Gå til innhold

Spørsmål rundt Mac

Anbefalte innlegg

Jeg bare har noen spørsmål her som stadig popper opp, så jeg tenkte jeg skulle spørre og få svar!

- F9 tasten er skikkelig grei, og har sett folk ha brukt den tasten via padden, hvordan stiller en slik at den virker til det?

Endret av longbow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supert! - skal testes snart jeg har anledning!

Men fikk pcen i dag; og sitter nå her og diller med den.

Er det noen som kan gi meg noen gode programmer til bruk her;

Film: VLC har jeg lest

Musikk:?

Nedlasting/torrents:?

Foto/bilder:?

Hva med daemon tools, feks når en har en dvd film som ligger i en image. fil... går det ann å åpne den på noe grei måte?

Og hva med feks ting jeg har på windows maskinen som er pakket..finnes det håp her?

Endret av longbow
Lenke til kommentar

Jeg har knapt hørt om noen som har brukt noe annet en iTunes til å spille av musikk på Mac.

Azureus er en glimrende Javabasert (og dermed plattformuavhengig) Bittorent-klient. Acquisition er visstnok den mest oppegående på «andre» felter, går vel på Gnutella om jeg ikke husker feil.

Til bilder bruker jeg iPhoto, og er storfornøyd.

Litt avhengig av hvordan iso-filene er laget skal det være funksjoner innebygget i OSX som åpner disse.

Så vidt jeg husker følger program for komprimering/dekomprimering med, ellers finnes det gode freeware-varianter.

For øvrig vil jeg anbefale deg å bruke Adium X i stedet for den halvdårlige MSN-klienten som følger med (om du bruker MSN). Det finnes hauger av andre småprogrammer og triks som er utrolig greie å ha, men dette kommer du inn i etter hvert. :)

Lenke til kommentar

oki...

må nok bare dille litt med det...men finner rett og slett ikke ut hvordan jeg får åpna, eller finner bilder i iphoto! Har laga ei egen mappe under bilder som jeg har alt av bilder i...

og samme i itunes...finner ikke ut åssen jeg laster inn sanger der...

men må nok bare dilles med...hvis ikke du har ei rask forklaring..:=)

Lenke til kommentar

Begge programmene har egne mappe- og indekseringssystemer, det er dette som gjør det hele så genialt behagelig å bruke. iTunes styrer alt når jeg skal ordne med musikken min, alt jeg trenger å gjøre er å lage noen playlister for å holde litt orden.

Tilsvarende gjelder iPhoto.

Dersom du ønsker å ha «ditt eget» mappesystem er det ikke noe i veien for det, du setter alt sammen opp i preferences i de forskjellige programmene, men hvorfor man vil skape så mye problemer for seg selv skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Begge programmene har egne mappe- og indekseringssystemer, det er dette som gjør det hele så genialt behagelig å bruke. iTunes styrer alt når jeg skal ordne med musikken min, alt jeg trenger å gjøre er å lage noen playlister for å holde litt orden.

hmm...får ikke opp hverken musikk eller bilder her!

tror det er noe galt..:)

feks i iphoto... til venstre står kilder, til høyre står fremvise ruta.. under den er det jo noen verktøy figurer, roter, rediger, bok+...osv... disse er skyggelagt, eller får ikke trykka på de..

Endret av longbow
Lenke til kommentar

For å få samtlige sanger du har på Macen inn i iTunes kan du gå på Advanced -> Consolidate Library, men vær obs på at dette med standardinnstillinger vil føre til at all musikk blir kopiert til nye mapper, altså vil du ende opp med et «dobbelt sett». Det er selvfølgelig bare å slette de gamle etterpå. Om du ikke ønsker å la iTunes ta seg av all organisering er dette en heller dårlig idé.

For å få bilder inn i iPhoto går du på File -> Import.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...