htafc Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei. Prøver å sette sammen en PC-pakke som lager minimalt med lyd, og samtidig yter bra til video/bilde-behandling.. Hvordan ser dette ut? Bør jeg kjøpe ekstra vifte til? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei og velkommen til forumet! Det ser bra ut. Du har valgt et meget dyrt kabinett. Det finnes nok skjermkort med passiv kjøling i den prisklassen. Lenke til kommentar
htafc Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Hei og velkommen til forumet! Det ser bra ut. Du har valgt et meget dyrt kabinett. Det finnes nok skjermkort med passiv kjøling i den prisklassen. 5187628[/snapback] Kabinettet er dyrt, ja. Men jeg er så lei av durelyder at jeg vurderer å svi av en del tusen for å slippe det.. Med tanke på skjermkortet så følger det med passiv kjøling med varmerør til kabinettet som kan erstatte vifta... Tror det passer til dette skjermkortet, men jeg er ikke helt sikker... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det finnes nok mye billigere løsninger enn det kabinettet med tilnærmet like lite støy. Hvis du først kjøper vifteløs PSU og kjører vannkjøling slipper du det aller meste bråket, så kan du i tillegg kjøre på med en lydsvak harddisk med lyddempere og du er i mål. Mht. skjermkortet kan du enten kjøre kjøler som går via vannkjølingen eller et passivt/vifteløst alternativ. Lenke til kommentar
htafc Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Har prøvd vannkjøling, men var ikke helt fornøyd Installertedette settet på en PC på jobben, men vifta til radiatoren bråket mye. I tillegg var det noe lyd fra pumpa... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hei. Jeg har nettopp bygd meg et system. Her er handlelisten på komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...85-0F914D413A29 Den listen er uten CPU, siden jeg fikk den billig en annen plass. Jeg er *VELDIG* fornøyd med støynivået på pc'en! Det er så vidt jeg hører at den er på. Men, hvis du vil basere deg på det oppsettet er det et par ting jeg fant ut the hard way. 1. PSU'en ser ut til å være for svak. 12v ligger på 10,6-10,8 volt. Skal byttes i en 500w av samme merke 2. Harddisken er hørbar med dette systemet. (noe som sier litt om hvor stille det faktisk er) 3. Papst viften trengs trolig ikke. Faktisk så trengs ingen av viftene i kabinettet heller, så ingen vits å bytte de ut med papst vifter. Reserator vannkjølingen er nesten helt stille (ved noen underlag, hovedsaklig bordet jeg testet ting på, så var det en del vibrasjons-støy fra den), og kjøler overraskende bra. CPU har enda ikke vært over 43 grader. (ingen overklokking på cpu enda) Alt i alt, en deilig pc, og med 2 gb ram, amd 3200+ , raid0 (så snart jeg får andre harddisken), og med lett overklokking på skjermkort ("auto clocking" i driverene) fikk jeg småpene 6997 3dmark. Ikke dårlig for en pc jeg så vidt kan høre er på Forsåvidt, det tar litt tilvenning og. Hver gang jeg kommer hjem så tror jeg at pc'en er slått av, og er halvveis til powerknappen før jeg ser power-led'en. Men slikt kan jeg vel venne meg til Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) 1. PSU'en ser ut til å være for svak. 12v ligger på 10,6-10,8 volt. Skal byttes i en 500w av samme merke Kan ikke være for svak, er heller overkill. Du må ha fått et dårlig eksemplar, evt. er det noe feil med målingen. Men det hadde jo vært mer optimalt med en PSU som ikke har vifta i bunn. Endret 23. november 2005 av EasyRaider Lenke til kommentar
StigK Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Ja jeg anbefaler Seasonic s12 500w. Jeg kjører en opteron på 3GHz og 6800gt@ultra, alle spenningene er stabile og sterke til tross for at jeg har folding kjørende på konstant. Den er i tillegg stille og kjøling, noe som kommer av en effektivitet på over 80% uansett belastning. Den bruker forresten en 120mm ADDA vifte i bunn. Det eneste som er negativt er mangel på kabelstrømper. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Hvis du kjøper dette Zalman vannkjølingsettet og et Lian-Li kabinett har du spart deg for nesten 5000 kr. Bytt forresten ut cpu til en 3500+ Venice. Du har valgt en Winchester. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kabinettet du har valgt er virkelig overkill - Zalman selv skjuler ikke at den er ganske komplisert å montere og at den er ment for lydstudio og lignende installasjoner hvor hardwarestøy virkelig ikke kan tåles. Jeg har bygd en stue-pc med lignende oppsett og med aktiv luftkjøling, og den er nesten umulig å høre. Jeg brukte LianLi PCV800B kabinett - kravene var svart, desktop, koneakseptert. Kabinettet er ikke spesielt godt isolert - fronten er perforert og PSU er vendt mot fronten, altså vifta blåser ut mot meg. Likevel, etter at jeg byttet til en stillegående vifte på gummioppheng, høres det nesten ikke. Andre ting jeg gjorde på denne PCen: Byttet 2x60mm vifter til Papst på gummioppgeng. Skjærte større hull i toppen og erstattet 80 mm vifte med 120mm Papst. CPU-kjøler er Zalman CNPS7000, 92mm, kjøres på lav hastighet. Så jeg regner med at hvis du kjøper et bedre lydisolert kabinett enn jeg gjorde (LianLi PC767 er jo bare lekkert hvis du har valgt å bruke mye penger på kabinettet), kan du bygge en meget stillegående PC og spare ca 5000 sammenlignet med Zalman kabinettet. Alternativ er for eksempel passivkjølt vannkjøling fra Zalman eller Innovatek (kjøpes hos Databutikken), men jeg vet ikke hvor godt disse yter. Komplett har også et passiv kabinett til under 4000. mCubed. Ulempen er at det er veldig trangt inne. Men klart at det blir spennende montering hvis du likevel velger Zalman. Lenke til kommentar
htafc Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Må innrømme at noe av det som frister meg med dette kabinettet er spenningen med å montere det, så det ser jeg ikke så svart på. Er heller ikke så skremt av totalprisen, da jeg er selvstendig næringsdrivende og slipper moms og skatt.. Vil derfor i realiteten bare koste meg rundt halvparten av prisen.. Det jeg er mest usikker på, er hovedkortet. Har lest noen anmeldelser, og det som går igjen er at man anbefaler nforce4-kort fremfor dette. Grunnen til at jeg valgte dette kortet, er at det står på listen over kompatible kort til Zalmankabinettet Da jeg så på denne listen i går var den ikke oppdatert siden Januar, men nå har de visst akkurat oppdatert den.. Jeg lurer på om ingen nforce4-kort er kompatible med dette kabinettet... Lenke til kommentar
htafc Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Jeg lurer også på om jeg skal spytte i noen ekstra lapper i cpu med dobbelkjerne.. Er det hensiktsmessig? Vil man da måtte installere ekstra vifte? (Zalman anbefaler en 120mm vifte hvis cpu'en bruker mer enn 100W) Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg lurer på om ingen nforce4-kort er kompatible med dette kabinettet... 5196569[/snapback] ASUS A8N-E står på lista. Ikke dårlig kort dette... Lenke til kommentar
htafc Skrevet 24. november 2005 Forfatter Del Skrevet 24. november 2005 ASUS A8N-E står på lista. Ikke dårlig kort dette... 5199479[/snapback] Takk. Da tror jeg at jeg går for det kortet. Noen som har kommentarer angående valg av cpu? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hvis du vil ha absolutt lydløs PSU så er velget enkelt: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26437 Lenke til kommentar
htafc Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Etter litt forsking rundt omkring, har jeg endret litt på oppsettet.. Byttet til en AMD Athlon 64 X2 4200+ CPU, som har ett strømforbruk på 89 watt. Dermed trygg å bruke uten ekstra vifter... Tenkte også å installere xp media center i stedet for standard xp.. Vil vel ikke få utnyttet media center fullt ut uten ett TV-kort, men da er det hvertfall lagt til rette for det hvis jeg skulle få behov for det. Alternativt finnes det vel kanskje skjermkort som også kan dekke behovet for tv-kort? Burde jeg tatt med en ekstra harddisk til os? Endret 26. november 2005 av htafc Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Har du kjøpt pc'n? Blei det det monster kabinettet? og uten kjøling på cpu? er du gal? Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Har du kjøpt pc'n? Blei det det monster kabinettet? og uten kjøling på cpu? er du gal? 5351719[/snapback] Ikke noe galskap å kjøre vifteløst på cpu har selv denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305690&cks=PRL på min xp-m-2400 @2300MHz 35W uten at den blir varmere en 55 garder ca. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå