Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stenge ute en PC i LAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

for å koble maskiner til internet uten at samtidig får lov til å "snakke" med de andre maskinene i nettverket ditt må du bruke en teknologi som heter "vlan" - det har din SMC router antagelig ikke.

Så lenge du sitter på samme IP-range og samme subnett (regner ikke med at SMC'en kan forvalte flere på innsiden) har du ikke mulighet å gjøre noe med dette.

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar
Hvis du har en ruter, så kan du blokke mac adressen til nettverkskortet til pcen. Hvis du klarer å få tak i den adressen da :p

5187558[/snapback]

MAC adressen får han opp i routeren, det gjør i alle fall jeg. Men så kan det hende at han kan forandre MAC adressen selv da. Det er veldig lett å gjøre på enkelte HK med innebygget lan.

Lenke til kommentar
Hvis du har en ruter, så kan du blokke mac adressen til nettverkskortet til pcen. Hvis du klarer å få tak i den adressen da :p

5187558[/snapback]

MAC adressen får han opp i routeren, det gjør i alle fall jeg. Men så kan det hende at han kan forandre MAC adressen selv da. Det er veldig lett å gjøre på enkelte HK med innebygget lan.

5187590[/snapback]

Ja, du har visst rett. Man får opp adressen i ruteren. Med litt godvilje går det ann å komme inn på de fleste nett, men det spørs bare på kunnskapsnivået og hvor mye du ønsker. En sikrere metode er vel og kun godta de mac-adressene som du skriver inn.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

å sperre MAC adressen i routeren er i de fleste tilfellene mulig - men da er også tilgangen til internett borte - ikke bare fildelingen.

Da er det nesten enklere å sette opp Zone Alarm på de 3 pc'en som skal dele og bare tillate kommunikasjon mellom de 3.

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

Muligens det er nok for deg og fjerne klient for MS nettverk, og file and printer sharing på pcen du vil utelate? Altså oppnår du hva du vil med dette?! :)

Da vil ikke denne pcen kunne koble seg opp mot andre pcer i LAN'et ditt ei heller vil den kunne dele ut noe.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
Muligens det er nok for deg og fjerne klient for MS nettverk, og file and printer sharing på pcen du vil utelate? Altså oppnår du hva du vil med dette?! :)

Da vil ikke denne pcen kunne koble seg opp mot andre pcer i LAN'et ditt ei heller vil den kunne dele ut noe.

5189655[/snapback]

Men den vil fortsatt kunne komme ut på internett ??.

Det beste er jo om shear maskinene stenger denne makinen ute for da har jo disse maskinene kontrollen.

Hilsen KAN

Lenke til kommentar

Kan1: jo den vil komme seg ut på internet alikavel. Jeg er fortsatt litt usikker på hvorfor du vil gjøre dette, vært greit vite.

Om du velger denne varianten er det bare windows sin 'sharing'(samba/smb) du vil av-aktivere både server og client delen av windows maskinen. Alle andre tjenester som går under tcp/ip vil fungere, derfor om du da installerer en ftp server på maskinen uten samba tjenesten, vil denne kunne fungere som nettopp en ftp server - om du forstår hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Kan1: jo den vil komme seg ut på internet alikavel. Jeg er fortsatt litt usikker på hvorfor du vil gjøre dette, vært greit vite.

Om du velger denne varianten er det bare windows sin 'sharing'(samba/smb) du vil av-aktivere både server og client delen av windows maskinen. Alle andre tjenester som går under tcp/ip vil fungere, derfor om du da installerer en ftp server på maskinen uten samba tjenesten, vil denne kunne fungere som nettopp en ftp server - om du forstår hva jeg mener. :)

5196123[/snapback]

Hei

Jeg ønsker at leieboeren som har PC i mitt nettverk ikke skal ha tilgang til mine maskiner. Som jeg kjører deling på. En er server mot HTPC. Og jeg er på jakt etter en enkel og sikker måte å beskytte mitt LAN på

Hilsen KAN

Endret av kan1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...