Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får bare 28kb på et 56k modem...

Anbefalte innlegg

onkelen min har en gammel pc, som brukes kun til enkel tekstbehandling og kabal ;)

jeg var der og monterte et modem (ja faktisk, analog modem)

(er forresten ikke tilgjengelig for adsl der)

saken er det, at jeg bare får hastigheten 28.8k (står når jeg klikker på status på tilkoblingen)

tok en speedometer test hos itavisen og fikk resultat "28kbit"

hva som kan gjøre at det kun blir 28k og ikke 56k ?

tips mottas gjerne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen garanti for at du får høyere enn 28.8 selv om modemet er 56kb, desverre.

Det hele avhenger av linjekvalitet hos onkelen din. Er han f.eks. på en splittet linje via f.eks. digital 2-kanal (dvs. han deler ett trådpar med f.eks. en nabo) vil det forringe signalet såpass at det

er vanskelig å få noe høyere enn 28.8.

Jeg hadde samme linjeforhold for ett år siden inntil jeg fikk ny linje. På den gamle linjen - i samme huset - fikk jeg ikke mer 28.8. Med ett PCI-modem fra Clas Ohslon av alle ting i verden fikk jeg 33.3...Uvisst av hvilken grunn. På den nye (som ikke ligger på digital 2-kanal) fikk jeg 56600 med en gang. Nedlees to say ble det DSL på den linja :!: ganske raskt.

Sjekk nummeret til onkelen din i kapaks. Kan han få ISDN, f.eks.? Hvis ikke står det sikkert at det er utstyr på linja som om mulig må fjernes e.l. Sjekk også ADSL og SHDSL om ikke annet enn at du får opp litt mer informasjon om linjelengde etc.

Lykke til. Ellers finnes det jo mye fint mobilt bredbånd om dagen vet du?

:thumbup:

Endret av steveak
Lenke til kommentar

fikk det opp på 33.6kbit når jeg slo av komprimering da...

har lengde på linja noe å si? linja fra telefonuttaket og til modemet er minst dobbelt så lang som den trenger å være.

det går ikke an å ha adsl, og behovet er ikke stort... isdn går jo selvsagt an.. blir sikkert til det. men bruken av nett er bare sånn å bruke nettbank osv.

er forresten en eldgammel pc... (Pentium 2, 128mb ram osv osv)

modemet heter d-link dfm-560e+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...