Hans Erling Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Jeg har lagt ut et kamera på hardware.no's bruktmarked. I dag fikk jeg en mail som jeg limer inn i sin helhet her: "Topic: Kodak Easyshare DX6490" Hi, I want to buy your item. I am from the Uk.I am working with UniCEF and i will be needing it for a conference that is holding in Nigeria. I will like you to give me the cost of posting the item to Nigeria. I will be paying you by a direct bank transfer to your bank account from my bank in UK.I will instruct Citibank to act as a middleman in this transaction. I have once made a transfer of 320$ to someone in the US,he collected my money and up till date i have not received the item and he's declined to reply to my mails. After that experience,i have resulted to using my bank as a financial third party in all my purchase.I have used them thrice and it has all been succesful with the 2 parties satisfied. The seller getting paid and me getting my item safely. Expecting from you. Laura Rob Jones En kamerat sier at dette må være fra en bande i Nigeria som har svindlet folk for millioner. Det litt rare er jo at de ikke skal ha penger. Men at en dame fra UK skal gidde å kjøpe et kamera fra en i Norge er vel ikke særlig trolig. Dessuten kunne denne mailen blitt sendt til hvem som helst, eneste som gjør at den er til meg er at navnet på kameraet jeg skal selge står i topicen. Ellers er dette i tilfellet andre gang jeg er blitt / prøvd svindlet på hardware.no sitt bruktmarked. Det har aldri skjedd på qxl.no eller finn.no Litt skremmende om det er tilfellet at en nigeriansk bande er inne på en norsk side og finner noe de har lyst på for å så prøve å svindle det fra deg. Syntes ikke posten passer her, men sist gang jeg jeg skrev om en fyr som jeg hadde kjøpt noe av brukt ble den flyttet fra "annet om pc" og hit og dette er i samme gate. Edit: http://forums.ebay.com.my/thread.jspa?thre...d=1117689815129 Noen med litt fantasi som kan finne på noe ekkelt og nasty vi kan sende disse folka? Hvis jeg later som jeg kan sende kameraet mot å få frakten i forskudd. Endret 22. november 2005 av Hans Erling Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Er forresten ikke lenge siden jeg fikk mail om at E-bay kontoen min var blitt misbrukt. Når jeg trykket på knappen i mailen som skulle føre meg til E-bay kom jeg til en kopi der jeg skulle skrive inn brukernavn og passord Paranoid Lenke til kommentar
*Thug* Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 tror du skal gi blanke i hele opplegget jeg... hørtes mystisk ut. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Bare svar at siden det skal sendes til utlandet vil du ha kjøpssummen overført i sin helhet til din konto før du sender det, og dersom han/hun ikke går med på dette er det ikke vits å svare engang. Endret 22. november 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
TAS Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Leste mailen som du har fått.Bruker ordet item istedenfor kamera.Den mailen kan jo omhandle alt.Dette er jo bare juks å fanteri.Det er som du selv sier.Hvem i helvete gidder å kjøpe brukt kamerafra en i Norge,da du får det billigere nytt i utllandet. Lenke til kommentar
*Thug* Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 IKKE gi ut kontonr. personalia osv. har hørt om at de kan bruke personopplysninger til å lage falske pass i Nigeria. Vent heller til du får en ekte kjøper. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Leste mailen som du har fått.Bruker ordet item istedenfor kamera.Den mailen kan jo omhandle alt.Dette er jo bare juks å fanteri.Det er som du selv sier.Hvem i helvete gidder å kjøpe brukt kamerafra en i Norge,da du får det billigere nytt i utllandet. 5189149[/snapback] Jeg har fått akkurat samme mail, og jeg ba dem gjøre noe med seg selv jeg ikke kan skrive her. Dette er garantert svindel, så bare "report to spam" eller noe lignende. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Nigeria svindlere er godt kjent verden over. Sjekk http://www.ebolamonkeyman.com/ når den siden er oppe og går igjen. Mange morsomme historier om svindlerne. Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Høres ikke bra ut at bruktmarkedet her er infiltrert av nigeriasvindlere. Akkurat som vi ikke har sett nok av lokale norske småkjeltringer allerede. Og hva med de som ikke gidder å hente pakker på posten ? Kan vel ikke sies for ofte: Ikke stol på motparten. Penger bør mottas samtidig som varen blir levert. Alle løsninger kan gi deg negative overraskelser. Endret 22. november 2005 av vitamin2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis denne "Laura" faktisk vil ha kameraet ditt, så kan hun få lov til å overføre hele beløpet inkludert frakt til en paypal-konto eller lignende før du sender kameraet. For all del ikke oppgi et bankkontonummer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis denne "Laura" faktisk vil ha kameraet ditt, så kan hun få lov til å overføre hele beløpet inkludert frakt til en paypal-konto eller lignende før du sender kameraet. For all del ikke oppgi et bankkontonummer. 5189381[/snapback] Hva er egentlig problemet med å oppgi et bankkonto-nummer? Hva kan de bruke det til? AtW Lenke til kommentar
