Gå til innhold

hjelp til format av bæbar compaq

mongojarle

Anbefalte innlegg

heisann...

vi har fått en gammal compaq bærbar (800mhz, 128mb ram osv...) som skal brukes til surf og word...

men det er heftig med rot på den, og derfor vil jeg formatere den og legge inn win på nytt, men hvordan skal jeg få maskinen til å boote fra cd-romen? I oppstarten av maskinen klarer jeg ikke å komme inn i biosen engang, det er bare sånn stygt Compaq-merke på skjermen.. (du vet, sånn svart skjerm der det står compaq med røde bokstaver)

hva skal jeg gjøre? det må da være en bios på denne maskinen? det er forresten en compaq presario 1700 (1702EA)

edit: maskinen er faktisk utstyrt med en såkallt "FutureBay", som lar deg skifte fra diskettstasjon til dvd-rom og slikt uten å slå av maskinen.. kan jeg i det hele tatt boote fra en slik enhet?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Compaq mener jeg at det enten er F10 eller Ctrl+Alt+Esc for å komme inn i biosen når du ser Compaq-logoen. Da bør du kunne finne ut om den kan boote fra CD.

Edit: Prøv F1, F2 eller Del hvis de to første ikke funket.

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Windows XP skal nok slite på en sånn maskin, men det er kanskje eldre Windows-utgave du skal legge inn?

Jeg la inn WinXP på en stasjonær med Pentium 1/2 på noen knappe hundre MHz og 128MB RAM. Det gikk siruptreigt, men når ting først hadde kommet i gang fikk man helt fint skrevet i Word, og faktisk så vidt også sett DivX!

Surfing hadde jeg ikke giddet på WinXP og 128MB + svak prosessor.

Snart må man jo ha Dual-Core prosessor for å vise all Flash-reklame på VG...

Lenke til kommentar

hva er det du sier? windows xp wil glatt gå på en 800!

jeg kjører det på en bærbar som er på 1000. på denne laster jeg, bruker photoshop og masse. det er intet problem!

musa

edit: men, 128 minne er noe lite.. en dobling vil gi en enorm ytelsesøking...

Endret av General_musa
Lenke til kommentar

har fått opp xp nå... og det merkes at det ikke er noen supermaskin... men det går... hehe... tror nok en 256mb brikke hadde fått susen i saken...

men nå har jo heller ikke hovedbrukeren av denne maskinen noen særlige krav heller da, fikk beskjed om at den skulle ha internett, det skulle være word, outlook og excel... så det holder nok.. får se hva det blir til...

Lenke til kommentar
hei,

sablabra, har du prøvd å oppgradere minnet fra feks 128 til 384?

hvis du ikke merker stor forskjell så er jeg en krakk..

5207034[/snapback]

Joda, så klart det gjør litt forskjell. Jeg kom bare med min mening om at det ikke er verdt å bruke cash på en så gammel pc, som du likevel ikke får brukt ram brikkene til i en ny pc. Har forøvrig oppgradert fra 128 til 256, og jeg merket ikke stor forskjell på det. Det var nok på grunn av at resten av systemet var bånn bøtte da :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...