Gå til innhold

Filserver i garasje

mariusm69

Anbefalte innlegg

Har en filserver som støyer en god del (bla. 5 disker).

Vurderer plassering i garasjen, men der kan det bli både veldig kaldt & til tider fuktig på denne årstiden.

Noen som vil anbefale/fraråde denne planen... og hvorfor?

Garasjen er ikke isolert med vanlig lufting. Bygget etter foreskrifter 1995

Lokasjon er: Tønsberg/Nøtterøy hvor forventet nedre vintertemperatur UTE er ca. 15-20 minus. Tror neppe garasjen går under null, men hva vet jeg...?

Veldig takknemlig for svar.

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo fint plassere den i et skap el. for å luke ut mulighetene for at det kan komme vann direkte inn i maskinen. På den måten kan du også se til at maskinen vil takle kulde bedre, fordi maskinen da vil utskille varme som forblir inni skapet.

Lenke til kommentar

Ett skap i jern/alluminium tror jeg hadde vert best..

Så kan du også borre noen hull under med støvfilter innvendig så du får kald luft inn..

Utenom tror jeg at det skal gå fint.. :)

har selv hatt en pc stående ute pakket inn i plastik i en måned eller noe

for lenge siden :p gikk helt fint..

Lenke til kommentar

Kondens oppstår kun på gjenstander som er vesentlig kaldere enn luften omkring gjenstanden. Om pc'en ikke står på vil den holde samme temperatur som omgivelsene, den blir ikke magisk kaldere.

Eneste er om den skal stå under åpen himmel på morgenkvisten, noe jeg ikke regner som aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Kondens oppstår kun på gjenstander som er vesentlig kaldere enn luften omkring gjenstanden. Om PC-en ikke står på vil den holde samme temperatur som omgivelsene, den blir ikke magisk kaldere.

Eneste er om den skal stå under åpen himmel på morgenkvisten, noe jeg ikke regner som aktuelt.

Løsningen fungerer fortsatt, men jeg skal legge til en advarsel til alle andre som har en server stående kaldt. Ikke sett inn vifter som driver vanvittige mengder med luft.

Jeg byttet ut noen disker & hadde noen vifter liggende. Jeg monterte en som trakk kald luf inn nederst & en som blåste ut øverst (logisk), men.... etter noen uker med kaldt vær & en del regn på toppen gikk serveren ned (server står på hylle & er aldri i kontakt med fukt. Garasjen er forøvrig fin & tørr)

Åpnet kabinettet & samtlige disker var fulle av kondens (våte, rett og slett). Samtidig re-startet diskene hele tiden. Windows bootet selvfølgelig ikke.

Fikk maskinen inn i varmen & åpnet kabinett. Lot det tørke noen dager. Skulle da re-boote, men windows hadde tryna skikkelig.

Etter en re-install & fjerning av ALLE vifter (bortsett fra i power) er server OK igjen.

Lenke til kommentar
Kondens oppstår kun på gjenstander som er vesentlig kaldere enn luften omkring gjenstanden. Om PC-en ikke står på vil den holde samme temperatur som omgivelsene, den blir ikke magisk kaldere.

Det tar vel lengre tid å varme opp kavinettet enn det gjør å varme opp lufta rundt da, men vet ikke om dette er nok til å kunne skape kondens da.

Lenke til kommentar

Løsningen fungerer fortsatt, men jeg skal legge til en advarsel til alle andre som har en server stående kaldt. Ikke sett inn vifter som driver vanvittige mengder med luft.

Jeg byttet ut noen disker & hadde noen vifter liggende. Jeg monterte en som trakk kald luf inn nederst & en som blåste ut øverst (logisk), men.... etter noen uker med kaldt vær & en del regn på toppen gikk serveren ned (server står på hylle & er aldri i kontakt med fukt. Garasjen er forøvrig fin & tørr)

Åpnet kabinettet & samtlige disker var fulle av kondens (våte, rett og slett). Samtidig re-startet diskene hele tiden. Windows bootet selvfølgelig ikke.

Fikk maskinen inn i varmen & åpnet kabinett. Lot det tørke noen dager. Skulle da re-boote, men windows hadde tryna skikkelig.

Etter en re-install & fjerning av ALLE vifter (bortsett fra i power) er server OK igjen.

Det er ikke noe vifte på CPU/GPU/chipsett heller? Fjernet alle unntatt psu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...