Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan spikre i betong?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt opp to nye lamper i stua. Det er betongvegg, så jeg borret først hull, inn med plastplugg og så inn med skruen. Funker som bare det. Men nå må jeg jo bruke disse hvite dingsene for å holde lednignen fra lampa rett. Og det er ikke så lett å spikre de inn i betong, dvs umulig. Finnes det slikt som er er beregnet til bruk i betong? Eller er det noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler limpistol med 'hot glue' (runde limstifter som varmes opp til de smelter og stivner med en gang). Billige saker, og du kan kjøpe de hos alt fra Jernia, byggvarehandler og Clas Ohlson. Blir ingen merker på overflaten hvis du bestemmer deg for å fjerne de heller.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg skjønner problemstillingen din, og den åpenlyse feilen du gjør er naturligvis at du slår spikeren alt for svakt! Finn deg en større hammer, og gi alt!

5188789[/snapback]

Nei, det funker dårlig. Betongen er mye hardere enn spikeren, og hvis man slår hardere, bøyes bare spikeren.

Du kan altids, borre hull og putte inn plugger som er beregnet på spiker(de er gule tror jeg).  Funker på samm måen som med skruene du brukte til å feste lampen.

5189180[/snapback]

Problemet er bare det at hvis man skal bore så små hull, må man ha en forholdsvis liten drill. Og de små er som regel ikke kraftige nok. Da tar det 15-20min pr hull. Og så lang tid gidder jeg ikke bruke...

Lenke til kommentar
Hmm, jeg skjønner problemstillingen din, og den åpenlyse feilen du gjør er naturligvis at du slår spikeren alt for svakt! Finn deg en større hammer, og gi alt!

5188789[/snapback]

Nei, det funker dårlig. Betongen er mye hardere enn spikeren, og hvis man slår hardere, bøyes bare spikeren.

5189310[/snapback]

Alt går om man har tilstrekklig med springfart. :thumbup:

Lenke til kommentar

du kjøper kabelganger som du limer(de er klare til bruk, så man må bare rive av et plastdeksel som dekker limet) opp i taket, det er det jeg gjorde..

du får kjøpt dem i alle lampebutikker, og de er jo overalt, da får du 3 meter (3x1m) til ca 50,- .. Da kan du jo stykke opp de videre som du vil. kjempe enkelt og veldig fort gjort! Fint ble også om jeg skal si det selv! :)

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...