Winged Monkey Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Heisann, Har den siste tiden drevet og mekket på en side til fattern der han kan legge ut bilder (bildegalleri), historier, og litt ymse. Jeg følte meg litt eksperimentell når jeg mekket siden, så jeg er litt usikker på hvordan designet funker.. Link: http://158.38.76.47/Skorgeura/default.asp OBS! Jeg hoster siden lokalt på en XP Pro maskin med IIS. Ettersom Bill Gates er en kjip fyr, så betyr det at kun 10 unike brukere kan aksessere siden samtidig, så dersom du får en "Access denied" type feilmelding så er det fordi flere enn ti brukere er inne på siden. Det kan også hende det går rimelig treigt ettersom jeg bare har 1Mbit opphastighet. Spesifike ting som hadde vært greit å få tilbakemelding på: • Har kun fått testet siden i de nyeste versjonene av IE, Firefox og Opera. Sitter noen av dere på gamle og/eller sære nettlesere hadde det vært kult om dere kunne sjekket ut siden med de. • Jeg bruker temmelig mye Javascript. Faktisk såpass mye at siden ikke fungerer nevneverdig bra uten. Fyfy? • Når vi er inne på syndefulle ting; jeg bruker også popup-windows (grunnen til at siden ikke funker uten javascript) og på en bestemt side, frames! Bedre løsninger med samme funksjonalitet mottas med takk.. • Som nevnt innledningsvis så er jeg usikker på hvordan designet funker, både det rent estetiske og brukervennligheten. Har nok stirra meg litt blind på siden.. Ting jeg er spesielt fornøyd med: • Dynamisk justering av tekststørrelsen med en slider. Endringen man foretar lagres i en cookie så man slipper å rejustere teksten når man kommer tilbake til siden. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det første jeg la merke til er at siden har en bredde angitt med ett bestemt antall piksler/prosent. Hos meg brukes derfor halve skjermen til noe fornuftig, mens den andre halvparten er svart... Riktignok er du ikke den eneste som har et slikt oppsett, grusomt mange nettaviser bruker kun et visst antall px av skjermen - meget plagsomt for de med høy oppløsning. Jeg syns en rammen som innholder info-tekst var noe smal, og jeg forstår som sagt ikke hvorfor du ikke bruker en større del av skjermen til den.. Menyen ser bra ut, festlig slider du hadde der. Jeg liker ikke at galleriet åpnes i nytt vindu, men kan desverre ikke komme med forslag på bedre løsning. Galleriet fungerer også dårlig hvis det er over 6 bilder i mappa du er i, for da blir bildene listet nedover i den tynne framen. (Man mister totalt oversikten hvis det er mange bilder.) Flott design, mye bra. PS: jeg viste siden i Opera 8.50, antar den vises tilnærmet likt i andre browsere? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg likte: -Fargevalg, det er behagelig å se på. -Layout Jeg likte ikke: -Galleriet (nytt vindu liker jeg ikke, kunne heller vært integrert i selve siden) -Bredden på selve innholdet, den kunne vært MYE større. -For mye svart på siden, kunne heller valgt å ha bakgrunnen 1000px bred, så hadde det sett bedre ut i alt untatt 800x600 -Copyright dritet nederst -Litt for skarp kant nederst på bakgrunn, den burde fade over til svart uten kant Ellers syns jeg slideren var kul, men skjønner ikke vitsen med den Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Tekststørrelsegreia var kul, men ikke noe å ha helt øverst. Tror heller ikke det er noen som hadde savnet den om du hadde byttet den ut med linker. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Poenget med tilgjengelige ting er vel at de skal være tilgjengelige ja. Så linker som øker med JS, + en php metode Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 OK, Takker for mye bra tilbakemeldinger. Er forsåvidt enig i det mange sier ang. bredden på siden. Det så noe stusselig ut i 1600x1200 og kunne godt vært bredere i 1280x960 også. I tillegg så valgte jeg å gå for en veldig tynn tekstkolonne. Var egentlig en mest eksperimentell greie for å se om det fungerte, men etter jeg var ferdig ble jeg plutselig veldig usikker! Tror kanskje jeg skal prøve å bevare grunntanken i designet men prøve å midtstille siden og gjøre den noe bredere, både bakgrunnen og tekstboksen. Dette kan muligens løse problemet med "popup-bildegalleriet" og "popup-historiene" også.. Da har jeg nok plass til å integrere thumbsa og historiene på hoved-siden, og kun bruke popups til selve bildene (hva tror dere?) Galleriet fungerer også dårlig hvis det er over 6 bilder i mappa du er i, for da blir bildene listet nedover i den tynne framen. Prøvde først med en variant der man skrollet sidelengs (litt mer gjenkjennelig for windows-brukere..) men da kunne man ikke bruke musehjulet til å skrolle.. Litt for skarp kant nederst på bakgrunn, den burde fade over til svart uten kant. Tanken var å ha så svart som mulig bakgrunn for å ikke forstyrre teksten og gjøre det mer "elegant", og bildet var uansett veldig mørkt i utgangspunkten. Men lurer på å bruke et annet bilde til en ver. 2.0 så vi får se Ellers syns jeg slideren var kul, men skjønner ikke vitsen med den. Vel.. Poenget er jo temmelig opplagt! Mange gamlinger som vil se bilder fra lokalnaturen som ikke har den fjerneste anelse om at det går an å stille tekststørrelse i nettleseren. Men det er klart; hovedgrunnen til at den er med er fordi det var gøy å lage den! . Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Litt for skarp kant nederst på bakgrunn, den burde fade over til svart uten kant. Tanken var å ha så svart som mulig bakgrunn for å ikke forstyrre teksten og gjøre det mer "elegant", og bildet var uansett veldig mørkt i utgangspunkten. Men lurer på å bruke et annet bilde til en ver. 2.0 så vi får se Var ikke det jeg mente, mente at hvis du VIRKELIG ser etter, så er det en tynn tynn strek der bilder fader over til svart.. fjern den bildet i seg selv var veldig fint, og ikke forstyrrende Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Poenget med tilgjengelige ting er vel at de skal være tilgjengelige ja.Så linker som øker med JS, + en php metode 5187495[/snapback] Hmm, er litt usikker på om jeg ser hva du mener her, men går kanskje utifra at du mener at man bruker en target="_blank" og resizer vinduet med javascript (dersom tilgjengelig) etter vinduet har blitt åpnet? Det vil selvsagt fungere, men såvidt meg bekjent så er eneste metoden for å fjerne toolbars, status, location osv. i et vindu å benytte window.open. Dessuten så validerer vel ikke target-attributet i xhtml 1.0 strict? Dersom du mener å benytte PHP (jeg bruker ASP) for å servere alternative linker til brukere uten Javascript så er jo det en mer tilforlatelig løsning, men siden min må nok redesignes en del for at det skal kunne funke. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Var ikke det jeg mente, mente at hvis du VIRKELIG ser etter, så er det en tynn tynn strek der bilder fader over til svart.. fjern den 5187759[/snapback] By God! Du har rett! Med den gammaen jeg bruker på skjermen min så var linjen umulig å se, men når jeg jekket opp til maks gamma sto streken ut som en massiv kvise på nesen.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 det bildet i bakrunner var ganske pent Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Du sier at brukergruppen er gamle folk som vil se bilder. Hvorfor lager du ikke en lysere side, som er lettere å lese for de med svakt syn? <div id="text_top"> </div> Du trenger ikke innhold selv om de er tomme. Bortsett ifra at siden er for mørk for gamle med dårlig syn, syns jeg at siden er litt trang, du har endel plass å gå på. Og den font-adjust-greia kunne du ha spart, bare brukt to knapper til alterantive stilark, syns jeg. Endret 21. november 2005 av George Bush Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Mr President: Tror at gamle versoner av Netscape ikke viser elementer som er tomme. Dette kan løses ved å sette inn (Er ikke 100% sikker...) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Finfin side, bare to ting jeg ikke likte: - For liten boks innholdet skal være i. - Teksten på "banneren" oppe i venstre hjørne, kunne gjort litt mer utav den? Mener ikke noe svære blinkende greier men syns den var litt "billig" slik den var nå. Ellers bare topp. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Finfin side, bare to ting jeg ikke likte: - For liten boks innholdet skal være i. Tror nok det blir å utvide boksen litt ja. Holder på å mekke en litt bredere versjon nå der jeg også får plass til thumbnails fra bildegalleriet og historier så jeg slipper så mye popups og javascript. - Teksten på "banneren" oppe i venstre hjørne, kunne gjort litt mer utav den? Mener ikke noe svære blinkende greier men syns den var litt "billig" slik den var nå. Jeg er prinsipiell motstander av flashy overskrifter, dessuten så suger jeg i photoshop, så vi får se.. Ellers bare topp. Takker Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvorfor lager du ikke en lysere side, som er lettere å lese for de med svakt syn? Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Hvorfor lager du ikke en lysere side, som er lettere å lese for de med svakt syn? 5192802[/snapback] Vel, jeg driver faktisk å pusler med et alternativt design med lysere bakgrunn. (Basert på designet jeg laget for "historie-popupene" dersom du går inn på hjemmesiden og klikker på "Historier" --> Hvilken som helst historie). Men må liksom legge opp hele siden på nytt da, så får se hvor mye energi/tid jeg har til overs.. Men ang. lesbarhet. Det er da vel ikke så altfor stor forskjel på hvit tekst/sort bakgrunn og sort tekst/hvit bakgrunn er det? Og uansett, det er ikke så altfor mye tekst som skal inn i de ulike seksjonene på "hovedsiden". Mesteparten kommer til å komme i form av historier o.l. lagt ut på en lysere bakgrunn. Mulig jeg prøver å rasjonalisere nå for å slippe å lage om igjen siden skjønt. Har forresten endret litt på bredden til tekstboksen. Bedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå