Gå til innhold

Fanboy-krig: Noen synspunkter på denne artikkelen?

KongRudi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

personlig så er jeg ikke spesielt imponert over artikkelen.

de er så desperate at de faktisk har listet opp "forhåndsbestilling" som en av årsakene til å vente på ps3, morsomt. det kan godt hende at de har ett eller annet godt argument, men det drukner i alt våset.

her er det så mye tøv at selv komiske ali hadde blitt misunnelig

angående det å fylle opp et lag med individuelle spillere så synes jeg helt ærlig at det høres ganske uinteressant ut. ser for meg at en del personer fort kan føle seg utelatt, dvs at det eneste de gjør i en kamp er noen pasninger til en medspiller. synes at 4player i fotballspill har den perfekte harmonien, 2 stk på hvert lag er ypperlig.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke lese hele den suppa jeg.

Men du sier du tenner på 120 fps mulighet...når tror du at du kan kjøpe en slik sak til en realistisk pris?

Før, eller etter lanseringen av PS4?

At Sony er kjent for å spy ut hype er en velkjent ting, men når de plutselig kommer drassende med 120 fps blir det rett og slett for drøyt.

Men hvis du tror at 120 fps skjermer er i vanlig salg til fornuftig pris innen 2010 er det jo så sin sak, eller om du tror på julenissen. Når det gjelder Sonys evne til å hype er jo det omtrent det samme som å tro på julenissen så.

Når det gjelder 7 som skal spille sammen er det jo interessant at det ser ut som at Sony ikke kommer med en egen online tjeneste, og da skal det jo bli interessant å se hvor godt det vil fungere med f.eks. 7 spillere. Online mulighetene på PS2 er vel ingen god indikator i så måte.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Uff og uff. Jeg har aldri forstått det med at fordi det kommer noe bedre senere så kan man ikke nyte det man har i dag. PS3 kommer ikke til Norge på en god stund ennå, så... who cares?

Skulle jeg tenkt på den måten som artikkelen (og en del ps fanboys gjør) så ville jeg jo aldri kunnet oppgradere PC'n min fordi jeg veit at om ett år kommer det et enda bedre skjermkort osv...

Oppsummering: Xbox 360 er den beste konsollen på markedet i dag. Det er den jeg skal ha - nå (om noen dager). Når PS3 en gang kommer til Norge, DA skal jeg ta en nærmere titt på den. Dette fordi jeg får ikke spilt PS3 titler bare ved å tenke på hvor bra konsollen skal bli. Jeg vil spille nå, ikke fantasere om framtida.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Dette var litt krampeaktig ja.

Spørsmålet er jo om auget i det heile er i stand til å oppfatte 120 fps. Går ikkje dei fleste filmar i 24 fps? Sidan auget ikkje kan oppfatte meir? Mulig eg tar feil, men eg har uansett mine tvil om relevansen ved 120 fps.

Og eg kjem aldri til å forstå meininga med sju kontrollerar. Partal har alltid fungert betre enn oddetal i fleirspelar

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om auget i det heile er i stand til å oppfatte 120 fps. Går ikkje dei fleste filmar i 24 fps? Sidan auget ikkje kan oppfatte meir? Mulig eg tar feil, men eg har uansett mine tvil om relevansen ved 120 fps.

Og eg kjem aldri til å forstå meininga med sju kontrollerar. Partal har alltid fungert betre enn oddetal i fleirspelar

5189524[/snapback]

En vanlig film går i 24,7 FPS. Auget kan i teorien oppfatte ca 27FPS.

Så 120fps - vel, blir veldig overkill.

