engekri Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Hva må jeg gjøre for å få bilder som dette, http://www.lib.uchicago.edu/~dean/blog/ir-bushes.jpg Er det bare å sette på et filter foran objektivet på mitt Nikon D70 og knipse i vei? Filteret tar vel en del lys? Jeg har også sett at det er mulig å filme i mørket ved hjelp av IR. Hovrdan fungerer dette? Er det et IR-filter foran objektivet har og og en lykt som lyser med IR-lys? Er det i tilfelle mulig å overføre denne "teknikken" til fotografering? Endret 22. november 2005 av engekri Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Du må ha et IR-filter (f.eks. Wratten 89B) og et kamera som ikke har alt for sterk IR-filtrering fra før. Har selv et D2H som er glimrende til IR-fotografering. Du må uansett ha så lange lukkertider at du ikke kommer utenom stativ når du tar bilder med IR-filter. Edit: Sjekket litt på nett, og D70 har ganske god IR-sensitivitet allikevel. http://www.naturfotograf.com/D70_rev05IR.html http://bermangraphics.com/digicam/d70-infrared.htm Endret 21. november 2005 av Jarlsberg Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 På DV-kamera er værtfall primitivt opplegg.. En ir-led funker som "lommelykt" til kameraet, å kameraet går over til å prioritere (eller hvordan man skal si det) lys fra ir-området... Sånn ca... Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Er det med andre ord bortkastede penger å kjøpe meg ir-filter? Hvordan kan jeg teste om kameraet er sensitivt for ir-lys? Er det her tv-fjernkontrollen kommer inn? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Nei, fjernkontrollen har ingenting med det å gjøre. Filteret filtrerer ut alt annet lys enn IR, og det er IR-lys overalt hvor det er synlig lys. Du kan google litt for å se hvor gode resultater andre har hatt med IR på D70. Legger ved et eksempel på IR i godt lys fra i sommer. 20 sek og f/22 Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Med andre ord vil det strengt tatt fungere helt fint, mot at jeg bruker forholdsvis lange lukkertider? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Så lenge du har det på stativ og er klar for litt eksperimentering med blender og lukker vil det nok gå bra ja. http://www.naturfotograf.com/D70_rev05IR.html http://bermangraphics.com/digicam/d70-infrared.htm Lenke til kommentar
engekri Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Så lenge du har det på stativ og er klar for litt eksperimentering med blender og lukker vil det nok gå bra ja. 5186446[/snapback] Lenke til kommentar
Jove Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Har lite peiling på IR, men har ikke dette med fjernkontroll LITT å si? Når jeg trykker på en knapp på en fjernkontroll rettet mot mitt vanlige digitalkamera, blir det et svakt lys. Når jeg gjør det samme mot et videkamera, lyser det kraftig opp. Er det slik at et kamera ka ha et kraftigere filter enn ett annet? -Et filter som filtrerer bort IR? mvh JO Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Er det med andre ord bortkastede penger å kjøpe meg ir-filter? Hvordan kan jeg teste om kameraet er sensitivt for ir-lys? 5186382[/snapback] IR går fint med D70 det (det er andre bilder i samme serien også, men av litt varierende kvalitet), men du må regne med litt labre lukkertider, sånn rundt sekundet på f/8 i mitt tilfelle. Jeg har et #87-filter, som slipper inn mindre lys enn #89B. Siden det er sjeldent at jeg gidder å dra med meg stativ betyr det med andre ord få bilder fra min side. IR er likevel så morsomt at jeg lurer på å bygge om kamerahuset til heltids-IR framfor å selge det når jeg oppgraderer til D200. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Et IR-filter til speilrefleks er så mørkt at det er helt umulig å se gjennom det i vanlig lys. Det er mulig at en fjernkontroll kan lyse opp et bilde noe, men en blits med IR-film foran vil nok gjøre større nytte. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Et IR-filter til speilrefleks er så mørkt at det er helt umulig å se gjennom det i vanlig lys. Det er mulig at en fjernkontroll kan lyse opp et bilde noe, men en blits med IR-film foran vil nok gjøre større nytte. 5186649[/snapback] Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Et IR-filter gjør ikke noe annet enn å fjerne (det aller meste) av det synlige lyset. Kameraet er litt følsomt for lys utenfor det synlige spekteret, noe kameraprodusentene forsøker å unngå, siden lys med forskjellige bølgelengder blir fokusert ulikt gjennom en linse, og bildet dermed til bli mindre skarpt om slikt lys slipper gjennom. Det mennesklige øyet er derimot ikke følsomt for "usynlig" lys, derav navnet. En D70 vil dermed plukke opp lys du ikke ser, men du vil ikke kunne se lys utenfor det synlige spekteret med det øynene, selv gjennom et IR-filter. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Mente bare at en blits vil være mer egnet til å lyse opp ved IR-fotografi enn en fjernkontroll. http://photography.about.com/library/weekly/aa021201e.htm Edit: Har faktisk aldri testet det før nå, men jeg prøvde en fjernkontroll sammen med et 89-filter, og fjernkontrollen blir som en lommelykt på bildet. Dette må jeg teste litt mer Endret 21. november 2005 av Jarlsberg Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Mente bare at en blits vil være mer egnet til å lyse opp ved IR-fotografi enn en fjernkontroll. Poenget med fjernkontrollen er ikke å bruke den som en lyskilde, men å finne ut om kameraet i det hele tatt er følsom for ir-lys. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Viser til editen i posten min over, og siden fjernkontrollen gir et såpass stort utslag med IR-filter vil nok alle kamera gi ett eller annet utslag med fjernkontroll. Spørsmålet er om dette vil si noe særlig om IR-følsomhet ved vanlig lys, ettersom det ikke vil blir så konsentrert som på en fjernkontroll. Skulle gjerne sammenlignet med et kamera som er kjent for å ha veldig lav IR-følsomhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå