Gå til innhold

Æ,Ø,Å i AJ-fork?

Anbefalte innlegg

Da var ting ordnet på.

Men Æ, Ø, Å er det værre med i AJ-fork.

Problemet finner dere lengre ned..

Men lette rundt og fant ut att vist jeg la til:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; "charset=utf-8">

Da skulle det funke. Å det gjør det (nesten) For det funker for det første i FF men ikke IE :no:

Så vilke bokstavtype sett skal jeg bruke så det funker?

Å kan man innkludere PHP (legge PHP i en nyhet)

For jeg har tatt bort alt som heter kommentering.. Så systemet funker mer som en online redigeringsversjon .....

Men skulle da lagt til php(kontaktskjema) for vist jeg innludere dette som vanlig så funker jo ikke teksten.

(for teksten utenfor AJ-fork blir rar når jeg bytter bokstavtypesett..

Endret av haavardbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare legge bloggen i ei mappe kalt http://home.no.net/havbj/blogg/ og dermed gjøre det mye enklere? Tipper problemet ligger i at du inkluderer forskjellige sider via index.php, men index.php har ikke mulighet til å håndtere ?aj_go=more&id=1101248580&archive=&start_from=&ucat=& .. Men bare åpne selve bloggen.

Dårlig forklart da, men.

5188639[/snapback]

Aj-fork ligger i en mappe som heter blogg.. .. Men hvordan får jeg da dratt inn denne.. Egentlig så trenger det ikke være i blogg.php

Jeg vil liksom bare kunne publisere jeg.. :p

Saken er denn att jeg vil kunne legge inn dette på flere sider.. å vist jeg legger kategorier.. så vil det kunne bli en liten blogg på de forskjellige sidene..

mer som ett system som andre kan logge inn på for og poste ting..

Endret av haavardbj
Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan jeg kan forklare dette. Hvordan ser index.php ut? Legge ut kildekode?

Feks http://home.no.net/havbj/blogg/example.php...rt_from=&ucat=& .. Derfor mener jeg det er like greit å lage ei ny fil kalt blogg.php, eller ei ny mappe som inkludere ajfork.

5188791[/snapback]

Legger ved index.php

Greia er det att det skal liksom kunne passe inn med resten av designet mitt da.. Trodde dette var mulig jeg? :S

index.php

Lenke til kommentar
utf-8 er korrekt, men du må også passe på at datafilene også er lagret i utf-8. Tror du kan spesifisere i Notepad hvilket tegnsett du skal bruke, men Notepad2 har iallefall støtte for dette.

5193955[/snapback]

Men hvorfor funker det ikke i IE?

Å filene som er med i AJ-fork, de funker.. Men de som ligger utenfor de funker ikke.. :S

prøvde å endre i notepad2 slik att filene som viser feil tegn blu utf-8.

Når jeg endrer filene så vil tegn som f.eks æ bli til en liten firkanta boks.

Vist jeg lar denne stå og laster opp fila så funker den i IE, men ikke i FF.

Vist jeg endrer denne lile boksen til bokstaven æ (fortsatt i selve php fila) så funker det i FF men ikke i IE :thumbdown:

Endret av haavardbj
Lenke til kommentar
utf-8 er korrekt, men du må også passe på at datafilene også er lagret i utf-8. Tror du kan spesifisere i Notepad hvilket tegnsett du skal bruke, men Notepad2 har iallefall støtte for dette.

5193955[/snapback]

Men hvorfor funker det ikke i IE? Å filene som er med i AJ-fork, de funker.. Men de som ligger utenfor de funker ikke.. :S

(prøvde å endre på de filene som lå utenfor aj, men så ikke ut til å hjelpe no serlig det.. :(

5194274[/snapback]

Er ikke sikker på om alle filene må endres, kanskje det bare er siden som du inkluderer filene på. Er usikker da :hmm:

Lenke til kommentar

5193955[/snapback]

Men hvorfor funker det ikke i IE? Å filene som er med i AJ-fork, de funker.. Men de som ligger utenfor de funker ikke.. :S

(prøvde å endre på de filene som lå utenfor aj, men så ikke ut til å hjelpe no serlig det.. :(

5194274[/snapback]

Er ikke sikker på om alle filene må endres, kanskje det bare er siden som du inkluderer filene på. Er usikker da :hmm:

5194302[/snapback]

Kan stemme det.. Les svar ovenfor så ser du hva problemet blir...

Lenke til kommentar

5194329[/snapback]

Hmm, bytt ut å med å ø med ø og æ med æ

Store bokstaver skal vere det samme bare at første bokstaven skal vere stor. eks: Å - Å

Kan lage et lite script til AJ-fork som bytter ut bokstavene med dette da.

str_replace(å, å);

Lenke til kommentar

5194329[/snapback]

Store bokstaver skal vere det samme bare at første bokstaven skal vere stor. eks: Å - Å

str_replace(å, å);

5194540[/snapback]

Ok. Skal prøve det =)

Men hvor i AJ-fork skal jeg plassere scriptet?