Lenke til kommentar

Når gud og hvermann har koblet sammen hele det digitale hjemmet sitt med en Xbox360 som extender blir MS fornøyd. De fleste har en XP-maskin pluss litt andre ting. Ved å gjøre Xbox360 kompatible med det meste scorer MS fordi følgende scenario vil melde seg: Hjemmet mitt er koblet sammen ved hjelp av Xbox360 og XP. Jeg streamer musikk, bilder og filmer (media center), jeg tar opp programmer, pauser programmer (media center). Jeg blir heller ikke overrasket hvis en surfemulighet dukker opp med tiden. Kanskje har jeg koblet til flere komponenter for det hele er så enkelt, MS har endelig klart å gjøre det enkelt. Så kort sagt, mulighetene er veldig store.

PS3 kommer i butikken og jeg tenker: Litt bedre av litt forskjellig saker og ting, men stort sett det samme.... Vil jeg koble fra hele det digitale hjemmet mitt som er kompatibelt med det meste og bytte til denne konsollen? Vanskelig å si, men jeg tror ikke det. Xbobx360 kommer til å være en så integrert del av det digitale hjemmet mitt at jeg ikke vil se noen grunn til å bytte til PS3. MS vil tjene på at de lanserer året før, og at maskinen er mye mer enn en spillmaskin.

Seff, har man masse penger kjøper man PS3 uansett, me de færreste har masse penger og derfor tror jeg 70 prosenten til Sony er knust. Det som er fint er at Sony som svar må finne på noe kult og det nyter vi godt av. Fremtiden virker lys.

Lenke til kommentar

5189524[/snapback]

5189554[/snapback]

Øyet kan oppfatte mye mer enn 27fps, og det kan faktisk ikke måles i "fps" heller heh. De to eneste grunnene til at 24.7fps fungerer på film er: Color bleed og motion blur. Uten disse to effektene hadde filmer hakket og sett helt jævlig ut. På så er alle bildene "hele" bilder, det er akkurat som å bla fort gjennom mange bilder etter hverandre og det krever helt annet nivå på bilder per sekund enn på en film (sett en film på pause og se det fine og skarpe bildet du får da...).

Rundt 60-80fps burde nok holde for å få et spill til å se noenlunde realistisk og glatt ut. Så for å konkludere; illusjonen av bevegelse i film kan ikke overføres til spill, ettersom spill jobber med hele bilder fullt av detaljer for hver eneste frame og motion blur og color bleed er ikke så aktuelt siden det er vanskelig å forutsi hva som en spiller gjør i et spill.

Med mye lys kan nok øyet oppfatte at man blokkerer for en lyskilde i så lite som 1/1000 sekund. Tenk også på det fine reklametrikset med å putte inn en frame av en colaboks i en film og at folk oppfatter det og blir tørst osv.

Lenke til kommentar

120fps er lite sannsynlig og enda mindre sannsynlig at vi vil se skjermer som støtter det i de nærmeste årene. Forskjellen mellom dagens maks, 60fps og 120fps vil også være så liten at det vil ikke være verdt det den ekstra ytelsen det vil kreve av maskinen. Man vil nok ikke kunne se forskjell på det, 60fps er allerede silkeglatt.

Ikke som 30 mot 60fps hvor forskjellen er tydelig. Ihvertfall for de av oss som bryr seg om framerate.

Er nok bare mer tom hype fra Sony`s side.

Lenke til kommentar

Synest dei hadde fleire gode poeng, eg. Alt var vel ikkje like sakleg, men ein del av det var greit nok.

Nummer 10: Greit nok, for min del er der faktisk ingen spel eg "må ha" på XBox 360. Om der skulle ha vore nokon "killer app", måtte det bli Oblivion. Og det får eg til PC. PS3 kjem til å ha både ny Final Fantasy, Metal Gear Solid og sannsynlegvis ein del andre essensielle titlar som ein ikkje får andre stader.

Nummer 9: 1080p bra, 120FPS tullball. Det er sjølvsagt bra at PS3 støttar heftigare output, det er jo ein av dei tinga som vil ha størst innverknad på kva som er mogleg grafisk. Dual screen kan heller ikkje skade. 120FPS er imidlertid overkill.

Nummer 8: Greit nok. Blåtann bankar infraraud når som helst. Og fleire ekspansjonmoglegheiter er greit å ha, om ikkje det aller viktigaste.

Nummer 7: Hæh? Tåpeleg poeng. Når det gjeld tilgjengelegheit, vinn XBox 360 heilt klart, sidan ein kan få tak i den ei god stund før PS3.

Nummer 6: Ikkje noko stort poeng for min del, foretrekk å spele med maks ein eller to kameratar. Men greit nok for dei som likar å samle ein litt større gjeng.

Nummer 5: Greit for dei som likar sånt. Synest sjølv at Eyetoy var ein artig og original sak når han kom, men det er nok ikkje dette som vil gi oss dei største spelopplevingane.

Nummer 4: Bra! Har massevis av gamle PS- og PS2-spel. Full baklengs kompatibilitet er ein stor bonus. :)

Nummer 3: Kan vere, dei fleste essensielle konsoll-spela er vel japanske. Særleg er støtte frå Square Enix viktig ;). Men eg trur forsovidt ikkje at XBox 360 kjem til å mangle titlar heller.

Nummer 2: Jaudå, skal i samlinga den der. :thumbup:

Nummer 1: Eg hugsar når CDROM kom, at eg lurte på om utviklarane ville klare å fylle det opp med noko "nyttig". Eg ser dei samme spørsmåla blir stilte om BluRay. Eg tippar dei vil klare det denne gongen òg. :D

Kay

Lenke til kommentar
The camera features a native HD resolution, allowing you to transmit crystal-clear images to the PS3 for online play and more
.

Hvis de snakker om å streame i HD-kvalitet må nok internetthastigheten til folk flest skrus veeeeeldig opp. Høres ut som en konsoll som kan utnyttes om 25 år.

Lenke til kommentar

Jeg er litt skuffet over at 3 PS3 IGN redaktører senker seg til dette nivået. Jeg synes at seriøse journalister skal holde seg for gode til å prøve å overbevise folk om at gresset er så mye grønnere på andre siden av gjerdet, og når de fleste av disse grunnene deres i tillegg er særdeles dårlige, blir det hele litt patetisk. Med tanke på den store etterspørselen etter Xbox 360 i USA så føler de kanskje jobbene sine litt truet (uten særlig grunn, må jeg tillegge).

Reason #10: Xbox 360 Doesn't Have a Killer App

Xbox 360 har 18 titler ute på markedet i USA. Av disse er 3 ranket over 90%, 5 ranket over 80% og 5 ranket over 75% (i følge gamerankings.com). Totalt blir dette 13 titler som anses å være fra gode til særdeles gode spill. Hva som er en "Killer App" er forøvrig høyst subjektivt, og for mange er titler som PGR3 og PDZ alene grunn nok til å kjøpe konsollen.

Hvilke spill har så Sony tenkt å tilby ved lansering? MGS4? Killzone? neste Gran Turismo? Alle disse titlene er såvidt i starten av utviklingsfasen, og kommer ikke til å være i nærheten av å være ferdige til lansering. Hva har da PS3 å tilby på selve lanseringsdagen? Warhawk, I-8 og Heavenly Sword er blant titlene som forventes å være ferdige i løpet av 2006, og selv om disse absolutt har potensiale, er det ingen som skiller seg ut som noen "Killer App".

PS3 forventes å lanseres i løpet av høsten/vinteren 2006 i USA og Europa. Jeg kan garantere at Xbox 360 har opptil flere "Killer Apps" langt innen den tid. Titler som Oblivion, Gears of War, er allerede rett rundt hjørnet.

Reason #9: Dual-Screen and 1080p Support

Vil spill se mye bedre ut med 1080p? Selvsagt! Det store spørsmålet er bare hvor mange utviklere som kommer til å lage spillene sine for denne oppløsningen. Sammenliknet med 1080i, må systemet tegne dobbelt så mange linjer på skjermen, noe som også krever opptil dobbelt ytelse av maskinen. Eventuelle fordeler PS3 har av å være kraftigere enn X360, vil gå tapt ved å øke oppløsningen i spillene fra 720p til 1080p. Hvis man legger til det faktum at det er ytterst få TVer som faktisk støtter 1080p på markedet, og at disse befinner seg i +25000kr klassen, så skjønner man fort at dette ikke er noe utviklere vil prioritere. Enkelte spill kommer sikkert til å støtte 1080p, men dette vil dreie seg om enklere spill som er mindre grafisk krevende.

Dual-Screen har absolutt noe for seg, men igjen blir dette et spørsmål om utviklerstøtte og kundemasse. Hvor mange er det som egentlig har 2 stykk HDTVer i stua med HDMI utgang?

Spill i 120fps faller på sin egen urimelighet da det ikke engang eksisterer TVer som støtter dette. Dessuten: hvorfor ofre masse grafikk og eyecandy for å få et spill til å kjøre jevnt i 120fps, når man kan få et mye vakrere spill og heller låse det på 60fps?

Reason #8: Hefty Expandability / Connectivity Options

PS3 har tilkobling av enheter via Bluetooth og har støtte for en rekke minnekorttyper. Sikkert fint for de som vil se på feriebilder på Tven eller spille mp3 filer via Compactflashkort. Å kalle dette en god grunn for å sitte på gjerdet i et helt år er vel litt drøyt. Xbox 360 støtter i steden streaming av bilder, musikk & video via PC, som for mange vil være en langt bedre løsning. Man kan også koble eksterne enheter som iPod og PSP direkte til Xbox 360 via USB, så det er ikke akkurat mangel på tilkoblingsmuligheter der heller.

Hvis PS3's "utvidede" støtte for PSP likner Nintendos forsøk på å gjøre det samme (med Gameboy Advance og Gamecube), kommer dette til å bli en lite brukt funksjon med heller liten nytteverdi. Mer enn gimmick enn noe annet.

Reason #7: You Can Still Pre-Order

Denne var bare for dum. Rett etter jul, eller kanskje allerede om noen uker, kan man spasere inn i enhver butikk og plukke med seg en Xbox 360 rett fra hylla. Hva er da vitsen med å forhåndsbestille noe som ikke kommer før om 12 mnd? Dessuten er man er naiv om man ikke forventer tilsvarende kaos ved PS3 lanseringen, selv om man forhåndsbestiller i god tid.

Reason #6: Seven-Player Wireless Support

7 folk med 7 kontrollere samtidig på en skjerm? Veldig få spill, om noen, kommer til å støtte 7 player. Grunnen til at det er oppgitt støtte for 7 kontrollere er mest fordi dette er begrensningen på antallet enheter Bluetooth kan håndtere samtidig.

Reason #5: The HD IP Camera

Microsoft kommer til å slippe et kamera til Xbox 360 straks etter lansering. Dette kameraet ble forøvrig vist frem allerede ved MTV-lanseringen av Xbox 360 tidligere i vår.

Reason #4: Full Backwards Compatibility

Om Sony faktisk klarer full bakover kompatibilitet, vil vise seg. Om de får tett opptil 100% kompatibilitet med PS1 og PS2 titler, så er dette en klar fordel for de som har mange gamle PS1 & PS2 spill liggende. Microsoft satser på å få flest mulig av de gamle Xbox titlene kompatible, men de har lang vei å gå. Heldigvis kan man oppdatere emulatoren jevnlig via Live, og antallet kompatible spill vil øke med tiden. Fordelen av å kunne rendre gamle spill i høyere oppløsning med antialiasing, gjelder begge konsollene.

Reason #3: Stronger Japanese Developer Support

Dette har til nå vært Sonys klart største fortrinn, og det er ingen hemmelighet at Xbox var en flopp i Japan. Grunnen til at Sony har hatt så sterk støtte blant de japanske utviklerne er nettopp pga store markedsandeler, samtidig som mange Japanske utviklere (og forbrukere) har vært skeptiske til utenlandske selskap som Microsoft.

Med nye konsoller kommer dog endrede markedsandeler. Det er også blitt vesentlig dyrere å utvikle spill for neste generasjon av konsoller, så mange Japanske firma har sagt at de vil satse mer på multiplatform titler for å maksimere profitten. Microsoft lagt mye arbeid i å sanke støtte hos Japanske utviklere denne gangen, men vil nok ikke oppleve samme tilliten som Sony har i sitt hjemland.

Japanske utviklere er dog ikke de eneste som kan lage spill. Det finnes en mengde talentfulle utviklere i Europa og USA også.

Reason #2: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4 er en meget god grunn til å eie en Playstation 3, men en god grunn til å gå glipp av alle de gode titlene som kommer til Xbox 360 før spillet kommer ut i 2006/2007, er det ikke. Med tanke på hvor langt frem i tid dette spillet er, kan man like gjerne spare opp på nytt slik at man har råd til begge konsollene. For mange vil Halo 3 være et vel så stort trekkplaster som MGS4.

Reason #1: The Blu-ray Player

Veldig mange kommer til å kjøpe PS3 for å få en billig Blu-Ray spiller, på samme måte som mange kjøpte PS2 for å få en billig DVD-spiller. Virkelige filmfreaks kjøper heller en stand-alone Blu-Ray spiller som tilbyr langt høyere kvalitet i lyd og bilde, og har større fleksibilitet.

Når det gjelder spill på Blu-Ray, er fordelen større lagringsplass, men med redusert overføringshastighet (lengre lastetider) sammenliknet med 12x DVD. Spill som inneholder lange CGI cutscenes (typisk for japanske RPGs) er de som har størst behov for utnytte den ekstra plassen. De fleste av disse vil kunne portes til Xbox 360 ved å spre innholdet over flere DVDer.

-------

De fleste av disse 10 grunnene er altså bare tull. Det eneste som burde telle for om du bestemmer deg for å kjøpe Xbox 360, eller om du vil la være, er om Xbox 360 har noen spill som interesserer deg. Har den ikke fått det i løpet av et år, er det like greit å kikke på PS3 og se om utvalget er bedre der.

Lenke til kommentar

5189554[/snapback]

Personlig synes jeg ikke muligheter til å spille av i 120 fps er overkill, dere må huske på at ikke alle kodere er like flinke til å bruke alle resursene, eller bruker resursene på samme måte.

Han fyren som lagde Dead or Alive spillet som kommer til XBox 360 sa at han trodde at han kom til å klare å tweake DOA til å få det opp i 60 fps (beta builden var på nærmere 50 fps, da pressen fikk prøve det), men han trodde ikke at så mange kom til å klare dette med det første, dette var vell sikkert i interlaced, så når PS3 kommer, og dersom han skal benytte seg progressive, skulle vel det kreve litt mere resurser.

Med muligheter til 120 fps, så skulle vell dette være enklere å presse ut de 60 fps'ene skulle jeg tro, selv om jeg ikke er en ekspert.

Fullstendig klar over at de fleste mennesker begynner å slutte å legge merke til ting som forandrer seg over ett så stort områdesom en tv-skjerm etter 50-60 fps, men det betyr ikke at ikke ting beveger seg fortere.

Så derfor et det litt viktig å ha litt å gå på, du kan foreksempel ikke koble xbox opp til styringssystemet på en guided missile, mens en PS3 kan styre raketter, da disse styringsystemene trenger som oftest godt over 100 fps (gi raketter til folket, hehe, husk man kan bare styre 7 om gangen på PS3, hvis du bruker boomerang-kontrollene), ikke akkuratt det beste eksempelet, litt mere nærliggende kan vel være noen som vingler med armene i eye-toy får bare bruke de to armene han har istedenfor 4, slik som det ser ut for de som ser på.

Cell er lagd med tanke på bruk til videospill, workstations, og TV-set.

Toshiba planlegger å bruke Cell-chipen i HD-Digital TV dekodere, og det vil overraske meg stort om ikke Sony har planer om å benytte chip'en i en TV eller to. Uansett kommer det nok muligheter til å skru opp fps en gang i fremtiden.:)

Lenke til kommentar

Reason #10: Xbox 360 Doesn't Have a Killer App

Xbox 360 har 18 titler ute på markedet i USA. Av disse er 3 ranket over 90%, 5 ranket over 80% og 5 ranket over 75% (i følge gamerankings.com)

Noja, berre fordi noko har fått over 90% er det ikkje ein "killer app". No har ikkje eg sett so nøye på omtalane av dei spela som har komt, men dersom mange av dei med høgast karakter er første-persons skytespel, kvalifiserar dette absolutt ikkje som "killer apps". Ein killer app må vere noko som er litt unikt, slik at du ikkje kan få noko heilt tilsvarande utan å ha ein XBox 360. Og det finst i alle fall haugevis av glimrande FPS til PC. Men skal vere einig i at det kan vere litt subjektivt kva som er ein killer app. Dersom du berre må ha det siste Halo-spelet, og det ikkje finst til PC, so er vel det killer app for deg. :-)

Reason #9: Dual-Screen and 1080p Support

Vil spill se mye bedre ut med 1080p? Selvsagt! Det store spørsmålet er bare hvor mange utviklere som kommer til å lage spillene sine for denne oppløsningen. Sammenliknet med 1080i, må systemet tegne dobbelt så mange linjer på skjermen, noe som også krever opptil dobbelt ytelse av maskinen. Eventuelle fordeler PS3 har av å være kraftigere enn X360, vil gå tapt ved å øke oppløsningen i spillene fra 720p til 1080p. Hvis man legger til det faktum at det er ytterst få TVer som faktisk støtter 1080p på markedet, og at disse befinner seg i +25000kr klassen, så skjønner man fort at dette ikke er noe utviklere vil prioritere. Enkelte spill kommer sikkert til å støtte 1080p, men dette vil dreie seg om enklere spill som er mindre grafisk krevende.

Nja, synest likevel 1080p er eit godt poeng. Trur der vil bli ein del "AAA"-titlar som støttar det, og at desse vil sjå fenomenale ut, betre enn det du kan få på XBox 360. TV-ane er dyre, men det kan jo tenkast at dei droppar i pris innan PS3 er ute. Og eg skal i allefall ha ein slik TV med tida. ;-)

Dual-Screen har absolutt noe for seg, men igjen blir dette et spørsmål om utviklerstøtte og kundemasse. Hvor mange er det som egentlig har 2 stykk HDTVer i stua med HDMI utgang?

Granted. :-)

Spill i 120fps faller på sin egen urimelighet da det ikke engang eksisterer TVer som støtter dette. Dessuten: hvorfor ofre masse grafikk og eyecandy for å få et spill til å kjøre jevnt i 120fps, når man kan få et mye vakrere spill og heller låse det på 60fps?

Jaudå, 120fps-argumentet er berre tull.

Reason #8: Hefty Expandability / Connectivity Options

PS3 har tilkobling av enheter via Bluetooth og har støtte for en rekke minnekorttyper. Sikkert fint for de som vil se på feriebilder på Tven eller spille mp3 filer via Compactflashkort. Å kalle dette en god grunn for å sitte på gjerdet i et helt år er vel litt drøyt.

Jaudå, ikkje ein god nok grunn i seg sjølv, men ein forstår at ein dreg det fram. Utstyrsnivået er ein av dei få tinga som kan enkelt samanliknast før begge konsollane er ute, og PS3 er best på det. Eit pluss for PS3, om ikkje eit kjempestort eit.

Hvis PS3's "utvidede" støtte for PSP likner Nintendos forsøk på å gjøre det samme (med Gameboy Advance og Gamecube), kommer dette til å bli en lite brukt funksjon med heller liten nytteverdi. Mer enn gimmick enn noe annet.

Finst jo folk som likar gimmicks og gadgets :-P. Men greit nok, ikkje eit kjempepluss dette heller.

[quoute]Reason #7: You Can Still Pre-Order

Denne var bare for dum.

Einig.

Reason #6: Seven-Player Wireless Support

7 folk med 7 kontrollere samtidig på en skjerm? Veldig få spill, om noen, kommer til å støtte 7 player. Grunnen til at det er oppgitt støtte for 7 kontrollere er mest fordi dette er begrensningen på antallet enheter Bluetooth kan håndtere samtidig.

Eg kan faktisk tenke meg ein del spel dette vil kunne fungere bra for. Eit døme er sportsspel, som IGN sjølve nemnar. Eit anna er spel av typen "Mashed". Det er ikkje alle multiplayer-spel for konsoll som baserar seg på separate skjermar eller "split screen".

Reason #5: The HD IP Camera

Microsoft kommer til å slippe et kamera til Xbox 360 straks etter lansering. Dette kameraet ble forøvrig vist frem allerede ved MTV-lanseringen av Xbox 360 tidligere i vår.

Uansett ikkje noko stort poeng for dei fleste. Kanskje eit forsøk på å spele på PS2 sitt image som "party-konsoll". Karaoke og kamera.

Reason #4: Full Backwards Compatibility

Om Sony faktisk klarer full bakover kompatibilitet, vil vise seg. Om de får tett opptil 100% kompatibilitet med PS1 og PS2 titler, så er dette en klar fordel for de som har mange gamle PS1 & PS2 spill liggende. Microsoft satser på å få flest mulig av de gamle Xbox titlene kompatible, men de har lang vei å gå. Heldigvis kan man oppdatere emulatoren jevnlig via Live, og antallet kompatible spill vil øke med tiden. Fordelen av å kunne rendre gamle spill i høyere oppløsning med antialiasing, gjelder begge konsollene.

Sony fekk det i alle fall bra til forrige gong, so eg tippar dei klarar det denne gongen òg. Eg har sjølv mellom 60 og 80 PS1- og PS2-spel, so dette er eit stort pluss.

Reason #3: Stronger Japanese Developer Support

Dette har til nå vært Sonys klart største fortrinn, og det er ingen hemmelighet at Xbox var en flopp i Japan. Grunnen til at Sony har hatt så sterk støtte blant de japanske utviklerne er nettopp pga store markedsandeler, samtidig som mange Japanske utviklere (og forbrukere) har vært skeptiske til utenlandske selskap som Microsoft.

Med nye konsoller kommer dog endrede markedsandeler. Det er også blitt vesentlig dyrere å utvikle spill for neste generasjon av konsoller, så mange Japanske firma har sagt at de vil satse mer på multiplatform titler for å maksimere profitten. Microsoft lagt mye arbeid i å sanke støtte hos Japanske utviklere denne gangen, men vil nok ikke oppleve samme tilliten som Sony har i sitt hjemland.

Japanske utviklere er dog ikke de eneste som kan lage spill. Det finnes en mengde talentfulle utviklere i Europa og USA også.

Jaudå. Men ein kan ikkje nekte for at dei japanske utviklarane har laga veldig mykje bra.

Reason #2: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4 er en meget god grunn til å eie en Playstation 3, men en god grunn til å gå glipp av alle de gode titlene som kommer til Xbox 360 før spillet kommer ut i 2006/2007, er det ikke. Med tanke på hvor langt frem i tid dette spillet er, kan man like gjerne spare opp på nytt slik at man har råd til begge konsollene. For mange vil Halo 3 være et vel så stort trekkplaster som MGS4.

Sant nok.

Reason #1: The Blu-ray Player

Veldig mange kommer til å kjøpe PS3 for å få en billig Blu-Ray spiller, på samme måte som mange kjøpte PS2 for å få en billig DVD-spiller. Virkelige filmfreaks kjøper heller en stand-alone Blu-Ray spiller som tilbyr langt høyere kvalitet i lyd og bilde, og har større fleksibilitet.

Når det gjelder spill på Blu-Ray, er fordelen større lagringsplass, men med redusert overføringshastighet (lengre lastetider) sammenliknet med 12x DVD. Spill som inneholder lange CGI cutscenes (typisk for japanske RPGs) er de som har størst behov for utnytte den ekstra plassen. De fleste av disse vil kunne portes til Xbox 360 ved å spre innholdet over flere DVDer.

Endrar ikkje det faktum at ein rimeleg BluRay-spelar er eit vesentleg pluss for mange, og at ein disk alltid er å foretrekke framfor mange. Eg veit ikkje kor "sein" overføringa på BluRay er, men eg stiller meg tvilande til om det vil vere so gale at det får ein større innverknad på lastetider og filmsekvensar. So lenge ein kan laste inn raskare enn ein speler av, burde det gå greit.

De fleste av disse 10 grunnene er altså bare tull. Det eneste som burde telle for om du bestemmer deg for å kjøpe Xbox 360, eller om du vil la være, er om Xbox 360 har noen spill som interesserer deg. Har den ikke fått det i løpet av et år, er det like greit å kikke på PS3 og se om utvalget er bedre der.

Nei, det er dei ikkje. Dersom du skal ha berre ein konsoll i denne generasjonen, eller to der den eine skal vere ein Revolution, er mange av desse tinga verdt å vurdere. Eg skal vere med på at nokon av grunnane er temmeleg svake, og andre av varierande viktigheit avhengig av kven du er og kva du vil ha, men å kalle dei "berre tull" er ei overdriving.

Kay

Lenke til kommentar

5189554[/snapback]

Personlig synes jeg ikke muligheter til å spille av i 120 fps er overkill, dere må huske på at ikke alle kodere er like flinke til å bruke alle resursene, eller bruker resursene på samme måte.

Han fyren som lagde Dead or Alive spillet som kommer til XBox 360 sa at han trodde at han kom til å klare å tweake DOA til å få det opp i 60 fps (beta builden var på nærmere 50 fps, da pressen fikk prøve det), men han trodde ikke at så mange kom til å klare dette med det første, dette var vell sikkert i interlaced, så når PS3 kommer, og dersom han skal benytte seg progressive, skulle vel det kreve litt mere resurser.

Med muligheter til 120 fps, så skulle vell dette være enklere å presse ut de 60 fps'ene skulle jeg tro, selv om jeg ikke er en ekspert.

Så derfor et det litt viktig å ha litt å gå på, du kan foreksempel ikke koble xbox opp til styringssystemet på en guided missile, mens en PS3 kan styre raketter, da disse styringsystemene trenger som oftest godt over 100 fps (gi raketter til folket, hehe, husk man kan bare styre 7 om gangen på PS3, hvis du bruker boomerang-kontrollene), ikke akkuratt det beste eksempelet, litt mere nærliggende kan vel være noen som vingler med armene i eye-toy får bare bruke de to armene han har istedenfor 4, slik som det ser ut for de som ser på.

En hvilken som helst småsenil spillmaskin kan da vel i teorien kjøre spill i 120 fps hvis de ser ut som muggen bajs... Sony- pratet om 120 fps på spillene er vel bare en måte å skryte av hvor kraftig maskinen er...

Hva skjer med playstation og raketter da?!... Er ikke dette her samme suppa som kom drassende med PS2? Og bare av nysgjerrighet.... hvorfor trenger et styresystem på raketter høy bildeoppdateringsfrekvens?

Shadow- Ninja- Ghost- Matrix- effekten på Eyetoy har vel hovesaklig å gjøre med lav bildeoppdateringsfrekvens på kameraet, og ikke begrensninger i selve konsollen...

Endret av Nymfo- Olga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...