo en ISP overbooke kraftig, problemet med vanlig 3.5 utstyr i dag, er at det takler et stort antall kunder dårlig, altså at en ikke klarer å utnytte maks teoretisk hastighet, men får kanskje bare 60-70%.

Jeg er sinnsykt spent på hvordan WiMAX skalerer i produksjon med mange kunder. P2P trafikk er jo som kjent en sikker killer på 3.5 nettet i dag.

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra? En sender må jo mates med en link til core nettet, hvem skal levere den linjen? I mange tilfeller blir det enten Telenor eller et lokalt kraftselskap med fiber. Og digitale linjer fra Telenor er sinnsykt dyrt, er nesten billigere å grave fiber selv.

Hvis en skal f.eks bruke Nera sine linker til basene, får en jo ekstra kostnad på dette utstyret + frekvensleie. Altså får man en etableringskostnad og en løpene kostnad på selve linjen frem til basen. Så klart kan jo en ISP overbooke kraftig, problemet med vanlig 3.5 utstyr i dag, er at det takler et stort antall kunder dårlig, altså at en ikke klarer å utnytte maks teoretisk hastighet, men får kanskje bare 60-70%.

Jeg er sinnsykt spent på hvordan WiMAX skalerer i produksjon med mange kunder. P2P trafikk er jo som kjent en sikker killer på 3.5 nettet i dag.

5193982[/snapback]

Dette har jeg fra kontakter i bransjen. Man har akkuratt de samme utgiftene for å lage et backbone til en DSLAM også, så det har ingenting å si. Om man bruker radio, fiber eller kobber som backbone til DSLAM har svært lite å si. Og man trenger ikke akkuratt så ekstremt kraftig linje fra DSLAM eller WiMax sentraler heller. De fleste telenorsentralene har tidligere brukt 34 Mbps linjer, men nå oppgraderes hele nettet ganske kraftig fra Telenor sin side. Flere mindre internettleverandører benytter trådløse linker til telefonsentralene for å unngå fiberlegging eller leie fastlinjer/fiber av telenor. Disse har ofte hastigheter på 20 Mbps og over. Her kan ofte Proxim, Alvarion, Redline og f.eks. norske Nera benyttes. Selvfølgelig kan man benytte seg av lisensfrie områder som f.eks. 5 GHz for å unngå lisenskostnader.

Hvordan skaleringen er er det ikke så mange som vet enda, men en streng tidsstyring over hvem som får lov til å sende og motta data til bestemte tider vil som jeg skrev lengre opp gjøre at man i de aller fleste tilfeller vil få det man skal få, men man må få en viss forsinkelse. Hvor mange samtidige brukere eller Mbps det takler på en sender før effektiviteten faller drastisk vet jeg lite om.

Men jeg hentet inn litt informasjon og statistikk fra en ISP i våres, samt fra en DSLAM. linjebruken for 350 kunder (en full Zyxel IES-3000 DSLAM) lå på maks 20 Mbps ned og 7 Mbps opp. Dette var kunder med alt fra 0,5 Mbps til 4,5 Mbps i hastigheter og ingen QoS i nettet. Heldigvis så er det ikke bare tunge brukere som tyner linja for alt den er verdt, noe som gjør det enklere for ISP'er å tjene penger. Det er som du sikkert vet vanlig å overbooke nettet for privatbrukere med minimum 20:1.

Men det blir veldig spennende å se hvor godt WiMax vil skalere, og hvor enkelt CPE utstyret vil bli med tanke på plassering, størrelse og pris.

Lenke til kommentar
Husk at Wimax CPE-utstyret må monteres av montør hjemme hos kunden, jeg tipper på at det er mye mer arbeid enn å koble i sentralen. Antenne/veggfeste må skrues opp på veggen ute hos kunde, kabel må strekkes inn/bore hull i vegg etc...

Du verden for en krisemaksimering... De fleste som bor så langt ute på landet at de ikke har tilgang til ADSL/fiber er faktisk ganske nevenyttige, og å montere en Wimax-antenne på husveggen vil jeg faktisk tro de aller fleste klarer selv!

Dette blir vel omtrent som å installere en TV-antenne, eller enklere, og det klarer alle som ikke har noe særlig mer enn to tommeltotter å gjøre selv!

Personlig har jeg montert to lignende retningsantenner de siste tre månedene, en for Netcom Connect EDGE, og en for Nordisk Mobiltelefoni, helt egenhendig -men så har ikke jeg 10 tommeltotter, som du tydeligvis tror at alle kunder har... :no:

Tviler på at en Wimax-antenne blir noe særlig vanskeligere...

Noen vil helt sikkert ønske å få en profesjonell montør, men det gjelder jo tilsvarende for xDSL at noen velger å bestille montør hjem...

Montør må sannsynligvis også ha en lift for å kjapt og enkelt komme seg opp på tak/vegg.

Har du hørt om de relativt gamle oppfinnelsene stige og gardintrapp?

Enhver elektriker som monterer et utelys o.l. utvendig på vegg klarer seg fint med disse to, og det blir vel den samme elektrikeren som monterer Wimax-utstyret også, om kunden ikke klarer det selv..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bumper opp en litt gammel tråd. Snakket med en kjenning nær Gjøvik i går kveld.

Han har fått Wimax i hus 3/0,5Mbit til 360kr pr måned. Ubegrenset nedlasting og ping på ~ 50-100 til f.eks VG. Dette var positivt med brukbar hastighet og lav pris synes jeg. Det var et kit med utendørs sender og antenne som man enkelt monterer selv.

http://www.la8aja.com/wimax/

http://www.nextnet.no/news.asp?id=5024&c=241&t=701

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...