ronndi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 "After that experience,i have resulted to using my bank as a financial third party" Regner med at dette betyr at "kjøper" sender deg en mail fra The jalla bank of wales med bekreftelse på at pengene er innbetalt Lenke til kommentar
Mr_Jonez Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Har dere ikke sett programmet på tv om han norske svindleren? (husker ikke helt, men tror det var på NRK) Alt han trengte for å tømme en bankkonto på en halv time var navnet på innehaveren av kontoen! Han ringte til politiet og fikk opplyst personalia (fødselsnr. og personnr.) ved å utgi seg for å være en politimester. Deretter ringte han til banken og sa han hadde glemt kontonummeret sitt. Fikk det opplyst ved å oppgi personalia Vips var kontoen tom! Tror ikke det er lurt å prøve å svindle denne "banden"!! Endret 22. november 2005 av Mr_Jonez Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Dette er svindel fra ende til annen. Jeg fikk nettopp samme respons på en annonse jeg har inne på Finn.no ang. salg av min bil. Så vær fornuftig å slett alle sånne henvendelser som du (trådstarter) ha fått. Det vanlige er at de sender en falsk sjekk til din bankforbindelse - ofte med mer penger enn det du krever i salget ditt. Banken honorerer deg beløpet - og etter 2-3 uker viser det seg at sjekken er uten dekning. Det tar bankene så pass lang tid å få bekreftet utenlandske sjekker etc. Siden banken allerede har honorert deg vil enten du eller banken sitte igjen som svarteper og må dekke tapet. Er banken særdeles hyggelig, vil de dekke tapet - men ikke alle banker opptrer slik overfor sine kunder. For min del var det snakk om 215.000 kroner, så jeg er glad jeg er skeptisk. Jeg lot det gå så langt at svina fikk sendt over sjekken før jeg aksjonerte. Banken fikk bekreftet at sjekken var falsk/uten dekning - og jeg og banken anmeldte det deretter til økokrim. Og dette er ikke mer enn 14 dager siden. Jeg kan også legge til at du uansett ikke løper noen som helst risiko ved å oppgi kontonummeret ditt. Ingen kan på noen som helst måte misbruke det. Det du ALDRI må gjøre er å oppgi VISA-kort nummeret ditt - da har du bæsja på leggen...............:-) Dette kan banken din bekrefte også. Endret 22. november 2005 av Rayline TWB Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Den spøken gikk tydeligvis rett over hodet ditt. . . Beklager dårlig spøk og dårlig formulering. Oi, sorry, jeg var nok litt rask på avtrekkeren med svar til deg. Las faktisk ikke hele innlegget, kun den linjen, sånn går det når man er på farten! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Har dere ikke sett programmet på tv om han norske svindleren? (husker ikke helt, men tror det var på NRK) Alt han trengte for å tømme en bankkonto på en halv time var navnet på innehaveren av kontoen! Han ringte til politiet og fikk opplyst personalia (fødselsnr. og personnr.) ved å utgi seg for å være en politimester. Deretter ringte han til banken og sa han hadde glemt kontonummeret sitt. Fikk det opplyst ved å oppgi personalia Vips var kontoen tom! Tror ikke det er lurt å prøve å svindle denne "banden"!! 5190425[/snapback] Kontoen ble ikke tom fordi han fikk tak i kontonummeret. Det må ha blitt gjort mye mer her. Slike ufullstendige gjengivelser er villedende. Ikke noe personlig, men den historien er meget forkortet, sikkert av NRK også... Banken skal i teorien ikke oppgi om noe om kunden uten at de positivt kan identifisere at det er kunden de snakker med. Dette syndes det imidlertid ofte mot i mange banker. Endret 22. november 2005 av cybirg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Har dere ikke sett programmet på tv om han norske svindleren? (husker ikke helt, men tror det var på NRK) Alt han trengte for å tømme en bankkonto på en halv time var navnet på innehaveren av kontoen! Han ringte til politiet og fikk opplyst personalia (fødselsnr. og personnr.) ved å utgi seg for å være en politimester. Deretter ringte han til banken og sa han hadde glemt kontonummeret sitt. Fikk det opplyst ved å oppgi personalia Vips var kontoen tom! Tror ikke det er lurt å prøve å svindle denne "banden"!! 5190425[/snapback] Kontoen ble ikke tom fordi han fikk tak i kontonummeret. Det må ha blitt gjort mye mer her. Slike ufullstendige gjengivelser er villedende. Ikke noe personlig, men den historien er meget forkortet, sikkert av NRK også... Banken skal i teorien ikke oppgi om noe om kunden uten at de positivt kan identifisere at det er kunden de snakker med. Dette syndes det imidlertid ofte mot i mange banker. 