Curtis Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er mange måter å lure selgere på, her er en av dem: http://www.sor.no/default.asp?d=424379&p=76000&sec_nr=# Kan være litt gammelt nytt. Men ting går fort i glemmeboka, så skader ikke med en påminnelse. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) regner med at hvis du svarer vil personen sende deg til en hacket/falsk paypal-konto som viser at beløpet er innbetalt!! Gamelt svindelopplegg fra nigeria! Bare ordet Nigeria bør få de fleste til å steile :!: Endret 22. november 2005 av ronndi Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Dette lukter jo svidd lang vei, men jeg ble også nysgjerrig. Jeg synes du skal late som om du tror det er ærlige kjøpere som har kontaktet deg så kan vi finne ut hvordan de opererer. Du må selvfølgelig ikke gi i fra deg noen personlige opplysninger som de ikke alt har. Hvis det skulle vise seg at dette er en person som ønsker å betale for kameraet ville jeg allikevel ikke sendt kameraet før jeg hadde brukt opp pengene hun betalte for det. Alt for mange blir lurt av slike bander. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis denne "Laura" faktisk vil ha kameraet ditt, så kan hun få lov til å overføre hele beløpet inkludert frakt til en paypal-konto eller lignende før du sender kameraet. For all del ikke oppgi et bankkontonummer. 5189381[/snapback] Hva er egentlig problemet med å oppgi et bankkonto-nummer? Hva kan de bruke det til? AtW 5189540[/snapback] Enig, et bankkontonummer alene kan ikke brukes til noe annet enn å sette penger inn på konto. Derfor er det ingen grunn til å gi slike råd. Oppgi gjerne kontonummer (IBAN) og SWIFT kode slik at betaleren kan overføre penger til deg. Er det et åpenbart forsøk på svindel så trenger du selvfølgelig ikke å oppgi noe. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Dette lukter jo svidd lang vei, men jeg ble også nysgjerrig. Jeg synes du skal late som om du tror det er ærlige kjøpere som har kontaktet deg så kan vi finne ut hvordan de opererer. Du må selvfølgelig ikke gi i fra deg noen personlige opplysninger som de ikke alt har. Hvis det skulle vise seg at dette er en person som ønsker å betale for kameraet ville jeg allikevel ikke sendt kameraet før jeg hadde brukt opp pengene hun betalte for det. Alt for mange blir lurt av slike bander. 5190298[/snapback] Du trenger kun å ha en bekreftet en overføring av pengene til din konto, dvs at du selv ser i kontoutskriften eller får bekreftet av din bank at pengene har kommet inn. Du trenger ikke å bruke opp pengene du har fått innbetalt. Når de først har kommet på konto kan de ikke skilles fra andre penger så hvorfor skal du måtte ha brukt dem opp? Din konto kan ikke trekkes for penger som allerede står inne. Sett fra den andre siden så kan ikke du overføre penger til en annen person og deretter selv tilbakeføre pengene - uansett grunn. Endret 22. november 2005 av cybirg Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 men les brevet da!! "kjøperen" har liksom brent seg på tidligere "kjøp" og vil derfor bruke noe ala paypal! så ingen vits å begynne med kontonummer, da de mest sannsynlig vil prøve å overbevise selger om at kjøpesummen er deponert hos tredjepart for å få utlevert produktet. Har lest om lignende tilfelle om en laptop fra usa, en fornøyelig historie Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Nei sant, ingen vits å begynne med kontonummer i dette tilfellet, men poenget er at kontonummer i seg selv ikke er tilstrekkelig informasjon til at noen skal kunne ta penger ut av kontoen. Edit: Kontonummer brukes ikke til å lage falske pass, da kontonummer ikke er en del av informasjonen som ligger i et pass. Man kan heller ikke få personalia ved å oppgi kontonummer - i så fall bryter bankene sin taushetsplikt. Endret 22. november 2005 av cybirg Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Meiner eg las ein eller annan plass korleis denne forma for svindel fungerte: Svindler sender ein sjekk eller anna forfalska pengeoverføringpålydene mykje meir enn verdien på gjenstanden, og ber deg betale tilbake det overskytande etter at du har fått din profitt. Problemet er at når omsider banken har sendt sjekken til rett plass (ein eller annan utanlandsk bank) så kommer denne i retur fordi den er falsk, og då har du betalt det overskytande pluss å ha sendt gjenstanden. Dobbelt profitt for svindleren og dobbelt tap for den svindla. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Dette lukter jo svidd lang vei, men jeg ble også nysgjerrig. Jeg synes du skal late som om du tror det er ærlige kjøpere som har kontaktet deg så kan vi finne ut hvordan de opererer. Du må selvfølgelig ikke gi i fra deg noen personlige opplysninger som de ikke alt har. Hvis det skulle vise seg at dette er en person som ønsker å betale for kameraet ville jeg allikevel ikke sendt kameraet før jeg hadde brukt opp pengene hun betalte for det. Alt for mange blir lurt av slike bander. 5190298[/snapback] Du trenger kun å ha en bekreftet en overføring av pengene til din konto, dvs at du selv ser i kontoutskriften eller får bekreftet av din bank at pengene har kommet inn. Du trenger ikke å bruke opp pengene du har fått innbetalt. Når de først har kommet på konto kan de ikke skilles fra andre penger så hvorfor skal du måtte ha brukt dem opp? Din konto kan ikke trekkes for penger som allerede står inne. Sett fra den andre siden så kan ikke du overføre penger til en annen person og deretter selv tilbakeføre pengene - uansett grunn. 5190316[/snapback] Den spøken gikk tydeligvis rett over hodet ditt. . . Beklager dårlig spøk og dårlig formulering. Edit: Noen med litt fantasi som kan finne på noe ekkelt og nasty vi kan sende disse folka? Hvis jeg later som jeg kan sende kameraet mot å få frakten i forskudd. Skaldyr lukter jævelig etter et par uker i postbil til Nigeria. Send en reke eller ti som de må betale porto for. Bruk B-post. Endret 22. november 2005 av Dr.Ittsekk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå