erlendhagen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Er det ikkje temmelig tvilsomt å sende kopi av begge sider av kredittkortet til en nettbutikk? I mine ører stinker det iallefall råttent. Har nokon erfaringar med dette? (Butikken er B&H) Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 ja, det stinker, spesielt hvis det er en utenlandsk nettbutikk. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 nei, du sender ikke kopi av kortet ditt!! hvis de krever det er de enten svindlere eller amatører eller begge deler! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg jobber i bank og hovedregelen er at dette er en vurderingssak som kunden selv må foreta. Du må aldri sende kortinformasjon til en nettbutikk du ikke stoler på. En del utenlandske nettbutikker har begynt å kreve at man sender kopi av hele kortet eller en såkalt bank statement som viser at det er du som eier kortet. Dette kommer av at det som regel er brukerstedene som må dekke tap som følge av at kunder handler med stjålne eller kopierte kort. Rådet blir altså at du bør være ytterst forsiktig med å gi fra deg kortinformasjon. En faks eller e-post kan lagres på en usikker måte eller ikke bli makulert og sensitiv informasjon kan derfor lett komme på avveie. Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Er det snakk om B&H-fotosjappa i NY? De er i så fall veldig seriøse, og annerkjente. Om jeg _MÅTTE_ sende noe sted ville dette vært et sted jeg kunne gjort det til. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 nei, du sender ikke kopi av kortet ditt!!hvis de krever det er de enten svindlere eller amatører eller begge deler! 5187827[/snapback] Faktisk ikke riktig, de krever det fordi de må være sikret over enhver tvil om at det faktisk er du som disponerer/har kontroll over kortet. Kontakter du banken din, vil de kunne hjelpe deg med å sende en bank statement til brukerstedet. De vil da få en bekreftelse på at kortet er ditt. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Skal ta en prat med banken i morgon. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Banken min (Sparebanken vest) anbefaler å ikkje gå med på slike betingelsar, og meiner butikkar ikkje skal kunne kreve slik dokmentasjon. Det hjelper vel ikkje å seie det til B&H photovideo, likevel.. Synd at dei skal vere så vanskelige. eg kunne ha god lyst til å handle der.. Lenke til kommentar
ronndi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 greit å høre da sikkert flere lurer på det samme! Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Send begge sider pr fax til nummeret butikken oppgir på websiden sin. Har selv handlet på denne måten fra USA uten problemer. MEN, du må for all del ikke sende det som bilder i en epost. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Du kan be B&H om å sende en faks til din bank med de kortopplysningene de har - kortnr og utløpsdato. Da kan banken bekrefte at det er du som eier kortet mm. Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg har sendt kopi av forsiden og baksiden av kort flere ganger de siste 4-5 årene. Har aldri blitt svindlet. Tror det kommer ann på hvor du handler. Hadde ikke gitt det om jeg kjøpte noe fra eBay fra en person i et fattig land. Men en grei tommelfingerregel er at ingen gidder sette opp en falsk nettbutikk for å stjele noen kr fra deg. Det blir for mye arbeid i forhold til hvor mye de kan tjene på det, og det er lett å spore dem. Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Har selv sendt kopi av begge sider til TrioComputers i USA. Sendte da som bildevedlegg i mail, selv om dette kanskje ikke var det smarteste når jeg leser tipsene her. Uansett, det var to år siden og ingen skade skjedd. Hadde det vært i dag ville jeg nok vurdert en annen bekreftelse fra banken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå