malinps Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Hei kompetente venner! Skal kjøpe, ønsker best videoredigering for pengene. Har sett på Dell Dimension 9150 med pentium d 820, 2gb dual ddr2 533mhz. Har en følelse av at Dell er uglesett. I tilfelle hvorfor? Er fleksibiliteten ved evt utvidelser ille? Dårlig hovedkort? Virker billigere enn tilsvarende ytelse når man søker nettbutikkene med hardware.no's søker. Betydelig. Fx sammmenlignet med "Videoredigereren" til hardware.no. Har forsøkt sjekke en del sider om temaet og er av den oppfatning at linux gir bedre ytelse pga "tynnere" kildekode? Og resonnerer jeg riktig når jeg tenker at cinelerra (som støtter dual op) sammen med en dual core svinger? Kom med innspill om alt dere finner vesentlig i forhold til min problemstilling! Hvor stor betydning har fx separate hd'er for os og arbeidsfilene? Skjønner at jeg kunne postet 3 forskjellige steder, men planlegger kjøp av hardware og havnet her. Endret 22. november 2005 av malinps Lenke til kommentar
arokh Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Om du kjøper en high-end Dell får du skikkelig vare. De er gode på pris og detaljer rundt kjøpet. Hver PC får et serienummer du kan trykke inn på web for å få alt av manualer, drivere, bios updates osv. Du har også sikkerheten med at veldig mange har akkurat lik konfigurasjon, driverne og hardware er dermed veltestet. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Min egen erfaring sier, som arokh, at hvis du kjøper en high-end Dell-maskin så får du bra greier. Når det gjelder service og support har jeg også bare gode erfaringer. Lenke til kommentar
malinps Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 (endret) takk for svar om dell - da ble jeg litt mindre skeptisk ; ) Noen som kan hjelpe med info om dual core og tilpasset programvare: hvor mye bedre ytelse får man kontra single core? Ser jo at det ofte diskuteres spesifikke ting som separate disker for os/programvare og datafilene, og cpu-cache og minnetype og disktype osv. Hvor er det mest å hente/viktigst å passe på? Mitt fokus er altså best mulig ytelse for minst $$ og hvor mye arbeid det er verdt å legge i å sjekke at hver del egner seg til videoredigering og med hverandre? Og må jeg passe på at det finnes linuxdrivere til hardware før jeg kjøper eller finnes det til alt? Endret 22. november 2005 av malinps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå