Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny hardware, får ikke brukt Win install CDn

Anbefalte innlegg

Igår bytta jeg ut PSU, hovedkort, prosessor, RAM og grafikkort med nyere. De to harddiskene og Cd-romen beholdt jeg altså.

Da PCn var bygd opp og jeg skulle formatere og reinstallere windows, kunne jeg ikke komme lenger enn at PCn hang seg konstant i "setup is starting Windows", dvs rett før man kommer dit man velger å installere eller formatere.

Siste gangen lot jeg den stå i nærmere 2 timer, mens jeg så på TV, uten at noe skjedde. Det var heller ingen reaksjon når jeg trykket Num lock, Scroll lock eller Caps lock.

Jeg har 1 vanlig "god gammeldags" (ca 3 år gammel Maxtor) harddisk på 80GB og 1 sata harddisk på 200GB (1 år gammel). Først prøvde jeg å koble i bare den gamle, som jeg pleide å ha Windows på, alene, som master med cable select. PCn hang seg i "setup is starting Windows". Så prøvde jeg å bruke pins til å sette harddisken som master. PCn hang seg. Så prøvde jeg å sette sata harddisken som master, og PCn hang seg fortsatt. I alle tilfellene så viste BIOS at harddisken stod som master, og CPU temperaturen var siste gangen på 38 grader.

Så fikk jeg mistanke til om problemet kunne være CDn, men etter en test på en annen PC viste det seg at CDn fungerte helt fint der.

Så fikk jeg tips om at CD-romen kunne være problemet, og byttet den ut med en ca 3 år gammel CD-rom. Fungerte fortsatt ikke.

Nå er jeg tom for idèer, og om jeg ikke finner feilen så må jeg bare la den stå til jeg kan få en proff til å se på den til helga.

Men jeg lurer på om jeg kan finne ut litt mer om problemet hvis jeg bytter tilbake til det gamle hovedkortet, og ellers beholder de andre nye delene. Men først må jeg samle opp litt gidd, det er ikke så spennende å skru alt sammen ut og inn...

Anyway, noen her som her idèer til hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye deler:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+

Hovedkort: Asus A8N5X

RAM: Geil 1 GB PC3200

Grafikkort: ATI Radeon X800

PSU: ThermalTake PurePower 460w

Gamle deler:

Harddisker:

1x Maxtor 80GB (3 år)

1x Western Digital Sata 200GB (1 år)

Cd-rom: BenQ dw1620 (1\2 år)

Lenke til kommentar

En dvd-brenner på 1\2 år kan vel ikke regnes som "eldre"?

Hovedkortet er jo splitter nytt, og den får jo idet hele tatt startet cd'n, men for å vite om det idet hele tatt har noe med cd-romen å gjøre så må jeg koble den til en annen pc.

Lenke til kommentar

I all verden! Fattern oppdaget noe mystisk som løste det meste av problemet:

Han kobla til en gammel harddisk han hadde med win2k, og da merket vi at den kom (litt)lengre i lastingen av windows før den restartet. Da fikk vi mistanke om at maskinen av en eller annen grunn taklet win2k bedre enn winxp.

Så skaffet han en install cd med win2k, som jeg prøvde nå, og guess what! Det funka helt fint! So far ihvertfall, jeg holder på å formatere OS partisjonen nå.

Jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal funke mwd win2k og ikke winxp, og jeg vil mye heller ha winxp, men det er jammen 10x bedre enn en ubrukelig maskin inntill jeg får tak i en proff som kan se på det:p

Han som sku se på pcn fant ut at han blir opptatt til helga, så jeg håper jeg slipper å vente på hjelp i 2 uker:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...