Takk for hjelpen så langt! :)

Lenke til kommentar
Er litt usikker på hvor du skal plassere det, har ikke aj-fork her nå så jeg kan se men det er i den filen som lagrer nyhetene. addnews.php eller noe slikt.

5194762[/snapback]

Fine greier..

Prøvde å legge til koden i index.php (altså min index.. ) Men da fikk jeg bare feilmeldinger på koden..

men skal prøve å legge den i show_news (som som den heter.. )

:)

Lenke til kommentar
Er litt usikker på hvor du skal plassere det, har ikke aj-fork her nå så jeg kan se men det er i den filen som lagrer nyhetene. addnews.php eller noe slikt.

5194762[/snapback]

Fine greier..

Prøvde å legge til koden i index.php (altså min index.. ) Men da fikk jeg bare feilmeldinger på koden..

5194790[/snapback]

Er ikke i show_news eller index den skal. Den skal i den filen der nyhetene blir lagret i en tekstfil. Skal sjekke det ut for deg når jeg kommer hjem fra skolen (et par timer) :)

Lenke til kommentar

5194762[/snapback]

Fine greier..

5194790[/snapback]

Er ikke i show_news eller index den skal. Den skal i den filen der nyhetene blir lagret i en tekstfil. Skal sjekke det ut for deg når jeg kommer hjem fra skolen (et par timer) :)

5195096[/snapback]

Aha.. da skal den i news.txt ;)

takker så meget =)

Lenke til kommentar

5194329[/snapback]

str_replace(å, å);

5194540[/snapback]

Det er den late måten å tilnærme seg UTF-8 på. UTF-8 og aj.fork funker perfekt i alle nettlesere. Det du må huske på, som mange har allerede nevnt, er å lagre ALLE filene som utf-8. Står til å med på hjemmesida til ajfork.

Now, since 167, AJ-Fork has taken a huge step towards internationalization; All files are encoded UTF-8, which is similar to ISO-8859-1, etc, with a notable difference: It supports _ALL_ Languages. That's right; You can mix any language in the same file. This eases the translation effort tremendeously.

To successfully deploy a UTF-8 site, the following two requirements need to be satisfied:

Including document needs to have it's codepage set to UTF-8 in the head section: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

All files involved need to be encoded UTF-8. If you have non-UTF-8 files in, say, your /data/-directory, these need to be converted before you can start using 168. This is done by downloading a text-editor that supports UTF-8 and your own charset (gedit among others on linux), opening your non-UTF-8 files in it, then making sure the editor saves (save as) (converts) your file in (to) UTF-8 encoding.

Derimot er det mange av filene som faktisk ikke nødvendigvis trenger å gjøres noe med. Ta først kommentarfilene, nyhetsfilene osv, og så klart index.php.

Det som også er viktig, er måten man laster opp filene på. Dette kan være kjipt, men prøv på forskjellige måter med et ftp-program og se hva som funker.

Lenke til kommentar

5194329[/snapback]

str_replace(å, å);

5194540[/snapback]

Det er den late måten å tilnærme seg UTF-8 på. UTF-8 og aj.fork funker perfekt i alle nettlesere. Det du må huske på, som mange har allerede nevnt, er å lagre ALLE filene som utf-8. Står til å med på hjemmesida til ajfork.

Now, since 167, AJ-Fork has taken a huge step towards internationalization; All files are encoded UTF-8, which is similar to ISO-8859-1, etc, with a notable difference: It supports _ALL_ Languages. That's right; You can mix any language in the same file. This eases the translation effort tremendeously.

To successfully deploy a UTF-8 site, the following two requirements need to be satisfied:

Including document needs to have it's codepage set to UTF-8 in the head section: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

All files involved need to be encoded UTF-8. If you have non-UTF-8 files in, say, your /data/-directory, these need to be converted before you can start using 168. This is done by downloading a text-editor that supports UTF-8 and your own charset (gedit among others on linux), opening your non-UTF-8 files in it, then making sure the editor saves (save as) (converts) your file in (to) UTF-8 encoding.

Derimot er det mange av filene som faktisk ikke nødvendigvis trenger å gjøres noe med. Ta først kommentarfilene, nyhetsfilene osv, og så klart index.php.

Det som også er viktig, er måten man laster opp filene på. Dette kan være kjipt, men prøv på forskjellige måter med et ftp-program og se hva som funker.

5196553[/snapback]

Det funker nå.. Men det er kunn det som er innenfor Aj-fork som funker.. det som skrives utenfor funker ikke.. Men det er ikke så farlig.. for nå er det lagt opp slik att alt ligger innenfor (untagen kontaktskjema.. Men der var det bare en å.. så den fiksa vi på den køddne måten.. )

Men tusen takk for all hjelp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...