5190690[/snapback] Lurte på det samme selv, å få tak i kontonummer og personalia er relativt simpelt (har testet det selv), men derfra og ut? Du må jo få ut pengene? Det hodler jo ikke å ringe eller sende en mail der det står "hei jeg er ole, kan jeg få spenn" AtW Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Så hva kommer vi frem til? At jeg skal spille dum/snill og være villig til å sende "kameraet" mot at de betaler frakt i forskudd og betaler resten når de har fått kameraet? At jeg trygt kan gi de kontonr til en konto jeg ikke har brukt på årevis og som ikke står noen penger på. Så sender jeg en boks som B post med rekeskall i? Endret 22. november 2005 av Hans Erling Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Vi er kommet frem til at du enten svarer seriøst at du desverre ikke vil selge til utlandet og særlig til et land med så dårlig rykte som Nigeria... eller at du seriøst svarer at du er villig til å selge dersom pengeoverføringen skjer på en måte hvor du er sikret mot svindel, f.eks forskuddsbetaling av international pengeoverføring, paypal eller kontanter. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 ahhh, så kjedelig... Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 du kan jo "selge" til vedkommende for å se hvilken krumspring som dukker opp, også slå til med rekeskall Lenke til kommentar
xclusive_danny Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hehe.. Fikk akkuratt samme mailen som trådstarter i dag . Lenke til kommentar
camxer Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis denne "Laura" faktisk vil ha kameraet ditt, så kan hun få lov til å overføre hele beløpet inkludert frakt til en paypal-konto eller lignende før du sender kameraet. For all del ikke oppgi et bankkontonummer. 5189381[/snapback] Hva er egentlig problemet med å oppgi et bankkonto-nummer? Hva kan de bruke det til? AtW 5189540[/snapback] Enig, et bankkontonummer alene kan ikke brukes til noe annet enn å sette penger inn på konto. Derfor er det ingen grunn til å gi slike råd. Oppgi gjerne kontonummer (IBAN) og SWIFT kode slik at betaleren kan overføre penger til deg. Er det et åpenbart forsøk på svindel så trenger du selvfølgelig ikke å oppgi noe. 5190299[/snapback] Med bankkontonummer kan de finne ut hva du heter, hvor du bor osv. Det vil si at det er nyttig info til noen som vil lage pass... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis denne "Laura" faktisk vil ha kameraet ditt, så kan hun få lov til å overføre hele beløpet inkludert frakt til en paypal-konto eller lignende før du sender kameraet. For all del ikke oppgi et bankkontonummer. 5189381[/snapback] Hva er egentlig problemet med å oppgi et bankkonto-nummer? Hva kan de bruke det til? AtW 5189540[/snapback] Enig, et bankkontonummer alene kan ikke brukes til noe annet enn å sette penger inn på konto. Derfor er det ingen grunn til å gi slike råd. Oppgi gjerne kontonummer (IBAN) og SWIFT kode slik at betaleren kan overføre penger til deg. Er det et åpenbart forsøk på svindel så trenger du selvfølgelig ikke å oppgi noe. 5190299[/snapback] Med bankkontonummer kan de finne ut hva du heter, hvor du bor osv. Det vil si at det er nyttig info til noen som vil lage pass... 5192405[/snapback] Veldig tungvint måte å gjøre det på vil jeg si. For det første skriver jo ofte folk det når de legger ut ting på bruktmarked av ymse sort. Man kan basre sjekke skattelistene, man kan bare sjekke telefonkatalogen, hva som helst, det er jo mange måter å få masse navn og bosteder meget enkelt, å gå en slik omvei virker unaturlig. AtW Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Med bankkontonummer kan de finne ut hva du heter, hvor du bor osv. Det vil si at det er nyttig info til noen som vil lage pass... Nei, man skal ikke kunne finne denne informasjonen ved å ha kontonummer. Bankene har taushetsplikt når det gjelder å oppgi hvem som eier et kontonummer. Betaler du til feil konto må banken spørre kontohaver om de kan oppgi personalia til den som betalte feil. Nekter kunden dette, må du faktisk gå til politiet for å få pengene tilbake. I praksis kan du sikkert få noen personlige opplysninger ved å ha kontonummer, men som AtWindsor sier, så er det heller motsatt vei det går, da det er unaturlig å lete etter kontonummer først. Dette kommer av at kontonummer er vanskeligere å finne enn navn, bosted og adresse mm og at kontonummer ikke er veldig direkte nyttig for svindelformål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå